​De toekomst van de elektrische auto

​De toekomst van de elektrische auto

Vorig artikel Volgend artikel

De markt voor elektrische auto's is volop in beweging. Niet alleen schieten nieuwe submerken voor elektrische auto's als paddenstoelen uit de grond, ook de wetgeving verandert continue. Volgens de bekende automerken moeten de jaren 2019 en 2020 dé jaren worden van de elektrische auto.

Volkswagen, Mercedes en Porsche komen met elektrische auto's

Grote automerken komen in 2019 eindelijk met een elektrische auto op de markt. Zo lanceert Volkswagen de I.D.-familie, het elektrische merk van Volkswagen. In totaal komen er vier modellen op de markt. Eind 2019 wordt de eerste elektrische hatchback in productie genomen. Ook Mercedes komt in 2019 met een submerk op de markt: EQ. Onder deze naam wordt er in 2019 een elektrische SUV gelanceerd onder de bijpassende naam: Mercedes EQC. Ook de Porsche Taycan wordt in 2019 in productie genomen. En kijken we uit naar de Audi e-tron, de Polestar 1 én de elektrische superauto en SUV van Ferrari.

Elektrische auto met ingebouwde zonnecellen

De Duitse start-up Sono Motors komt in 2019 met een wel hele bijzondere elektrische auto: de Sion. Deze variant van de elektrische auto laadt zichzelf op door middel van ingebouwde zonnepanelen. De productie van deze bijzondere auto staat gepland voor eind 2019. De auto moet zo'n € 16.000,- gaan kosten. De bijbehorende accu kun je voor € 4.000,- aanschaffen. Het is eventueel ook mogelijk om de accu te huren. De auto is een goed alternatief voor mensen die de auto alleen nodig hebben voor kleine afstanden. Je kunt elke dag 30 kilometer afleggen met zonne-energie die de auto zelf opwekt. Voor degene die veel kilometers maken, bestaat er ook de mogelijkheid om het voertuig op te laden via een stopcontact of laadbox. Dit doe je uiteraard met stroom van de goedkoopste energieleverancier voor elektrisch rijden.

Veranderende wetgeving op het gebied van bijtelling

Vanaf 1 januari 2019 geldt het percentage van 4% bijtelling alleen nog maar als de catalogusprijs van de auto onder de € 50.000,- ligt. Als de catalogusprijs hóger is dan € 50.000, dan geldt het bijtellingspercentage van 4% tot een bedrag van € 50.000,-. Daarboven wordt het bijtellingspercentage van 22% gerekend. Zoals het er nu naar uitziet, wordt er vanaf 2021 helemaal geen onderscheid meer gemaakt tussen elektrische auto's en niet-elektrische auto's. Dan gaat het bijtellingspercentage van 22% gelden.

In 2020 zijn elektrische auto's zonder zijspiegels toegestaan

Op dit moment rijden er nog niet veel spiegelloze elektrische voertuigen op de snelwegen in Europa. Daar moet verandering in komen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voorziet dat in 2020 voertuigen zonder zijspiegels zijn toegestaan. De buitenspiegels worden dan vervangen door camera's die aan de zijkant van de auto's zijn bevestigd. Volgens de experts is dit een belangrijke ontwikkeling. De camerasystemen zijn namelijk veiliger dan buitenspiegels. Ook is dit beter voor het milieu. Elektrische auto's met een betere stroomlijning gebruiken namelijk minder stroom. Hierdoor heeft het voertuig een kleinere batterij nodig.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies