Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, middenin de week, maar ook ‘gewoon’ in het weekend. ADE is de afgelopen jaren alleen maar groter gegroeid en die populariteit wordt ook steeds vaker opgemerkt door bedrijven. Dit is waarom.
1. Het is GROOT.
ADE duurt 5 dagen (of moeten we zeggen: nachten?) en beslaat meer dan 200 locaties, waar vervolgens meer dan 2.900 artiesten gaan optreden. Je kunt je bijna niet voorstellen dat het echt alleen in Amsterdam plaatsvindt, maar dat is wel het geval. De hele stad trilt een paar dagen op zijn grondvesten omdat er zo’n massaal evenement gaande is. 450.000 bezoekers waren er vorig jaar, dus ook als merk spreek je in één keer een heleboel mensen aan.
2. Het is oer-Hollands
Er zijn veel oer-Hollandse dingen die eigenlijk niet zo heel tof zijn. Verjaardagen in een kringetje worden ouderwets gevonden, Koningsdag is volgens velen ook niet meer hetzelfde zonder het 538-feest op het Museumplein en Sinterklaas heeft bij sommige families ook zijn glans verloren. Er zijn niet veel heel coole, typische Nederlandse dingen waarvan je tegen die expat-collega zou zeggen: dat is iets waarvan we niet snappen dat ze het niet in meer landen doen. ADE zeker wel. Het laat zien dat Amsterdam niet alleen maar een stad is van prostitutie, VOC en drugs. Hoewel, oke, wiet dan, want er wordt waarschijnlijk wel wat geslikt op menig ADE-(huis)feestjes.
3. Het trekt jongeren aan
Dance-muziek is een van de grootste exportproducten die we hebben. Dank Tiesto, dank Armin, dank Garrix: het is iets waar we massaal trots op zijn en wat ook nog door jongeren enorm wordt gewaardeerd, een doelgroep die vaak maar moeilijk te vangen is. Natuurlijk houden ook veel ‘oudere’ jongeren van dancemuziek, maar je ziet op ADE ook veel twintigers rondlopen, die voor veel bedrijven een heel interessante doelgroep zijn.
4. Het momentum is perfect
Veel bedrijven kondigen in september en oktober nieuwe producten aan. Die producten kunnen dan vast ‘inweken’ bij de klant die het vervolgens op zijn verlanglijstje zet. Bovendien hebben mensen zo half oktober ook echt behoefte aan een feestje. De zomer is voorbij, we hebben alweer anderhalve maand gewerkt en met de donkere dagen die eraan komen wil je nog even goed los voordat je in je wintercocon stapt. Mensen staan open voor een feestje (of vijf) en misschien daardoor ook wel meer nog voor de producten van je bedrijf.
5. Het is een veilige keuze
De dancewereld is zeker niet vrij van omstreden zaken: er wordt vaak gesproken over het drugsgebtruik in de dancewereld en er was de Love Parade in Berlijn die een tragische afloop kende, maar ook zijn er tijdens ADE doden gevallen. Toch… over het algemeen heeft dancemuziek een goede naam en is het vrij universeel geliefd. Als merk op zichzelf is ADE iets waarmee bedrijven zich graag verbinden. Het speelt zich af in een wereldstad, dansen is dynamisch, elektrische muziek is ook anno 2023 niet uit de toplijsten te slaan en wat dat betreft is het dus een vrij veilige keuze voor een bedrijf om zich aan zo’n gevestigde naam te verbinden.
Geen wonder dus dat Gstar een speciale ADE-tas maakte, 538 weer een ‘hotel’ organiseert, oordopjesmerken er hun nieuwe product lanceren en er zelfs presentaties zijn van grote bedrijven als Meta en Bacardi die over merk-authenticiteit in het nachtleven gaan praten. Elk bedrijf wil wel een hapje ADE, maar het moge nu dus ook helder zijn waarom: het scoort.
Verder lezen over Amsterdam
Nieuws30.12.2023
Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel
Lifestyle13.12.2023
5 leuke dingen om als Nederlander in Amsterdam te doen
Events04.12.2023
De leukste winterse tips om nog dit jaar met vrienden te doen
Gadgets03.11.2023
Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland
Entertainment17.10.2023
Spotify opent Spotify Huis waar ADE-gangers kunnen ontspannen
Mobile12.07.2023
Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour
Nieuws07.06.2023
Uber opent nieuw hoofdkantoor in Amsterdam
En is op zoek naar tech-talentNieuws24.03.2023
Amsterdam wil maximumsnelheid voor e-bikes
Verder lezen over Bedrijven
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
DC Business09.04.2024
Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Gadgets07.03.2024
Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business
DC Business29.02.2024
Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen
DC Business25.02.2024
Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben
Online13.02.2024
Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt
DC Business31.01.2024
Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over Viral Marketing
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
DC Business30.11.2021
Een iconische Black Friday
DC Business13.09.2021
Goossens aan het werk om marketing te verbeteren
Marketing13.04.2019