Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC blijkt dat in 2021 weer minder nieuwe auto’s verkocht zijn dan in de jaren daarvoor. Vergeleken met 2020 daalde de verkoopcijfers met ruim 9 procent, naar iets minder dan 323.000. We moeten 54 jaar terug in het verleden, naar 1967, om een jaar tegen te komen dat er in Nederland nog minder nieuwe auto’s verkocht werden: ruim 263.000.
Corona en chiptekorten
De redenen voor de dalende verkoopcijfers van nieuwe auto’s zijn hetzelfde als vorig jaar. Het tekort aan chips zorgt voor achterstanden bij de productie en de coronapandemie maakt dat de aanschaf van een nieuwe auto niet voor iedereen de hoogste prioriteit heeft.
Verwacht wordt dat de chiptekorten de automotive industrie ook dit jaar nog behoorlijk parten zal spelen. Daarnaast hopen de Bovag en RAI vereniging wel dat de verkopen in 2022 ook iets zullen herstellen en uit gaan komen op zo’n 390.000. Dat zou een stijging van iets meer dan 20 procent betekenen.
Kia Niro en Volkswagen op 1
Tot zover over de toekomst. Voor welk(e) automerk(en) was 2021, in Nederland, ondanks alles toch nog redelijk succesvol? Welnu, zoals bijna elk jaar was ook Volkswagen weer het merk dat de meeste nieuwe bolides verkocht: 31.059. Daarmee had het Duitse automerk 9,6 procent van de nieuwe autoverkopen in handen. Ondanks dat succes kreeg Volkswagen, vergeleken met 2020, wel een flinke tik te verwerken. In totaal werden ruim 13.000 minder VW’s op kenteken gezet. Die daling werd met name veroorzaakt door het inzakken van de verkoopcijfers van de ID.3. Daarvan werden er in 2021 nog 2.193 verkocht. Een jaar eerder waren dat er nog 10.909. Het feit dat er bijna 1.900 ID.4’s meer verkocht werden, kon die daling niet goedmaken.
De Polo was de best verkopende nieuwe VW met een verbrandingsmotor. In totaal werden er van dat model iets meer dan 8.000, negen meer om precies te zijn, op kenteken gezet. Goed voor een marktaandeel van 2,5 procent. De Polo was echter niet de best verkopende auto van Nederland. Die eer ging naar de Kia Niro. Daarvan werden er 10.812 op kenteken gezet, ofwel 3,4 procent van alle nieuwe auto’s. Op de tweede plek in dat lijstje stond overigens de Volvo XC40.
December weer de beste EV-maand
Uiteraard werd ook weer gekeken naar het aandeel EV’s. Van alle verkochte – op kenteken gezette – nieuwe auto’s was ongeveer een op de vijf een elektrisch voertuig; 64.027. Dat zijn er ruim 8.500 minder dan in 2020 en het marktaandeel lag ook iets lager; 19,8% tegenover 20,5%.
De best verkochte EV was de Skoda Enyaq. Daarvan verlieten er 6.621 de showrooms, ofwel één op de tien van het totaal aantal verkochte EV’s. De Kia Niro was met 5.879 geregistreerde exemplaren de nummer twee op die lijst. Opvallend is de vierde plek van de Ford Mustang MACH-E. Die nieuwe EV verliet al 4.142 keer de showroom.
EV rijden wordt (weer) duurder
Doordat ook dit jaar de fiscale (bijtelling) regels voor EV’s weer veranderen (lees: omhoog gaan), was december, net als in 2020, de beste maand voor de verkoop van EV’s. Bijna een derde van alle EV’s, 21.000, werd in de laatste maand van 2021 op kenteken gezet. Met ingang van 1 januari is de fiscale bijtelling voor zakelijke EV-rijders gestegen van 12 naar 16 procent. Bovendien is het limietbedrag voor EV-korting met 5.000 euro verlaagd naar 35.000 euro.
En dan hebben we het nog maar even niet over de stijgende prijzen van elektriciteit die ons land, niet alleen de EV-rijders, de afgelopen maanden in een greep hebben.
Tesla deed het in 2021 een stuk minder goed dan het jaar daarvoor. In totaal werden 4.151 nieuwe Tesla’s op kenteken gezet. Dat waren er in 12 maanden net zoveel als het jaar daarvoor in december, toen er alleen in die maand al 4.150 op kenteken gezet werden (en bijna 9.000 in heel 2020). In totaal zag Tesla haar verkopen in 2021 dus met meer dan de helft teruglopen.
73 Ferrari’s, 16 Rolls’
Tot zover de top lijstjes van de Nederlandse autoverkopen. Ik heb ook nog even door de hele lijst, met alle merken en modellen, gestruind. Daaruit blijkt dat Ferrari in 2021 toch nog altijd 73 nieuwe racemonsters verkocht heeft. Vijftien meer dan in 2020. De populairste modellen waren de F8 en de Roma. Van beiden verlieten er 21 de showroom. De verkoopaantallen van Rolls Royce stegen van 6 in 2020 naar 16 in 2021, waarvan 9 maal een Ghost.
Wat verder nog opvalt is dat sommige bekende traditionele automerken, zoals Audi, BMW, Toyota en Ford hun verkoopcijfers in 2021, ondanks de dalende markt, redelijk op niveau wisten te houden. Zij zagen slechts een lichte daling of, in het geval van BMW en Toyota, zelfs een lichte stijging van de verkoopaantallen. Andere merken werden duidelijk harder getroffen door de tegenvallende verkopen. Peugeot leverde bijna 15 procent in en voor Renault was het nog ietsje erger: -/- 20 procent. Maar geen enkel merk zag haar verkoopcijfers, in absolute zin, zo hard dalen als de nummer 1, Volkswagen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Ford
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive27.10.2023
Ford zet rem op EV-investeringen
Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtigerAutomotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive01.08.2023
Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed
Automotive25.07.2023
Op stap met de 2024 Ford Mustang!
Wij reden als één van de weinige in Europa met de nieuwe Ford MustangAutomotive24.06.2023
Met de Bronco haalt Ford nog een klassiek paard van stal
Gaat de Ford Bronco de Mustang achterna?Verder lezen over Kia
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopTech in Asia02.01.2024
CES 2024: Kia lanceert nieuw Platform Beyond Vehicle
Automotive15.12.2023
Kia Charge gaat over jouw EV en de toekomst van thuisladen
Tech in Asia05.12.2023
Kia komt met Uniwheel een Universal Wheel Drive System voor de toekomst
Automotive08.11.2023
Eerste rit met de Kia EV9, een unieke elektrische SUV
Verder lezen over Tesla
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendVerder lezen over Volkswagen
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive17.10.2023
Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop
Automotive06.09.2023