Automotive11.05.2021

Een aantal mythes en waarheden rondom elektrische auto’s


Het aantal nieuw geregistreerde elektrische auto’s in Nederland neemt toe en leidt tot een controversiële discussie. Voor sommigen zijn elektrische auto’s nog onvoldoende ontwikkeld. Voor anderen zijn elektronische auto’s een noodzakelijke stap om de ecologische voetafdruk te verkleinen. In het debat over de voor- en nadelen van elektrische auto’s zijn er veel mythes ontstaan. Reichelt elektronik heeft een aantal van die mythes in een recent onderzoek tot op de bodem uitgezocht en werpt een blik op de toekomst van e-mobiliteit in Nederland.

Over het algemeen nog weinig elektrische auto’s

Volgens het CBS werden er vorig jaar 107.000 volledig elektrische voertuigen geregistreerd; een nieuw record. Ten opzichte van 2019 is dit een groei van 140 procent. Ook 2021 lijkt goed op weg om een nieuw record te vestigen. Maar ondanks de hoge cijfers is het percentage volledig elektrische auto’s vergeleken met het totaal aantal auto’s nog relatief laag. In 2020 was 1 op de 20 personenauto’s een elektrische of hybride auto.

<em><a href=\

Waarom een elektrische auto?

Toch overweegt 76 procent van de ondervraagde Nederlanders uit het onderzoek van reichelt om een elektrische auto te kopen. Echter, veel consumenten hebben een verkeerd beeld van de kosten van een elektrische auto. Zij denken dat deze veel duurder is dan een auto met een verbrandingsmotor. Zo vindt 62 procent van de respondenten dat de aanschafprijs van een elektrische auto moet dalen voordat ze er een zouden kopen.

Wie nu een elektrische auto koopt, bespaart op de korte termijn nauwelijks geld. Maar voor de kopers spelen andere factoren een belangrijke rol in hun aankoopbeslissing. Voor 62 procent is de bijdrage aan het klimaat het belangrijkst. 33 procent geeft aan dat de stimuleringsmaatregelen van de overheid doorslaggevend zijn. En 22 procent heeft enthousiasme voor technologie en stapt daarom over op een elektrische auto.

Op zoek naar de juiste laadoplossing

Hoewel er overal tankstations zijn, zijn het gebrek aan laadpunten en de late investeringen in infrastructuuruitbreiding tot nu toe een van de grootste hindernissen voor de groei van het aantal elektrische auto’s. 55 procent van de respondenten zegt dat de laadpalen in Nederland nog niet wijdverspreid zijn. Voor 32 procent is het kopen van een elektrische auto alleen een optie als de infrastructuur van de laadpalen verbetert. Bovendien is voor bijna de helft (45 procent) de planning voor het gebruik van openbare laadpalen complex en tijdrovend.

Ons land beschikt al wel over meer dan 80.000 thuislaadstations.

Maar dan wel milieuvriendelijk

De accu van elektrische auto’s levert veel discussie op, bijvoorbeeld op het vlak van grondstofwinning, productie en recyclen. Een van de grootste mythes rondom accu’s is de vraag of de elektrische auto wel echt zo milieuvriendelijk is, of dat het door de accu toch tegenvalt.

Feit is dat er meer energie nodig is om elektrische auto’s te maken, en dat komt vooral door de accu’s. Echter, in zijn gehele levenscyclus stoot een elektrische auto 70 tot 90 procent minder CO2 uit. Daarbij speelt wel mee of de auto op groene stroom rijdt. 53 procent van de ondervraagden geeft daarom aan dat er meer geïnvesteerd moet worden in de uitbreiding van wind- en zonne-energie.

Als de accu het eind van zijn levensduur heeft bereikt, komen we bij een ander belangrijk punt: de correcte verwijdering ervan. Consumenten zien dat hier nog een flinke inhaalslag gemaakt moet worden. 49 procent is van mening dat dit een belasting is voor het milieu. Er wordt de komende jaren een aanzienlijke toename van het aantal gebruikte accu’s verwacht. Het recyclen van autoaccu’s wordt nu technisch haalbaar geacht en wordt industrieel toegepast in proefinstallaties.

59 procent van de ondervraagden vindt dat de elektrische auto het van de traditionele auto wint als het op het milieu aankomt. Maar laat een ding duidelijk zijn: een elektrische auto kán in elk geval klimaatvriendelijk zijn – een auto met een verbrandingsmotor kan dat niet.

Angst voor een te kleine actieradius is achterhaald

Qua actieradius hebben elektrische voertuigen inmiddels al veel goedgemaakt. Hierdoor bestaat bij veel autoverkopers niet langer de angst dat de actieradius van elektrische auto’s niet voldoende is voor langere ritten. Toch vindt 39 procent van de ondervraagden nog steeds dat elektrische auto’s een te kleine actieradius hebben. Maar met gemiddeld 375 kilometer is de actieradius zeker voldoende voor alledaags gebruik. Naar verwachting zal de actieradius flink toenemen in de komende 5 jaar. Tot die tijd moet je langere routes, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, goed plannen met voldoende laadpauzes.

Maar wanneer komt het punt dat mensen alleen nog in elektrische auto’s rijden? De meeste respondenten denken dat dit op zijn vroegst pas over vijftien jaar zal zijn.

[Fotocredits – ake1150 © Adobe Stock]

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De kosten die de overheid heeft aan de salderingsregeling zijn 665 miljoen euro per jaar. In de Tweede Kamer werd er daarom al gekozen voor een afschaffing van de regeling.

Technology11.12.2024

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Ben jij ook alweer op zoek naar leuke cadeaus voor de feestdagen? Het vinden van een cadeau dat zowel origineel als passend is, kan best een uitdaging zijn. Om je te helpen, hebben we een lijst samengesteld met de 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom. Deze cadeaus zijn veelzijdig en gegarandeerd een succes!

Lifestyle09.12.2024

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Verder lezen over Elektrisch rijden

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Verder lezen over Elektrische auto

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken