Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 juli in de Johan Cruijff Arena.
De app beschikt over interactieve functies om fans nog meer te betrekken bij de tour en ze aan te moedigen om milieuvriendelijke keuzes te maken bij het bijwonen van deze concerten. De app is onderdeel van een nieuwe samenwerking tussen SAP en Coldplay, waarbij de band innovatieve SAP-technologie inzet voor een meer duurzame wereldtournee.
Music of the Spheres World Tour
Coldplay beloofde al in 2019 om tournees in de toekomst zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. De Music of the Spheres World Tour is de eerste tournee sinds die belofte, en de app ondersteunt de daaruit voortkomende duurzaamheidsinitiatieven. De samenwerking tussen de band en SAP is ontstaan doordat het concern duurzaamheid ook hoog in het vaandel heeft staan én innovatieve oplossingen biedt om fans bewuster te maken van hun keuzes, bijvoorbeeld wanneer ze naar de shows reizen.
Onderdelen in de app
De app is beschikbaar voor iOS en Android en bestaat uit de volgende vier categorieën
1. Tour
Fans kunnen makkelijk informatie bekijken over tourdata, de locaties, de beschikbaarheid van tickets, en hun favoriete shows taggen en delen met vrienden op sociale media.
2. Planeet
Fans kunnen meer leren over de duurzaamheidsinspanningen van Coldplay. Hiervoor kunnen zij interactieve games spelen met als thema duurzaamheid en informatie bekijken over de partners die de Music of the Spheres World Tour ondersteunen.
3. Reizen
Fans kunnen hun reisgedrag naar en van de show visualiseren. Ook kunnen ze beter begrijpen wat hun ecologische voetafdruk is. Dit inzicht moet leiden tot duurzamere opties voor het transport naar de concerten. Zo kunnen fans zeven verschillende transportmiddelen selecteren: auto, taxi, trein, openbaar vervoer, fiets, te voet of vliegen. De app berekent vervolgens de impact van hun reisgedrag en geeft aanbevelingen voor het verminderen van hun koolstofdioxide-uitstoot.
Als fans kiezen voor vervoersopties met een lage CO2-uitstoot, worden ze beloond met een kortingscode die ze kunnen gebruiken in de online winkel van Coldplay. Met de keuzes die fans maken, kan de band het CO2-gehalte van de tour inzichtelijk krijgen en deze uitstoot gedurende de tour nauwkeuriger compenseren.
4. Universum
Om een geëngageerde en bijzondere ervaring te bieden, maakt de app gebruik van augmented reality. Hiermee kunnen fans op Coldplay-geïnspireerde content creëren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld dansende aliens uit de videoclip ‘Higher Power’ in een door gebruikers gekozen omgeving laten optreden en hier video’s en foto’s van maken die ze kunnen delen op sociale media. Daarnaast hebben fans toegang tot exclusieve video’s en foto’s, een live audiostream van het concert in Mexico-Stad en andere updates van de band.
Voor het garanderen van een superieure beleving voor fans in de app, maakt SAP gebruik van het innovatieve SAP Business Technology Platform en SAP Cloud for Sustainable Enterprises.
Nauwkeurige compensatie van uitstoot
Coldplay gaat daarnaast gebruikmaken van SAP Analytics Cloud. Op basis van de data die in de app worden vastgelegd, krijgt de band inzicht in de ecologische voetafdruk die wordt veroorzaakt door fans die reizen naar de concerten. Met behulp van deze inzichten zal Coldplay zich inzetten om de berekende uitstoot te compenseren. Middelen hiervoor zijn bijvoorbeeld het planten van bomen of het aangaan van samenwerkingen met de NGO-partners die worden genoemd in de app. Daarnaast gaat de band bijhouden hoe deze compensatiemaatregelen de berekende uitstoot verminderen.
Bekijk in onderstaande video hoe de app werkt.
Verder lezen over Amsterdam
Nieuws30.12.2023
Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel
Lifestyle13.12.2023
5 leuke dingen om als Nederlander in Amsterdam te doen
Events04.12.2023
De leukste winterse tips om nog dit jaar met vrienden te doen
Gadgets03.11.2023
Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland
Entertainment17.10.2023
Spotify opent Spotify Huis waar ADE-gangers kunnen ontspannen
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Nieuws07.06.2023
Uber opent nieuw hoofdkantoor in Amsterdam
En is op zoek naar tech-talentNieuws24.03.2023
Amsterdam wil maximumsnelheid voor e-bikes
Verder lezen over Android
Gadgets17.04.2024
Nieuwe kleurstelling OnePlus Watch 2 & OnePlus Pad Go worden op 23 april onthuld
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Mobile05.01.2024
6 tips om meer uit je Android-telefoon te halen
Automotive08.12.2023
Android Auto helpt je herinneren waar je auto staat
Mobile15.11.2023
Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?
Mobile11.09.2023
Vlak voor Apple event teast Google alvast zijn Pixel 8 en Watch 2
Mobile06.09.2023
Android krijgt nieuwe functies: dit is er nieuw
En een vernieuwd logoVerder lezen over App
Technology12.04.2024
Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten
Online10.04.2024
Uber nu ook beschikbaar in Zwolle
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordAutomotive13.12.2023
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app
Vlaanderen pioniert!Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Entertainment08.11.2023
Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat
Mobile19.10.2023
Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre
dankzij augmented realityGadgets20.07.2023
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af
Gadgets07.07.2023
Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen
Gadgets28.06.2023
Google stopt met het maken van zijn AR-bril Project Iris
Verder lezen over iOS
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile18.01.2024
Update iOS 17.3 is uit: Apple maakt het iPhone-dieven moeilijker
Mobile04.01.2024
10 tips om je iPhone nog beter te gebruiken met iOS 17
Mobile26.10.2023
Update voor je iPhone: 3 dingen die nieuw zijn in iOS 17.1
Cybercrime08.09.2023
Apple lost twee zeroday kwetsbaarheden op in iOS
Advies: installeer deze update zo snel mogelijkTechnology09.06.2023
Betere iOS ondersteuning voor ChatGPT
De app werkt nu ook in fullscreen modus op een iPad en heeft Siri ondersteuningVerder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024