Zo verover je de wereld met een fabeltje, in 7 stappen

Zo verover je de wereld met een fabeltje, in 7 stappen

Bedenk een pakkend verhaal rond je product

Vorig artikel Volgend artikel

Hagelslag is bijzonderder dan je denkt. Nederlanders beseffen het niet altijd, maar ze eten gewoon dagelijks chocolade op brood. Pure chocolade! (of melk natuurlijk). Elke dag! Daar zit een geweldig exportartikel in, dachten twee Amsterdamse reclamemakers. Ze verzonnen Hagelswag, en anno 2019 bestellen mensen in meer dan vijftig landen al chocolade bij of beter gezegd óp hun ontbijt.

1. Pak een bekend product en giet het in een nieuw jasje.

Reclamemakers Lennart de Jong en Robbert Vos zijn dol op hagelslag op hun brood. Maar waarom is hagelslag zo typisch Nederlands, vroegen ze zich af. Ze besloten zelf een chocoladebeleg te ontwikkelen dat ze betitelen als chocolate chunks. Geen glanzende staafjes zoals die van De Ruijter of Venz, maar matte brokjes. Zo hoeven er minder chemische toevoegingen bij.

Een oud product in een nieuw jasje dus. Oftewel oude wijn in nieuwe zakken. Eens te meer blijkt hoe je met een goed idee zelfs oude gezegden nieuw leven in kunt blazen.

2. Geef het een totaal nieuwe en grappige naam.

Vos en De Jong noemen hun broodbeleg Hagelswag, een grappige naam met een knipoog naar de hiphopterm swag, die staat voor ‘cool’ in stijl, looks en uitstraling. Zelf hebben ze het op hun website (www.hagelswag.com) over ‘a high quality chocolate to add some swag to your bread, granola, pancakes, oatmeal and yoghurt’.

Eén lettertje verschil dus met Hagelslag en meteen een wereld van verschil.

3. Bedenk er een pakkend verhaal bij.

Geen product kan vandaag de dag zonder storytelling. De bedenkers zijn naar eigen zeggen geïnspireerd door een verhaal over een Amsterdamse chocolatier in de zeventiende eeuw die hagelslag naar Nieuw-Amsterdam – nu bekend als New York – wilde exporteren omdat hij het aan de stok kreeg met collega-chocoladefabrikanten in Nederland die schande spraken van zijn uitvinding. Een schipbreuk in 1656, twee zeemijl voor de kust van Amerika, zou alle hagelslag naar de zeebodem hebben laten verdwijnen, waardoor hét Nederlandse broodbeleg niet de wereldfaam heeft van kaas, klompen en tulpen.

Het mooie van Hagelswag is dat er niet een verhaal wordt verzonnen rond een bestaand product, maar dat het product het verhaal ís. Het historiserende verhaal valt samen met het concept en het uiteindelijke product in deze verpakking: chocoladebrokjes in een fles met een VOC-uitstraling.

4. Laat een fraaie verpakking ontwerpen.

Hagelswag zit in een fraaie glazen strooifles met een kurk erop, die aan de fles vastzit met een wit katoenen koordje in zeventiende-eeuwse look. Het is dus het tegendeel van een rechthoekig kartonnen pakje. De witte gekalligrafeerde sierletters in typisch hipster-Vakmanschap-is-meesterschap-retrodesign met de merknaam maken het af. De hippe Dutch Design-fles heeft een karakteristieke squircle vorm – niet square, niet circle, maar iets ertussenin. Een rondkanten fles.

5. Maak het lekker duur.

Hagelswag, in vijf smaken verkrijgbaar, is aanzienlijk duurder dan chocoladehagel van Venz of De Ruijter. Een fles met 250 gram kost 14,50 euro. Dat is dik vijftien keer zo duur als gewone hagelslag in de supermarkt. Maar het is echte chocolade voor op brood, zegt Hagelswag, het is gemaakt van topkwaliteit chocolade, chocolade waar ook bonbons van worden gemaakt. Het is bovendien fair trade. Een hoge prijs hoort bij de positionering in de top van de markt.

6. Start een crowdfundingactie.

De bedenkers begonnen in 2016 met een campagne voor Hagelswag op crowdfundingplatform Kickstarter, waar ze hun beoogde startkapitaal van dertigduizend euro mee binnenhaalden. Maar ze haalden niet alleen geld op, maar ook publiciteit. Hun aansprekende introductiefilmpjes, waarin ze Amerikaanse toeristen in Amsterdam overtuigen van de heerlijke smaak van Hagelswag op een bruine boterham, werden via dit platform nog eens extra breed verspreid. Een keur aan media, waaronder Metro, Nu.nl, Radio 538, Elle, 3FM, Libelle, Editie NL, Het Parool, AD, en Telegraaf, besteedden aandacht aan Hagelswag.

Hagelswag_Erwin_Wijman
Zo verkoop je dus ook Hagelslag (Erwin Wijman)

7. Bedenk een pakkende slogan.

Fair traded chocolate for breakfast – hand bottled in Holland

De bovenstaande tekst is een hoofdstuk uit het boek 'Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt' van Erwin Wijman, o.a. auteur van het spraakmakende boek 'Mensen rijden niet wat ze willen, ze rijden hun LinkedIn-profiel'. Het nieuwe boek van Erwin komt op 18 april a.s. uit bij Uitgeverij Haystack waar je ook een preview van 26 pagina’s uit het boek aantreft.


Het kloeke boek - 352 pagina’s op groot formaat met luxe hardcover - telt 105 hoofdstukken verdeeld over 15 thema’s met in elk hoofdstuk steeds zeven, acht of negen tips om jouw product, dienst, merk of jouzelf beter over het voetlicht te krijgen.

Van marketingstrategie tot social selling, van e-mail nieuwsbrieven die scoren tot storytelling, van adverteren op Facebook tot buitenreclame, van een webshop in een superniche tot adverteren in het huis-aan-huisblad, van je huisstijl tot crisis-pr, van bloggen tot de inzet van influencers, van videomarketing tot je visitekaartje, van hoe je een goede slogan bedenkt tot de marketingpower van Twitter, van je bedrijfsnaam tot affiliatemarketing, van inhakers tot klanten binnenhalen via LinkedIn, van hoe je moet schrijven op je website tot klantenservice via WhatsApp, kortom álles wat jij als ondernemer, professional, manager, zzp’er of adviseur wilt en moet wetenover reclame en marketing staat nu in één boek bij elkaar. Met 'Zo verkoop je alles' verkoop je alles, aanrader dus.

Zo verkoop je alles
Zo verkoop je alles - Erwin Wijman
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies