Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw van een tweede fabriek voor EV-accu’s, een samenwerking me SK On, uitgesteld. De reden voor deze beslissing heeft volgens Ford alles te maken met de dalende vraag naar, met name, duurdere en luxe EV’s.
Uitstel, maar geen afstel
De CFO van Ford, John Lawler, deed deze uitspraken tijdens de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers van het automerk. Daarbij benadrukte hij wel expliciet dat Ford geen plannen heeft om de ontwikkeling van de volgende generatie EV’s te stoppen. Dat zou, met de wereldwijde elektrificatie van de automotive industrie natuurlijk ook wel heel erg paniekvoetbal betekenen. Een (tijdelijke) dalende vraag naar nieuwe EV’s zal op de lange termijn immers geen gevolgen hebben voor het feit dat de wereld over een jaar of tien af wil van ICE bolides.
Uit de resultaten die Ford deze week bekendmaakte blijkt dat het bedrijf nog steeds winst maakt, maar op dit moment is die winst wel volledig afkomstig van de traditionele tak van Ford. Dat wil zeggen, de verkoop van ICE en hybride modellen. De EV-tak, Model e, van Ford moest in het afgelopen kwartaal een verlies slikken van 1,3 miljard dollar. Ook het kwartaal daarvoor draaide Ford met haar EV’s een verlies van meer dan 1 miljard dollar.
Overigens verwacht de fabrikant nog steeds dat de EV-tak uiteindelijk winstgevend zal worden, maar het gaat dus minder snel dan gehoopt en daardoor strapt het bedrijf nu dus even op de rem als het gaat om geplande investeringen voor de EV-tak. Ford hoopt uiteindelijk een marge van 8 procent op EV’s te kunnen draaien, met een kostenstructuur die de prijspariteit met ICE-voertuigen weerspiegelt. Om die doelstelling te bereiken moeten er wel enkele structurele veranderingen doorgevoerd worden, aldus Ford.
Kosten moeten omlaag
Wat, naast een dalende vraag naar luxe en duurdere EV’s, ook meespeelt is de prijzenoorlog die sinds eind vorig jaar, door Tesla, gestart werd. Daardoor moest ook Ford de prijzen van haar EV’s omlaag schroeven om het primaire doel, het veroveren van een substantieel marktaandeel, in zicht te kunnen houden. Dat was geen goed nieuws voor de winstgevendheid, zo bleek dus ook al enkele maanden geleden.
Dat betekent ook dat de kosten voor de productie en ontwikkeling van EV’s omlaag moet. Een oplossing is het op de markt brengen van EV’s met een goedkopere uitrusting. Daar is Ford inmiddels ook al mee begonnen want enkele weken geleden werd de Ford F-150 Lightning Flash pick-up gelanceerd. Dat is een goedkopere versie van de F-150 Lightning.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Ford
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive01.08.2023
Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed
Automotive25.07.2023
Op stap met de 2024 Ford Mustang!
Wij reden als één van de weinige in Europa met de nieuwe Ford MustangAutomotive24.06.2023
Met de Bronco haalt Ford nog een klassiek paard van stal
Gaat de Ford Bronco de Mustang achterna?Automotive06.06.2023