Automotive11.05.2021

Een aantal mythes en waarheden rondom elektrische auto’s


Het aantal nieuw geregistreerde elektrische auto’s in Nederland neemt toe en leidt tot een controversiële discussie. Voor sommigen zijn elektrische auto’s nog onvoldoende ontwikkeld. Voor anderen zijn elektronische auto’s een noodzakelijke stap om de ecologische voetafdruk te verkleinen. In het debat over de voor- en nadelen van elektrische auto’s zijn er veel mythes ontstaan. Reichelt elektronik heeft een aantal van die mythes in een recent onderzoek tot op de bodem uitgezocht en werpt een blik op de toekomst van e-mobiliteit in Nederland.

Over het algemeen nog weinig elektrische auto’s

Volgens het CBS werden er vorig jaar 107.000 volledig elektrische voertuigen geregistreerd; een nieuw record. Ten opzichte van 2019 is dit een groei van 140 procent. Ook 2021 lijkt goed op weg om een nieuw record te vestigen. Maar ondanks de hoge cijfers is het percentage volledig elektrische auto’s vergeleken met het totaal aantal auto’s nog relatief laag. In 2020 was 1 op de 20 personenauto’s een elektrische of hybride auto.

<em><a href=\

Waarom een elektrische auto?

Toch overweegt 76 procent van de ondervraagde Nederlanders uit het onderzoek van reichelt om een elektrische auto te kopen. Echter, veel consumenten hebben een verkeerd beeld van de kosten van een elektrische auto. Zij denken dat deze veel duurder is dan een auto met een verbrandingsmotor. Zo vindt 62 procent van de respondenten dat de aanschafprijs van een elektrische auto moet dalen voordat ze er een zouden kopen.

Wie nu een elektrische auto koopt, bespaart op de korte termijn nauwelijks geld. Maar voor de kopers spelen andere factoren een belangrijke rol in hun aankoopbeslissing. Voor 62 procent is de bijdrage aan het klimaat het belangrijkst. 33 procent geeft aan dat de stimuleringsmaatregelen van de overheid doorslaggevend zijn. En 22 procent heeft enthousiasme voor technologie en stapt daarom over op een elektrische auto.

Op zoek naar de juiste laadoplossing

Hoewel er overal tankstations zijn, zijn het gebrek aan laadpunten en de late investeringen in infrastructuuruitbreiding tot nu toe een van de grootste hindernissen voor de groei van het aantal elektrische auto’s. 55 procent van de respondenten zegt dat de laadpalen in Nederland nog niet wijdverspreid zijn. Voor 32 procent is het kopen van een elektrische auto alleen een optie als de infrastructuur van de laadpalen verbetert. Bovendien is voor bijna de helft (45 procent) de planning voor het gebruik van openbare laadpalen complex en tijdrovend.

Ons land beschikt al wel over meer dan 80.000 thuislaadstations.

Maar dan wel milieuvriendelijk

De accu van elektrische auto’s levert veel discussie op, bijvoorbeeld op het vlak van grondstofwinning, productie en recyclen. Een van de grootste mythes rondom accu’s is de vraag of de elektrische auto wel echt zo milieuvriendelijk is, of dat het door de accu toch tegenvalt.

Feit is dat er meer energie nodig is om elektrische auto’s te maken, en dat komt vooral door de accu’s. Echter, in zijn gehele levenscyclus stoot een elektrische auto 70 tot 90 procent minder CO2 uit. Daarbij speelt wel mee of de auto op groene stroom rijdt. 53 procent van de ondervraagden geeft daarom aan dat er meer geïnvesteerd moet worden in de uitbreiding van wind- en zonne-energie.

Als de accu het eind van zijn levensduur heeft bereikt, komen we bij een ander belangrijk punt: de correcte verwijdering ervan. Consumenten zien dat hier nog een flinke inhaalslag gemaakt moet worden. 49 procent is van mening dat dit een belasting is voor het milieu. Er wordt de komende jaren een aanzienlijke toename van het aantal gebruikte accu’s verwacht. Het recyclen van autoaccu’s wordt nu technisch haalbaar geacht en wordt industrieel toegepast in proefinstallaties.

59 procent van de ondervraagden vindt dat de elektrische auto het van de traditionele auto wint als het op het milieu aankomt. Maar laat een ding duidelijk zijn: een elektrische auto kán in elk geval klimaatvriendelijk zijn – een auto met een verbrandingsmotor kan dat niet.

Angst voor een te kleine actieradius is achterhaald

Qua actieradius hebben elektrische voertuigen inmiddels al veel goedgemaakt. Hierdoor bestaat bij veel autoverkopers niet langer de angst dat de actieradius van elektrische auto’s niet voldoende is voor langere ritten. Toch vindt 39 procent van de ondervraagden nog steeds dat elektrische auto’s een te kleine actieradius hebben. Maar met gemiddeld 375 kilometer is de actieradius zeker voldoende voor alledaags gebruik. Naar verwachting zal de actieradius flink toenemen in de komende 5 jaar. Tot die tijd moet je langere routes, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, goed plannen met voldoende laadpauzes.

Maar wanneer komt het punt dat mensen alleen nog in elektrische auto’s rijden? De meeste respondenten denken dat dit op zijn vroegst pas over vijftien jaar zal zijn.

[Fotocredits – ake1150 © Adobe Stock]

Verder lezen over Duurzaam

Er valt in 2027 waarschijnlijk een groot voordeel van zonnepanelen weg

De salderingsregeling van zonnepanelen gaat veranderen. Althans, als het huidige kabinet zijn zin krijgt. Dat betekent een voordeel minder voor mensen met zonnepanelen.

Technology17.05.2024

Er valt in 2027 waarschijnlijk een groot voordeel van zonnepanelen weg

Het belang van goede woning isolatie

Een goed geïsoleerde woning houdt niet alleen de warmte in de winter binnen en buiten in de zomer, maar het verlaagt ook de energiekosten.

Lifestyle15.05.2024

Het belang van goede woning isolatie

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?

Happy Earth Day 2024! Deze maandag staat geheel in het teken van de aarde en vooral het behoud van onze planeet. Onder andere dankzij bijen.

Nieuws22.04.2024

Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

​Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten

Zonneplan heeft iets nieuws bedacht om te zorgen dat het elektriciteitsnetwerk minder snel overbelast raakt: het schakel tijdelijk de omvormers van de zonnepanelen van klanten uit als het te veel wordt. Het gaat dan om d...

Nieuws22.03.2024

​Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten

Verder lezen over Elektrisch rijden

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

Het Franse DS Automobiles, inmiddels onderdeel van Stellantis, is al jaren succesvol in het FIA Formula E Wereldkampioenschap met het raceteam DS Techeetah. Inmiddels hebben ze ook meerdere kampioenschappen gewonnen, zowel bij de rijders al bij de constructeurs.

Automotive23.05.2024

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Verder lezen over Elektrische auto

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.

Automotive21.05.2024

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizen
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

We reden op The Weeknd in een Microlino: een ervaring rijker

The Weeknd was dit weekend. Daar konden we op eigen houtje met de Microlino weg en dat was inderdaad een hele ervaring.

Automotive12.05.2024

We reden op The Weeknd in een Microlino: een ervaring rijker

Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad

MINI Aceman begon ooit als een sterk concept, maar nu is de auto er klaar voor om een nieuwe ster in de line-up van MINI te worden.

Automotive01.05.2024

Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone