Automotive30.06.2017

Mensen rijden niet wat ze willen, ze rijden hun LinkedIn-profiel


Erwin Wijman 'een auto maakt je niet gelukkig, je auto zelf kiezen wel'

Nederlanders hebben niet de auto die ze graag willen. Erwin Wijman laat in zijn nieuwe boek De geluksmachine zien dat je gelukkiger kunt worden als je de moed opbrengt om wél je droomauto te kopen, dus zelf je keuze te bepalen in plaats van die laten afhangen van vrienden, familie, buren en collega’s. ‘Mijn boek gaat over auto’s maar vooral over autonomie.’

De meeste automobilisten hebben niet de auto die ze graag willen stel jij?

Ja, auto’s roesten niet meer maar wij zelf wel. We zitten allemaal vastgeroest in onze autokeuze. Kort door de bocht: je moeder koopt je auto.

Hoe komt dat dan?

Nederlanders laten hun omgeving hun auto bepalen. Je baas, je collega’s, je vrienden, je buren, je vader, je opdrachtgevers. Nederlandse automobilisten zijn standaard uitgerust met lane departure warning: zodra je het gebaande pad dreigt te verlaten, zijn oorverdovende waarschuwingspiepjes je deel. Opvallend is ook hoe sterk je beroep bepaalt welke auto je rijdt. Ik deed onderzoek op LinkedIn met ruim 3400 respondenten en wat bleek: mensen rijden niet wat ze zouden wíllen rijden, ze rijden hun LinkedIn-profiel.

Ja duh, iedereen wil natuurlijk een Ferrari of Porsche?

Nee helemaal niet. Nederlanders willen helemaal geen exotische auto, ze willen een Audi, BMW of Volvo. Terwijl ze in een volkswagen rijden. Vaak staat daar ook letterlijk Volkswagen op maar bijna even vaak Opel, Renault, Peugeot, Ford of Kia.

Maar mensen houden toch van hun Opel of Renault?

Jazeker, maar dat komt vooral doordat mensen niet zonder auto kúnnen. Ze zijn verslingerd aan het vervoermiddel, aan de vrijheid die die ze geeft. Daarom onderschatten ze ook wat ze maandelijks kwijt zijn aan hun auto met een factor 4. Ze denken 200 euro per maand kwijt te zijn maar de gemiddelde maandkosten liggen zeker 500 euro hoger. Ze zijn letterlijk blind voor de kosten. En ze verzekeren hun auto beter tegen onheil dan zichzelf. Drie van de vier Nederlandse automobilisten zijn oververzekerd voor pechhulp.

Geldt dat ook voor de nieuwe generatie? Jongeren keren zich toch af van auto’s?

Nee, niets is minder waar. Steeds meer jongeren halen hun rijbewijs, jongeren rijden meer kilometers in hun auto, een auto verschaft hen vrijheid en onafhankelijkheid. Vooral jonge vrouwen voelen zich minder afhankelijk van anderen als ze een eigen auto hebben. Uit onderzoek van VWE blijkt dat het overgrote deel van de groei in autobezit voor rekening komt van jonge vrouwen. Jongeren denken ook eerder een baan te vinden als ze een auto hebben.

<i>De geluksmachine \u2013 Zo kies je de auto die je echt wilt</i> van Erwin Wijman
De geluksmachine – Zo kies je de auto die je echt wilt van Erwin Wijman

Maar jongeren omarmen toch het autodelen, waarom zouden ze dan nog een eigen auto kopen?

