Audi's e-tron: elektrische SUV voor de toekomst

Audi's e-tron: elektrische SUV voor de toekomst

Vorig artikel Volgend artikel

Audi kwam deze week met het eerste echte productiemodel elektrische auto naar buiten in de vorm van de e-tron. Het is een grote en vrij sportieve SUV die wel iets van de Q5 weg heeft. Daar houdt de vergelijking wel ook op, want de auto die in San Francisco werd getoond is voor Audi een stap richting de toekomst.

De e-tron gaat een actieradius krijgen van meer dan 400 kilometer (waardoor we meteen vrezen dat het dan 410 kilometer is) en doet dat met twee elektrische motoren die 300 kWh genereren en je zo in 5,7 seconden van 0 tot honderd brengt. Dat zijn geen race-snelheden, maar voor een SUV die op families en ontspanning is gericht is het snel zat. De maximum snelheid is elektronisch gelimiteerd tot 200 kilometer per uur, wat ons ook zat lijkt. Het Audi-gevoel zit er dus toch wel in.

Zo veel mogelijk bereik er uit persen

De e-tron heeft zoals bijna alle elektrische auto's een systeem dat energie teruggeeft aan de batterij als je remt, maar het heeft ook 'coasting recuperation' dat energie terug levert als je het gaspedaal loslaat. Zo lang je dus niet heel hard op de rem moet trappen komen de 'echte' remmen nooit aan bod en genereer je altijd nieuwe energie voor de batterij. Een slim systeem checkt in de achtergrond wat de verdeling moet zijn tussen wielgenerator en remschijf en zorgt er zo voor dat je wel altijd zo hard remt als je ook wil en je van dat hele proces als chauffeur niks merkt.

Er wordt aan alle kanten gewerkt om de auto zo zuinig mogelijk te maken en daar hoort de aerodynamica ook bij. Als je de versie zou nemen met de virtuele achteruitkijkspiegels (inmiddels de norm voor elk voertuig dat later dan 2020 gaat uitkomen) dan kun je ten opzichte van een normaal voertuig met de e-tron zo'n 40 kilometer verder rijden op een volle batterij.

Snel de batterij opladen

Over batterij gesproken: de 95 kWh die onder de passagiers ligt is natuurlijk perfect geplaatst zodat er een 50/50 gewichtsverdeling op de assen ligt maar belangrijker is hoe snel je die batterij weer kunt vullen. Volgens Audi kun je bij een fast charging station in ongeveer een half uur weer verder op een lange reis door de 150 kW laders. Er wordt een e-tron charging service gelanceerd die je op 72.000 laadpunten in Europa laat laden tegen een vergoeding, waarbij Audi gebruik maakt van een app en waarbij ook geldt dat je één contract krijgt waarbij je in alle landen gebruik kunt maken van de laadpalen tegen hetzelfde tarief.

Je kunt natuurlijk ook thuis laden, maar dat gaat met 11 kW wel iets langzamer. Dan heb je een uurtje of acht, negen nodig om de batterij helemaal te vullen. Er is ook een optie om met 22 kW te kunnen laden, trouwens.

etron-0400011-ab-27

Overal schermen

De buitenkant van de e-tron ademt Audi, maar ook van binnen krijg je wat je verwacht, namelijk minimalistische luxe. De virtuele achteruitkijkspiegels zijn mooi verwerkt in het design, de twee (of zelfs drie, als je voor de virtual cockpit-optie gaat) touchscreens voor de chauffeur vervangen bijna elke knop, wat er voor zorgt dat het interieur heerlijk strak kan zijn. Een hoop van de functies zijn ook met je stem te bedienen, dus er is altijd een manier om te doen wat je wil.

Natuurlijk is er ook qua andere systemen aan alles gedacht. Denk aan een WiFi-hotspot, intelligente navigatie die zich herinnert waar je eerder heen bent gegaan en weet waar de oplaadpunten zijn die je kunt gebruiken, adaptive cruise assist en zelfs semi-autonoom remmen en optrekken.

Audi zegt ook dat de modellen die na mid-2019 verkrijgbaar zijn de mogelijkheid hebben om nieuwe functies via software-update te krijgen. Denk dan aan nieuwe functies in de infotainment, verbetering van de LED-koplampen en andere intelligente systemen die altijd verder gefinetuned kunnen worden.

etron-0400013-ab-27

Wanneer kun je in een e-tron rijden?

De hamvraag is wanneer Audi dit allemaal gaat leveren. De eerste auto's gaan eind dit jaar van de band rollen in de klimaatneutrale fabriek in Brussel, zo zegt Audi. Voor 80.000 euro mag je er ook eentje bestellen, maar in Nederland moet je wel eerst nog een online afspraak maken om straks "als een van de eersten de e-tron daadwerkelijk [te kunnen] bestellen en configureren". Reserveren om te pre-orderen dus.

Als de e-tron mateloos populair wordt (en dat zou zomaar kunnen) zou dit wel eens de hegemonie van de Tesla als duurdere elektrische leasebak in Nederland kunnen breken, maar dan moeten er wel genoeg zijn. Veel elektrische automakers hebben problemen met de productie, althans qua kwantiteit, en als Audi daar ook last van gaat hebben krijg je morrende klanten. We vroegen aan Audi Nederland of ze ons konden vertellen of er sprake was van enige schaarste bij de lancering of in de periode daarna en of ze al iets konden zeggen over de levertijd, maar daar hebben we tot nu toe geen antwoord op gekregen.

etron-0400003-ab-27
e-tron-laden

[Afbeeldingen © Audi]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies