Automotive19.09.2018

Audi’s e-tron: elektrische SUV voor de toekomst


Audi kwam deze week met het eerste echte productiemodel elektrische auto naar buiten in de vorm van de e-tron. Het is een grote en vrij sportieve SUV die wel iets van de Q5 weg heeft. Daar houdt de vergelijking wel ook op, want de auto die in San Francisco werd getoond is voor Audi een stap richting de toekomst.

De e-tron gaat een actieradius krijgen van meer dan 400 kilometer (waardoor we meteen vrezen dat het dan 410 kilometer is) en doet dat met twee elektrische motoren die 300 kWh genereren en je zo in 5,7 seconden van 0 tot honderd brengt. Dat zijn geen race-snelheden, maar voor een SUV die op families en ontspanning is gericht is het snel zat. De maximum snelheid is elektronisch gelimiteerd tot 200 kilometer per uur, wat ons ook zat lijkt. Het Audi-gevoel zit er dus toch wel in.

Zo veel mogelijk bereik er uit persen

De e-tron heeft zoals bijna alle elektrische auto’s een systeem dat energie teruggeeft aan de batterij als je remt, maar het heeft ook ‘coasting recuperation’ dat energie terug levert als je het gaspedaal loslaat. Zo lang je dus niet heel hard op de rem moet trappen komen de ‘echte’ remmen nooit aan bod en genereer je altijd nieuwe energie voor de batterij. Een slim systeem checkt in de achtergrond wat de verdeling moet zijn tussen wielgenerator en remschijf en zorgt er zo voor dat je wel altijd zo hard remt als je ook wil en je van dat hele proces als chauffeur niks merkt.

Er wordt aan alle kanten gewerkt om de auto zo zuinig mogelijk te maken en daar hoort de aerodynamica ook bij. Als je de versie zou nemen met de virtuele achteruitkijkspiegels (inmiddels de norm voor elk voertuig dat later dan 2020 gaat uitkomen) dan kun je ten opzichte van een normaal voertuig met de e-tron zo’n 40 kilometer verder rijden op een volle batterij.

Snel de batterij opladen

Over batterij gesproken: de 95 kWh die onder de passagiers ligt is natuurlijk perfect geplaatst zodat er een 50/50 gewichtsverdeling op de assen ligt maar belangrijker is hoe snel je die batterij weer kunt vullen. Volgens Audi kun je bij een fast charging station in ongeveer een half uur weer verder op een lange reis door de 150 kW laders. Er wordt een e-tron charging service gelanceerd die je op 72.000 laadpunten in Europa laat laden tegen een vergoeding, waarbij Audi gebruik maakt van een app en waarbij ook geldt dat je één contract krijgt waarbij je in alle landen gebruik kunt maken van de laadpalen tegen hetzelfde tarief.

Je kunt natuurlijk ook thuis laden, maar dat gaat met 11 kW wel iets langzamer. Dan heb je een uurtje of acht, negen nodig om de batterij helemaal te vullen. Er is ook een optie om met 22 kW te kunnen laden, trouwens.

etron-0400011-ab-27
etron-0400011-ab-27

Overal schermen

De buitenkant van de e-tron ademt Audi, maar ook van binnen krijg je wat je verwacht, namelijk minimalistische luxe. De virtuele achteruitkijkspiegels zijn mooi verwerkt in het design, de twee (of zelfs drie, als je voor de virtual cockpit-optie gaat) touchscreens voor de chauffeur vervangen bijna elke knop, wat er voor zorgt dat het interieur heerlijk strak kan zijn. Een hoop van de functies zijn ook met je stem te bedienen, dus er is altijd een manier om te doen wat je wil.

Natuurlijk is er ook qua andere systemen aan alles gedacht. Denk aan een WiFi-hotspot, intelligente navigatie die zich herinnert waar je eerder heen bent gegaan en weet waar de oplaadpunten zijn die je kunt gebruiken, adaptive cruise assist en zelfs semi-autonoom remmen en optrekken.

Audi zegt ook dat de modellen die na mid-2019 verkrijgbaar zijn de mogelijkheid hebben om nieuwe functies via software-update te krijgen. Denk dan aan nieuwe functies in de infotainment, verbetering van de LED-koplampen en andere intelligente systemen die altijd verder gefinetuned kunnen worden.

etron-0400013-ab-27
etron-0400013-ab-27

Wanneer kun je in een e-tron rijden?

De hamvraag is wanneer Audi dit allemaal gaat leveren. De eerste auto’s gaan eind dit jaar van de band rollen in de klimaatneutrale fabriek in Brussel, zo zegt Audi. Voor 80.000 euro mag je er ook eentje bestellen, maar in Nederland moet je wel eerst nog een online afspraak maken om straks “als een van de eersten de e-tron daadwerkelijk [te kunnen] bestellen en configureren”. Reserveren om te pre-orderen dus.

Als de e-tron mateloos populair wordt (en dat zou zomaar kunnen) zou dit wel eens de hegemonie van de Tesla als duurdere elektrische leasebak in Nederland kunnen breken, maar dan moeten er wel genoeg zijn. Veel elektrische automakers hebben problemen met de productie, althans qua kwantiteit, en als Audi daar ook last van gaat hebben krijg je morrende klanten. We vroegen aan Audi Nederland of ze ons konden vertellen of er sprake was van enige schaarste bij de lancering of in de periode daarna en of ze al iets konden zeggen over de levertijd, maar daar hebben we tot nu toe geen antwoord op gekregen.

etron-0400003-ab-27
etron-0400003-ab-27
e-tron-laden
e-tron-laden

[Afbeeldingen © Audi]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Audi

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Verder lezen over Elektrische auto

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Kia heeft de EV6 grondig vernieuwd. De eerste elektrische Kia op het baanbrekende E-GMP platform heeft een vernieuwd in- en exterieurdesign en is nog efficiënter, comfortabeler en veiliger dankzij een groot aantal updates. En met zijn nieuwe batterijen van de vierde generatie heeft hij ook een groter bereik van maximaal 582 km.

Automotive27.08.2024

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Eén van de eerste elektrische muscle cars is de Dodge Charger Daytona en de e-bolide heeft nu een prijskaartje gekregen. Dit betaal je ervoor.

Automotive09.08.2024

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland