De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het aantal nieuw geregistreerde elektrische auto’s in Nederland neemt toe en leidt tot een controversiële discussie. Voor sommigen zijn elektrische auto’s nog onvoldoende ontwikkeld. Voor anderen zijn elektronische auto’s een noodzakelijke stap om de ecologische voetafdruk te verkleinen. In het debat over de voor- en nadelen van elektrische auto’s zijn er veel mythes ontstaan. Reichelt elektronik heeft een aantal van die mythes in een recent onderzoek tot op de bodem uitgezocht en werpt een blik op de toekomst van e-mobiliteit in Nederland.
Over het algemeen nog weinig elektrische auto’s
Volgens het CBS werden er vorig jaar 107.000 volledig elektrische voertuigen geregistreerd; een nieuw record. Ten opzichte van 2019 is dit een groei van 140 procent. Ook 2021 lijkt goed op weg om een nieuw record te vestigen. Maar ondanks de hoge cijfers is het percentage volledig elektrische auto’s vergeleken met het totaal aantal auto’s nog relatief laag. In 2020 was 1 op de 20 personenauto’s een elektrische of hybride auto.
Waarom een elektrische auto?
Toch overweegt 76 procent van de ondervraagde Nederlanders uit het onderzoek van reichelt om een elektrische auto te kopen. Echter, veel consumenten hebben een verkeerd beeld van de kosten van een elektrische auto. Zij denken dat deze veel duurder is dan een auto met een verbrandingsmotor. Zo vindt 62 procent van de respondenten dat de aanschafprijs van een elektrische auto moet dalen voordat ze er een zouden kopen.
Wie nu een elektrische auto koopt, bespaart op de korte termijn nauwelijks geld. Maar voor de kopers spelen andere factoren een belangrijke rol in hun aankoopbeslissing. Voor 62 procent is de bijdrage aan het klimaat het belangrijkst. 33 procent geeft aan dat de stimuleringsmaatregelen van de overheid doorslaggevend zijn. En 22 procent heeft enthousiasme voor technologie en stapt daarom over op een elektrische auto.
Op zoek naar de juiste laadoplossing
Hoewel er overal tankstations zijn, zijn het gebrek aan laadpunten en de late investeringen in infrastructuuruitbreiding tot nu toe een van de grootste hindernissen voor de groei van het aantal elektrische auto’s. 55 procent van de respondenten zegt dat de laadpalen in Nederland nog niet wijdverspreid zijn. Voor 32 procent is het kopen van een elektrische auto alleen een optie als de infrastructuur van de laadpalen verbetert. Bovendien is voor bijna de helft (45 procent) de planning voor het gebruik van openbare laadpalen complex en tijdrovend.
Ons land beschikt al wel over meer dan 80.000 thuislaadstations.
Maar dan wel milieuvriendelijk
De accu van elektrische auto’s levert veel discussie op, bijvoorbeeld op het vlak van grondstofwinning, productie en recyclen. Een van de grootste mythes rondom accu’s is de vraag of de elektrische auto wel echt zo milieuvriendelijk is, of dat het door de accu toch tegenvalt.
Feit is dat er meer energie nodig is om elektrische auto’s te maken, en dat komt vooral door de accu’s. Echter, in zijn gehele levenscyclus stoot een elektrische auto 70 tot 90 procent minder CO2 uit. Daarbij speelt wel mee of de auto op groene stroom rijdt. 53 procent van de ondervraagden geeft daarom aan dat er meer geïnvesteerd moet worden in de uitbreiding van wind- en zonne-energie.
Als de accu het eind van zijn levensduur heeft bereikt, komen we bij een ander belangrijk punt: de correcte verwijdering ervan. Consumenten zien dat hier nog een flinke inhaalslag gemaakt moet worden. 49 procent is van mening dat dit een belasting is voor het milieu. Er wordt de komende jaren een aanzienlijke toename van het aantal gebruikte accu’s verwacht. Het recyclen van autoaccu’s wordt nu technisch haalbaar geacht en wordt industrieel toegepast in proefinstallaties.
59 procent van de ondervraagden vindt dat de elektrische auto het van de traditionele auto wint als het op het milieu aankomt. Maar laat een ding duidelijk zijn: een elektrische auto kán in elk geval klimaatvriendelijk zijn – een auto met een verbrandingsmotor kan dat niet.
Angst voor een te kleine actieradius is achterhaald
Qua actieradius hebben elektrische voertuigen inmiddels al veel goedgemaakt. Hierdoor bestaat bij veel autoverkopers niet langer de angst dat de actieradius van elektrische auto’s niet voldoende is voor langere ritten. Toch vindt 39 procent van de ondervraagden nog steeds dat elektrische auto’s een te kleine actieradius hebben. Maar met gemiddeld 375 kilometer is de actieradius zeker voldoende voor alledaags gebruik. Naar verwachting zal de actieradius flink toenemen in de komende 5 jaar. Tot die tijd moet je langere routes, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, goed plannen met voldoende laadpauzes.
Maar wanneer komt het punt dat mensen alleen nog in elektrische auto’s rijden? De meeste respondenten denken dat dit op zijn vroegst pas over vijftien jaar zal zijn.
[Fotocredits – ake1150 © Adobe Stock]
Verder lezen over Duurzaam
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Marketing16.03.2024
Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid
Tony Chocolonely nog steeds op éénNieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024