Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Steeds meer mensen nemen zonnepanelen, want het rendement hierop is sterk verbeterd. Je kunt bovendien overtollige stroom terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk. Hoe zit dat eigenlijk bij elektrische auto’s? In Californië kan dat wel eens levens redden.
Stroom bij nood
In de warme staten van de Verenigde Staten hebben ze er veelvuldig mee te maken: bosbranden. Deze branden zorgen ervoor dat mensen hun huizen worden verwoest en zeker in de wat meer afgelegen gebieden kunnen bewoners enorm in de problemen komen. Reden voor General Motors om met een pilot te starten waarbij elektrische auto’s stroom terugleveren naar huizen, wanneer de stroom daar om wat voor reden dan ook wegvalt of wanneer het meer nodig heeft.
Er hoeft op papier ook niet eens heel veel te worden veranderd om dit mogelijk te maken. Je kunt je elektrische auto in plaats van op te laden ook juist stroom laten geven. Hiervoor moet een huis tijdens stroomuitval tijdelijk van het standaard stroomnet af en wordt de elektrische auto als het ware een soort mini-stroomnet. Zo werkt het kleinschalig, dus voor één huis, maar met een aantal auto’s bij elkaar zou er ook extra stroom kunnen worden geleverd voor het gewone stroomnetwerk, als het ouderwetse stroomnetwerk van Amerika hier tenminste klaar voor is.
Hulp bij bosbranden
Het is een handig toeval: Californië is de staat waarin veel bosbranden voorkomen, terwijl het tegelijkertijd de staat is waarin gemiddeld de meeste mensen in elektrische bolides rijden. Die zijn al beter voor het klimaat, want juist door klimaatverandering ontstaan die bosbranden: het wordt te heet. GM is overigens niet de enige Amerikaanse autofabrikant die zich met noodhulp via auto’s bezighoudt: de F-150 van Ford wordt ook in de markt gezet als een auto die eventueel kan helpen elektriciteit terug te leveren.
Het mag voor het Amerikaanse stroomnetwerk dan een uitdaging vormen, het kan ook voor huizen niet heel makkelijk zijn: als je stroom uit je auto wil halen, dan heb je wel een eigen auto-laadkabel nodig en waarschijnlijk een garage. Kortom, het is op dit moment eigenlijk alleen nog beschikbaar voor mensen die rijk zijn. Je moet immers niet alleen een elektrisch voertuig kunnen betalen, je moet ook nog die laadmogelijkheid met teruglaadmogelijkheid kopen.
Elektriciteit terugladen
Hoe zit dat in Nederland? Op papier kun je inderdaad een elektrische auto energie laten terugladen als de vraag naar stroom groot is. Je moet dan wel zeker zijn dat je je auto niet gaat gebruiken, want je verkoopt de stroom die je normaal zou gebruiken om mee te rijden. Dat terugladen kan met een slimme laadpaal. Niet elke elektrische auto is een vehicle-to-grid-bolide, want je hebt hiervoor een auto nodig zoals een Nissan Leaf of Renault ZOE. Dat zijn auto’s die ‘bidirectioneel’ kunnen laden. Interessant detail: Nissan Leaf wordt in Japan al ingezet om bijvoorbeeld supermarkten van stroom te voorzien in een grote stroomstoring of aardbeving.
Eigenlijk is het best vreemd hoe we in Nederland zoveel bezig zijn met groene energie, maar eigenlijk nog te weinig met het opslaan ervan. Gelukkig wordt er wel steeds meer naar gekeken, maar het duurde even voor we hiermee op gang zijn gekomen. Er zijn ook al huishoudens die de stroom vanuit de auto terugladen op het elektriciteitsnet van dat ene huishouden, versus het terugladen naar het hele elektriciteitsnet bij een openbare slimme laadpaal.
Elektrische auto
Het klinkt ook wel fantastisch: je bent overdag met je zonnepanelen en je elektrische auto druk bezig met het genereren van energie die je ‘s avonds kunt gebruiken in je huis (of kunt terugleveren aan de energieleverancier in de avond, wanneer het stroomnetwerk het het zwaarst heeft). Het nadeel is alleen dat batterijen om energie in op te slaan erg duur zijn. Je bent er duizenden euro’s aan kwijt, waardoor we ook in Nederland moeten constateren dat het vooral een interessante kwestie is voor mensen die goed in de slappe was zitten.
Er zijn wel subsidies op bijvoorbeeld zonnepanelen, maar voor wat er nodig is om stroom terug te leveren via de auto is meer nodig. Toch is het wel een interessant idee, dat wagenparken bij kantoorpanden straks een soort batterij vormen van energie, die kan worden gebruikt om de laptops binnen aan te houden of inderdaad te helpen het energienetwerk van energie te voorzien. Een beetje zoals al het geval is bij de Amsterdam ArenA, die zoiets jaren geleden al heeft geïmplementeerd. Het is misschien iets minder urgent dan de levensreddende mogelijkheden in Amerika en Japan, het is in ieder geval een duurzamere mogelijkheid die we hopelijk de komende jaren op steeds meer plekken gaan zien.
Verder lezen over Amsterdam
Nieuws30.12.2023
Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel
Lifestyle13.12.2023
5 leuke dingen om als Nederlander in Amsterdam te doen
Events04.12.2023
De leukste winterse tips om nog dit jaar met vrienden te doen
Gadgets03.11.2023
Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland
Entertainment17.10.2023
Spotify opent Spotify Huis waar ADE-gangers kunnen ontspannen
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Mobile12.07.2023
Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour
Nieuws07.06.2023
Uber opent nieuw hoofdkantoor in Amsterdam
En is op zoek naar tech-talentVerder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024