De deelauto en autodelen sowieso stellen nog steeds niks voor. Nada. Zo’n 0,1 procent van de personenauto’s in Nederland is een deelauto. Ja, natuurlijk lees je geregeld een artikel in NRC Handelsblad, de Volkskrant of Trouw over de ‘opkomst’ van Snappcar, WeGo, Car2Go, Greenwheels of andere al dan niet particuliere deelauto-alternatieven waardoor de eigen auto de deur uit kan. Jongeren zouden hun iPhone of Samsung belangrijker vinden dan een auto. Maar dat is echt onzin. Ik snap wel hoe die verhalen de wereld in komen. Die artikelen worden steevast geschreven door een – meestal ook nog jonge – journalist of redacteur die midden in Amsterdam, Den Haag of Utrecht woont en zelf niet eens een auto bezit. Of niet meer, omdat een auto inderdaad niet handig is als je midden in de binnenstad woont en overal dichtbij woont waar je moet zijn. In de grote steden heb je ook best veel vervoersalternatieven direct ter beschikking, van tram en bus tot fiets, taxi, Uber, trein, metro, fietstaxi zelfs. En natuurlijk een Up!je of Polo van Greenwheels op veel straathoeken. Maar in 99% van Nederland kun je gewoon niet zonder auto. Kijk naar de cijfers over autobezit. Amsterdam telt 247 auto’s per 1000 inwoners terwijl er in de provincie Drenthe 489 auto’s per duizend inwoners zijn. Dat is twee keer zoveel. Het gemiddelde over heel Nederland is 420 auto’s per duizend inwoners. Niet verwonderlijk. Buiten de binnensteden is een auto zo goed als onmisbaar.

Maar daar is ‘auto delen’ dan toch ook handig? Huren van de buren, zoals Snappcar zegt…

In theorie is het misschien handig. Maar Nederlandse autobezitters willen niks weten van autodelen. Nederlanders móeten gewoon een auto hebben, een eigen auto, blijkt uit onderzoek. Twee van de drie Nederlanders zeggen hun auto absoluut niet te willen uitlenen via een autodeeldienst en slechts 5 procent van de autobezitters staat positief tegenover deelauto-initiatieven. De bereidheid tot autodelen bereikt daarmee bijna nul. Van de dik 3400 mensen die op mijn LinkedIn-onderzoek reageerden, noemden 3 mensen Snappcar. Alleen mannen. Vrouwen maken helemaal geen gebruik van Snappcar, en de reden zou kunnen liggen in de vrees dat de auto van een particulier niet of minder betrouwbaar is. Een rijbewijsloze trendwatcher vertelde mij laatst dat hij wel taxi’s, Ubers, Car2Go en Greenwheels gebruikt maar nooit Snappcar. Hij vindt namelijk de kans veel te groot dat hij onderweg met zo’n auto stil komt te staan.

Vrouwen staan sowieso heel anders tegenover auto’s hè, zeg jij in je boek?

Ja echt. Vrouwen praten alleen al anders over hun auto dan mannen. Vrouwen gebruiken heel veel verkleinwoordjes. Zij duiden bovendien hun auto aanzienlijk minder specifiek aan. Waar mannen het hebben over hun Saab 9-5 Sportcombi 2.3TS Aero Hirsch of BMW 3 Touring Estoril blue in M Style, houden vrouwen het bij Ford Fiesta, Opel Vectra of simpelweg ‘Een rode’. Of ze komen met niet-bestaande modellen, zoals ‘Volkswagen Corso’ en ‘Volkswagen V70’. Vrouwen stellen zichzelf graag als onwetend op over auto’s. Vrouwen rijden ook in kleinere auto’s dan mannen, en ook in heel andere auto’s. Vrouwen rijden in Mini’s, Fiats 500, Opels en Citroëns. Mannen rijden in Skoda’s. Bijna geen vrouw rijdt in een Skoda, bijna geen man in een Mini. Mannen rijden in BMW’s, Audi’s, Mercedessen, een vrouw in een Alfa Romeo MiTo of Hyundai i10. Een Porsche Panamera is een mannenauto. Net als een Tesla en een Toyota Prius.

Even terug naar al die Opels en Renaults, die zijn dan toch goed voor de meeste mensen? Als ie maar start en rijdt?

Dat zou je denken ja. Het is net als met je vrouw of man: Geraldine Kemper of Kim Feenstra is dan misschien wel knapper dan jouw vrouw. En Brad Pitt of Art Rooijakkers ziet er misschien leuker uit dan je eigen man, maar jouw Ingrid of Henk is wel jóuw Ingrid of Henk. Totdat je op een dag bedenkt: nee, ik wil iets anders. Ik wil wel een auto, maar ik wil niet deze auto. Ik wil de auto die ik echt wil.

En dat is een grotere auto?

Niet per se. Het gaat ook eigenlijk niet om de auto zelf. Natuurlijk, een auto is een onovertroffen vervoermiddel, een cocon, tweede huis en sociaal medium, en ook nog een chick magnet of lad magnet. En hij is zichtbaarder dan een cursus zen-meditatie. In mijn boek noem ik wel 13 redenen waarom een auto een geluksmachine is. De 13e reden is de belangrijkste: wie zijn of haar auto bewust zelf kiest maakt zichzelf vrij. Echt autonoom kiezen voor de auto die jij graag wilt zonder dat je je iets gelegen laat liggen aan wat anderen ervan vinden of wat jij denkt dat anderen van je vinden, is een stap naar onafhankelijkheid, vrijheid, zelfstandigheid en daarmee naar het geluk. Maar dat vraagt wel om moed.

Dus het gaat niet om de auto maar om de keuze zelf?

Ja exact. Van een auto word je niet gelukkig. Zoals je ook niet van dure schoenen, een jacht of andere dure spullen gelukkig wordt. Maar van zelf je pad kiezen, daarvan word je wel gelukkig. Wie zijn of haar auto zelfstandig en vrij kiest wordt niet alleen een gelukkiger automobilist maar ook een gelukkiger mens. Je zit met je autokeuze niet zo vast als de meeste mensen denken. Veel mensen laten zich leiden door angst, veel meer dan door begeerte. Daarom zitten zo veel mensen ook vast aan hun baan, vanwege de hypotheek zeggen ze dan. Of aan een huwelijk, vanwege de kinderen en het geld zeggen ze dan. Maar je moet toch echt je eigen pad volgen. Het boek gaat over auto’s maar vooral over autonomie.

Het boek De geluksmachine – Zo kies je de auto die je echt wilt van Erwin Wijman is eigenlijk een must-read voor iedere autobezitter. Dat je je na het lezen zit af te vragen waarom jij ook alweer toch hebt gekozen voor die ene auto, tja misschien helpt die gedachte je verder bij je volgende bolide, autonoom of niet.

De Geluksmachine is uitgegeven door Uitgeverij Haystack, telt 240 pagina’s en kost € 16,50. Meer informatie vind je hier. Erwin Wijman schreef eerder de bestseller Wat je rijdt ben je zelf (2011) en Succes met je grote auto (2013). Online te bestellen via deze link.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Auto

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Het zal in sommige gevallen ongetwijfeld toeval zijn (en het jaar is nog niet voorbij…), maar de politie durft al voorzichtig te stellen dat het schrijven van een rake brief helpt.

Automotive04.12.2024

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Het merk, dat je toch snel associeert met zakenmannen die veel geld te spenderen hebben, slaat duidelijk een andere weg in. Eentje waardoor je bijna zou denken dat Jaguar gehackt is.

Automotive03.12.2024

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

Gezien hoe de F1 zich de laatste jaren ontwikkelt is het een heel logische keuze dat het ultra-Amerikaanse Cadillac zijn intrede doet.

Automotive26.11.2024

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

Verder lezen over Boeken

5 tips voor het ontwikkelen van mannelijke kracht

Wat betekent mannelijke kracht? Voor veel mannen is dit jarenlang synoniem geweest met stoïcijns doorzetten, fysieke sterkte, of het oplossen van problemen zonder te klagen. Het boek Leiden vanuit Mannelijke Kracht. Mythes Ontrafeld van Marnix Reijmerink, Michiel Soeters en Jakob van Wielink biedt echter een heel andere kijk.

Marketing09.12.2024

5 tips voor het ontwikkelen van mannelijke kracht

Praktische inzichten uit het nieuwe boek Leiden vanuit Mannelijke Kracht. Mythes Ontrafeld
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden

Het kan niemand zijn ontgaan, wij maken nu eenmaal graag roadtrips en dan het liefst ook nog eens op plekken die niet zo vanzelfsprekend zijn. Roadtrips zijn veel leuker dan welke andere manier van reizen ook. Ik geef to...

Online24.10.2023

Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden

Bestel het boek nu!
​Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken

Spotify Premium-gebruikers in Engelstalige landen zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben geluk: zij hebben als eerste ‘gratis’ toegang tot de audioboeken van Spotify: 15 uur per maand om precies...

Online04.10.2023

​Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken

Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?

Lezen is een geweldige manier om te ontspannen, te leren en je verbeelding te stimuleren. Of je nu romans, non-fictie, tijdschriften of blogs leest, het kan een belangrijk onderdeel zijn van je dagelijkse routine. Maar s...

Lifestyle23.03.2023

Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Luisterboeken kennen we als boeken die zijn ingesproken door mensen. Schrijvers, BN’ers of minder bekende, maar wel prettige stemmen. Je moet er niet aan denken dat Siri of Google Assistent een heel boek gaat voorlezen...

Technology06.01.2023

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Maar dat gaat niet zomaar
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”

Kluun is een schrijver, een verhalenverteller, maar ook een voorlezer. Hij heeft deze week op Storytel de luisterversie van zijn boek DJ gelanceerd: een bijzondere samenwerking met DJ Bart Thimbles, die volgens de schrij...

Media28.01.2022

Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”

​De voordelen en nadelen van luisterboeken

Spotify heeft een duidelijk signaal afgegeven: na podcasts wil het zich nu gaan richten op audioboeken. Op zich een heel logisch stap: als mensen graag luisteren naar andere mensen die praten, waarom dan niet naar mensen...

Media16.11.2021

​De voordelen en nadelen van luisterboeken

​Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken

Het einde van het jaar komt eraan, de mogelijkheid om je Wrapped-lijst nog te beïnvloeden is sinds 31 oktober verleden tijd en iedereen zit dus te wachten op jaarlijstjes van Spotify. De streamingdienst komt wel vast me...

Entertainment12.11.2021

​Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken

Verder lezen over Interview

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

Ze lijkt een perfect klein meisje, maar als ze ontvoerd wordt, dan blijkt dat de ontvoerders een groter probleem hebben dan haar vader die de topman in de criminele onderwereld is... We interviewden de cast van de nieuwe horrorcomedy Abigail.

Entertainment17.04.2024

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

Netflix heeft in zijn poging serieuzer te worden genomen in de gamewereld studio Night School bereid gevonden om zijn verhalende, kunstige avontuur Oxenfree van een tweede deel te voorzien. Een logische keuze, want Oxenf...

Gaming12.07.2023

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

Hij hangt in de abri’s, hij wordt veel bekeken en hij is sinds vandaag over de helft van zijn eerste seizoen: Citadel. De nieuwe serie van Amazon Prime Video kreeg gemengde reviews, maar wordt desondanks toch veel beke...

Entertainment12.05.2023

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Huawei komt in de tweede helft van 2022 met een nieuwe slimme zonnebril, in samenwerking met het merk Gentle Monster. Dat zegt Huawei countrymanager Carlos Wubilin in een interview met ons. Virtual Reality-bril Huawei H...

Gadgets07.02.2022

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

DC blogger-vlogger Patrick Petersen interviewt Sam Feldt tijdens de TNW 2021 editie. Deze hybride editie van The Next Web vond in het ‘Taets Art and Event Park’ in Amsterdam plaats. Sam Feldt Sam Feldt (Boxtel, 1993...

Video12.10.2021

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Disneyland Paris heeft meerdere officiële Disney-hotels. Je hebt het zeer luxe Disneyland Hotel, dat de ingang is van het park, maar er is ook een meertje met daaromheen enkele hotels: Hotel New York, Newport Bay Club e...

Entertainment14.07.2021

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Bij DutchCowboys houden we interessante startups al jaren nauwlettend in de gaten. Dit keer kregen we de kans om een gesprek te voeren met iemand die interessante startups ook in de gaten houdt, namelijk de Rotterdamse o...

Startups17.04.2020

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”