Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoorlijke bijdragen leveren aan het besparen op de energiekosten. Helemaal wanneer je ook zonnepanelen hebt. Dan word je EV overdag met ‘gratis’ zonne-energie opgeladen en kun je ’s avonds, als er geen zonlicht is, de stroom die je in huis nodig hebt voor lampen, koken, de wasmachine, etc. weer gewoon ‘gratis’ uit de EV-accu van je auto halen. Dat is bijna een no-brainer. Helaas zijn er nog maar weinig autofabrikanten met EV’s die deze technologie ondersteunen. Volkswagen gaat daar nu verandering in aanbrengen.
Volkswagen EV als thuisaccu
De Duitse autofabrikant heeft namelijk een software update uitgerold waarmee alle EV’s van het merk die voorzien zijn van een 77 kWh accu, geschikt worden voor het terugleveren van stroom aan je huis. Deze EV’s worden met die update, versie 3.5 van de ID.Software, feitelijk rijdende thuisaccu’s. “Met een thuislader en het geïntegreerde Home Energy Management System (HEMS) van Volkswagen-partner HagerEnergy kunnen klanten een zo groot mogelijk deel van hun huishoudelijk verbruik dekken met hun fotovoltaïsche installatie”, aldus de autofabrikant. Bovendien is de accucapaciteit van de betreffende EV’s ook voldoende om een huis enkele dagen van stroom te voorzien. Een gemiddeld huishouden verbruikt namelijk zo’n 30 kWh per dag.
In de eerste versie zullen de relevante ID. modellen alleen compatibel zijn met het DC-thuisstroomstation uit de S10 E COMPACT-serie van HagerEnergy. Andere thuisstroomstations moeten op een later tijdstip geschikt worden gemaakt voor gebruik met een bidirectioneel laadstation, zo stelt Volkswagen.
Inmiddels heeft Volkswagen ook al een pilotproject in Zweden lopen. In een gerenoveerde 350 jaar oude boerderij werd tijdens de renovatie ook meteen gezorgd voor zonnepanelen en laadinfrastuctuur voor elektrische auto’s. Volkwagen sloot in 2021 bij het project aan en realiseerde, samen met de projectontwikkelaar, het bidirectionele energiesysteem. Het is overigens niet bekend of alle bewoners van de appartementen in het gereviseerde complex ook in een Volkswagen EV rijden.
Oplossing voor het verdwijnen van de salderingsregeling
Mensen met zonnepanelen weten dat de geliefde salderingsregeling vanaf 2025 gefaseerd afgebouwd wordt. Met die regeling wordt de stroom die overdag wel opgewekt, maar niet gebruikt wordt, door de energieleverancier ‘ingekocht’ en verrekend met de stroom die je gebruikt als de zon niet schijnt. Als die verrekening straks verdwijnt, dan zullen mensen met zonnepanelen dus meer moeten gaan betalen voor de stroom die zij ’s avonds en ’s nachts verbruiken.
Dat is het moment waarop een thuisaccu ineens een heel stuk lucratiever wordt. Die kun je voor een paar duizend euro aanschaffen, maar als je al een EV hebt, dan zou de oplossing die ook Volkswagen nu gaat bieden, natuurlijk een veel betere, en voordeligere, zijn.
Sowieso is er voor bidirectioneel laden een mooie toekomst weggelegd. Een toekomst die door het verdwijnen van de salderingsregeling in Nederland wel eens versneld zou kunnen worden. Dat zal fabrikanten van laadinfrastructuur, zoals Wallbox, als muziek in de oren klinken.
Verder lezen over Duurzaamheid
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive17.10.2023