Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Nissan werkt met Hitachi aan een oplossing waarbij de stroom van EV’s in noodgevallen gebruikt kan worden als stroomvoorziening in gebouwen. Denk bijvoorbeeld aan het leveren van elektriciteit aan liften wanneer door een ramp of anderszins de stroom in een kantoorgebouw uitgevallen is. De twee initiatiefnemers willen daarvoor de technologie voor bi-directioneel laden gaan inzetten. De benodigde elektriciteit wordt in die gevallen dan ‘gehaald’ uit EV’s die bijvoorbeeld in de parkeergarage van het betreffende gebouw staan.
Kritische stroomvoorziening tijdens rampen
Nissan en Hitachi willen met hun idee een oplossing bieden voor de kritische stroomvoorziening tijdens rampen. Beide bedrijven zijn van Japanse origine en aardbevingen zijn in dat land geen onbekend natuurfenomeen. In eerste instantie richten de twee bedrijven zich met de oplossing van de bi-directionele laadtechnologie op het draaiende houden van liften wanneer de stroomvoorziening wordt onderbroken.
Inmiddels hebben Nissan en Hitachi al een eerste technische test uitgevoerd. Daarmee slaagden zij er naar eigen zeggen in om een negen persoons lift tien uur lang op lage snelheid te laten draaien op de elektriciteit van de accu van de Nissan Sakura, een stadsauto van de Japanse autofabrikant. Dat is een EV met een accu van slechts 20 kWh.
Het systeem is gebaseerd op de CHAdeMO oplaadtechnologie. Daardoor kunnen ook grotere Nissan EV’s, zoals de Ariya- en Leaf-modellen, ingezet worden Nissan en Hitachi hopen de eerste systemen in Japan nog voor deze zomer te kunnen installeren in flatgebouwen.
Bi-directioneel laden
Bi-directioneel laden staat nog in de kinderschoenen. Het is een technologie die het mogelijk maakt om de stroom die in de accu van een EV zit, te gebruiken voor externe apparaten. Het idee is dat je een EV, met accu’s tot 100 kWh, aansluit op je stroomvoorziening thuis zodat je op momenten dat het nodig is, denk aan een stroomuitval, je huis toch van stroom kunt blijven voorzien.
Er zijn al een aantal EV’s die dat kunnen, zoals de Hyundai Ioniq5 en de Kia EV6, maar in Nederland wordt die technologie nog niet ondersteund door de energiemaatschappijen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive19.03.2024
Fisker zit in zwaar weer: legt productie elektrische auto’s stil
Verder lezen over Nissan
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive17.10.2023
Nissan hyper: introduceert bijzonder busje
Automotive25.09.2023
Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit
En presenteert Concept 20-23Automotive11.08.2023
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt
Van gamer naar coureurAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive23.03.2022
Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya
Automotive21.07.2020
Nissan presenteert de eerste volledig elektrische crossover: de Nissan Ariya
Automotive18.02.2019