Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.
Een weekje geleden werden wij door Kia uitgenodigd om de nieuwe EV9 uit te testen in het Zuiden van Frankrijk. Daar keken wij wel naar uit, niet zozeer vanwege het weer in Saint Tropez (daar had Ciarán een stokje voor gestoken) maar wel vanwege de auto zelf. Al sinds de eerste presentatie werd het duidelijk dat dit een hele interessante auto ging worden. Waarom dat is? Dat vertellen we je hier.
Kia EV9
Eerst en vooral is het een auto die we nog wat moeilijk kunnen positioneren. De EV9 valt onder de grotere SUV’s maar ook daar is hij, zeker naar Europese normen, een beetje een uitzondering. In de Verenigde Staten is deze zogenaamde ‘3-row’ SUV, met 6-7 stoelen, een vrij populair voertuig. Kijk naar Kia zelf, die hebben in de VS bijvoorbeeld de Telluride binnen het klassieke gamma, een auto die in EU niet verkocht wordt. En dat is dan nog maar het voorbeeld van Kia zelf, er zijn tal van dergelijke SUV’s op de markt daar. De EV9 is voor de VS de elektrische tegenhanger van Kia voor die Telluride, bij ons is de stap binnen het gamma wat groter. Hier moet je al naar de BMW X7 gaan om standaard 3 rijen stoelen te krijgen. Aan een heel ander prijskaartje wel te verstaan.
Wanneer we de vraag stellen aan Sjoerd Knipping (VP Product & Marketing van Kia Europe) dan bevestigd hij dat ook de EV9 in Europa in een niche stapt waar momenteel weinig auto’s zitten – en dat KIA er net zoals dat bij de EV6 ook het geval was ook deze keer nieuwe klanten tot het Kia merk zal aantrekken.
Vanaf de achterste rij
Eens in de auto en onderweg navigerend tussen Nice & Saint-Tropez valt ons nog iets anders op. De EV9 is voor alle duidelijkheid geen kleine auto en dat besef je natuurlijk wel, maar hij voelt niet zo groot aan tijdens het rijden, dan dat hij werkelijk is. Het is pas wanneer je de echt smallere, kleinere weggetjes op een berg of in de binnenstad opzoekt dat je beseft hoe groot de auto is. Dat maakt het rijden erg fijn; je zit wat hoger, de auto rijdt vlotjes en ligt door het gewicht ook goed op de weg, en voelt nooit lomp aan. En stil, verwonderlijk stil voor zo’n grote auto. Kia heeft blijkbaar de nodige aerodynamische features die maken dat de CX van de wagen zeer laag is. Ik hoor de vertegenwoordigers dat altijd graag zeggen tijdens de presentatie, maar je merkt het dus goed tijdens het rijden hoe stil de auto is.
Mooi design!
Kia mag dan niet meteen beschouwd worden als premium merk, deze auto komt standaard naast de 6-7 stoelen, met een tal van vernuftige opties die toch een premium gevoel geven. Intelligente terrein & rij modi, allerlei rij assistentie systemen, een grote display en nog veel meer. Vooral de blind-spot monitor, waarbij je met een tik op je dashboard een video beeld krijgt van je dode hoek aan die zijde is echt handig. Ook de achteruitkijkspiegel heeft de mogelijkheid om te switchen van gewone spiegel naar videobeeld, als je die optie gebruikt heb je nog minder het gevoel dat je in een grote auto zit omdat je er natuurlijk niet heel de tijd door zit naar achteren te kijken via je spiegel.
Ook over het design zijn we zeker enthousiast. En met de line up die Kia recent toonde van de volgende elektrische modellen zie je dat ze een design richting zijn ingeslagen die ze nog wel een tijdje gaan volgen. Enkel het design van de cockpit is wat overweldigend, overal waar je kijkt staan er knopjes en dat maakt het gebruik ervan ook niet meteen intuïtief. Elk automerk is duidelijk zoekende wat je juiste balans is, het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik ben hier niet direct fan van.
De cockpit
Al met al een hele interessante auto, zoals eerder gezegd. Het is de eerste elektrische SUV in deze stijl op de Europese markt en valt wat mij betreft door het aantal zitplaatsen eerder in de MPV categorie dan de SUV. Maar dan met een minder saaie vorm dan meeste MPV’s. Het is lekker comfortabel rijden, barst van de features en ook al is de auto niet echt goedkoop te noemen, je krijgt wel heel veel waar voor je geld, zeker in vergelijking met de zogenaamde premium collega’s.
Verder lezen over Design
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AILifestyle09.04.2024
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Automotive23.02.2024
De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets
Automotive13.02.2024
Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Kia
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopTech in Asia02.01.2024
CES 2024: Kia lanceert nieuw Platform Beyond Vehicle
Automotive15.12.2023
Kia Charge gaat over jouw EV en de toekomst van thuisladen
Tech in Asia05.12.2023
Kia komt met Uniwheel een Universal Wheel Drive System voor de toekomst
Automotive06.11.2023