Automotive19.09.2018

Audi’s e-tron: elektrische SUV voor de toekomst


Audi kwam deze week met het eerste echte productiemodel elektrische auto naar buiten in de vorm van de e-tron. Het is een grote en vrij sportieve SUV die wel iets van de Q5 weg heeft. Daar houdt de vergelijking wel ook op, want de auto die in San Francisco werd getoond is voor Audi een stap richting de toekomst.

De e-tron gaat een actieradius krijgen van meer dan 400 kilometer (waardoor we meteen vrezen dat het dan 410 kilometer is) en doet dat met twee elektrische motoren die 300 kWh genereren en je zo in 5,7 seconden van 0 tot honderd brengt. Dat zijn geen race-snelheden, maar voor een SUV die op families en ontspanning is gericht is het snel zat. De maximum snelheid is elektronisch gelimiteerd tot 200 kilometer per uur, wat ons ook zat lijkt. Het Audi-gevoel zit er dus toch wel in.

Zo veel mogelijk bereik er uit persen

De e-tron heeft zoals bijna alle elektrische auto’s een systeem dat energie teruggeeft aan de batterij als je remt, maar het heeft ook ‘coasting recuperation’ dat energie terug levert als je het gaspedaal loslaat. Zo lang je dus niet heel hard op de rem moet trappen komen de ‘echte’ remmen nooit aan bod en genereer je altijd nieuwe energie voor de batterij. Een slim systeem checkt in de achtergrond wat de verdeling moet zijn tussen wielgenerator en remschijf en zorgt er zo voor dat je wel altijd zo hard remt als je ook wil en je van dat hele proces als chauffeur niks merkt.

Er wordt aan alle kanten gewerkt om de auto zo zuinig mogelijk te maken en daar hoort de aerodynamica ook bij. Als je de versie zou nemen met de virtuele achteruitkijkspiegels (inmiddels de norm voor elk voertuig dat later dan 2020 gaat uitkomen) dan kun je ten opzichte van een normaal voertuig met de e-tron zo’n 40 kilometer verder rijden op een volle batterij.

Snel de batterij opladen

Over batterij gesproken: de 95 kWh die onder de passagiers ligt is natuurlijk perfect geplaatst zodat er een 50/50 gewichtsverdeling op de assen ligt maar belangrijker is hoe snel je die batterij weer kunt vullen. Volgens Audi kun je bij een fast charging station in ongeveer een half uur weer verder op een lange reis door de 150 kW laders. Er wordt een e-tron charging service gelanceerd die je op 72.000 laadpunten in Europa laat laden tegen een vergoeding, waarbij Audi gebruik maakt van een app en waarbij ook geldt dat je één contract krijgt waarbij je in alle landen gebruik kunt maken van de laadpalen tegen hetzelfde tarief.

Je kunt natuurlijk ook thuis laden, maar dat gaat met 11 kW wel iets langzamer. Dan heb je een uurtje of acht, negen nodig om de batterij helemaal te vullen. Er is ook een optie om met 22 kW te kunnen laden, trouwens.

etron-0400011-ab-27
etron-0400011-ab-27

Overal schermen

De buitenkant van de e-tron ademt Audi, maar ook van binnen krijg je wat je verwacht, namelijk minimalistische luxe. De virtuele achteruitkijkspiegels zijn mooi verwerkt in het design, de twee (of zelfs drie, als je voor de virtual cockpit-optie gaat) touchscreens voor de chauffeur vervangen bijna elke knop, wat er voor zorgt dat het interieur heerlijk strak kan zijn. Een hoop van de functies zijn ook met je stem te bedienen, dus er is altijd een manier om te doen wat je wil.

Natuurlijk is er ook qua andere systemen aan alles gedacht. Denk aan een WiFi-hotspot, intelligente navigatie die zich herinnert waar je eerder heen bent gegaan en weet waar de oplaadpunten zijn die je kunt gebruiken, adaptive cruise assist en zelfs semi-autonoom remmen en optrekken.

Audi zegt ook dat de modellen die na mid-2019 verkrijgbaar zijn de mogelijkheid hebben om nieuwe functies via software-update te krijgen. Denk dan aan nieuwe functies in de infotainment, verbetering van de LED-koplampen en andere intelligente systemen die altijd verder gefinetuned kunnen worden.

etron-0400013-ab-27
etron-0400013-ab-27

Wanneer kun je in een e-tron rijden?

De hamvraag is wanneer Audi dit allemaal gaat leveren. De eerste auto’s gaan eind dit jaar van de band rollen in de klimaatneutrale fabriek in Brussel, zo zegt Audi. Voor 80.000 euro mag je er ook eentje bestellen, maar in Nederland moet je wel eerst nog een online afspraak maken om straks “als een van de eersten de e-tron daadwerkelijk [te kunnen] bestellen en configureren”. Reserveren om te pre-orderen dus.

Als de e-tron mateloos populair wordt (en dat zou zomaar kunnen) zou dit wel eens de hegemonie van de Tesla als duurdere elektrische leasebak in Nederland kunnen breken, maar dan moeten er wel genoeg zijn. Veel elektrische automakers hebben problemen met de productie, althans qua kwantiteit, en als Audi daar ook last van gaat hebben krijg je morrende klanten. We vroegen aan Audi Nederland of ze ons konden vertellen of er sprake was van enige schaarste bij de lancering of in de periode daarna en of ze al iets konden zeggen over de levertijd, maar daar hebben we tot nu toe geen antwoord op gekregen.

etron-0400003-ab-27
etron-0400003-ab-27
e-tron-laden
e-tron-laden

[Afbeeldingen © Audi]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Audi

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Audi gaat meedoen aan de Formule 1

Dit weekend start de tweede seizoenshelft van de Formule 1. Op het programma staat de race in Spa-Francorchamps die dit jaar hopelijk meer actie laat zien dan de regenoptocht van 2021. De eerste actie van het nieuwe race...

Automotive26.08.2022

Audi gaat meedoen aan de Formule 1

Pas vanaf 2026 en in eerste instantie als motorleverancier

Verder lezen over Elektrische auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers