Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Lexus heeft de nieuwe strategie bepaald voor de volgende generatie batterij-elektrische auto’s. Daarbij past het ontwerpprincipes en nieuwe technologieën toe die de toekomst van de auto veranderen. Op het jaarlijkse Kenshiki-forum in Brussel gaf het Japanse merk meer inzicht in de plannen om zich wereldwijd te ontwikkelen tot een merk met uitsluitend batterij-elektrische modellen (BEV) tegen 2035 en nog eerder in Europa: tegen 2030, als de marktomstandigheden dat toelaten.
Downsizing en gewichtsreductie
De volgende generatie BEV’s van Lexus profiteert van de mogelijkheden die downsizing en gewichtsreductie van structurele componenten bieden, waardoor de auto’s veelzijdiger kunnen worden. Met name de vooruitgang op het gebied van elektrificatie maakt verdere ontwikkeling van de Lexus Driving Signature mogelijk – een constante, prettige verbinding tussen de bestuurder en de auto die te allen tijde comfort, vertrouwen en controle biedt. De 2 conceptcars LF-ZC en LF-ZL laten zien hoe Lexus de mogelijkheden van elektrificatie en innovatieve technologie optimaal wil benutten om een nieuwe en verbeterde mobiliteitservaringen te bieden.
LF-ZC
De LF-ZC (Lexus Future Zero-emission Catalyst), die zijn Europese debuut maakte op het Kenshiki-evenement in Brussel, is een voorproefje van een nieuwe sedan die Lexus in 2026 op de markt brengt. De auto profiteert van de ervaring die Lexus heeft op het gebied van elektrificatie. Zijn strakke proporties, lage zwaartepunt en ruime interieur combineren functionaliteit met een aangenaam esthetisch design.
LF-ZL
De LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) is een concept voor een elektrische topklasse SUV die een naadloze verbinding vormt tussen mens, mobiliteit en samenleving. De bestuurder kan de rijbeleving afstemmen op zijn individuele voorkeuren; de interactie met de auto bereikt een hoger niveau doordat de auto zijn bestuurder gepersonaliseerde suggesties doet, gebaseerd op diens (rij)stijl en gewoonten. Het gebruik van bamboe als kenmerkend materiaal in het interieur verwijst naar Japanse tradities en weerspiegelt ook de duurzame aanpak van Lexus: industrieel gebruik van snelgroeiende bamboe is essentieel om overgroei te voorkomen en de natuur te beschermen.
Beide conceptcars combineren functionaliteit met ‘provocerende eenvoud’ als nieuw designthema. Daardoor ontwikkelt de identiteit van Lexus zich verder en gebruikt het een verfijnd, eenvoudig ontwerp om een opvallende aanwezigheid te creëren.
Intelligente cockpit
De intelligente, volledig digitale cockpit geeft de bestuurder snel toegang tot alle mogelijke bedieningselementen. Het centrale element is het stuurwiel waarmee de bestuurder de exclusieve One Motion Grip-steer-by-wire-technologie bedient. Alle functies zijn samengebracht op kleine digitale schermen aan weerszijden van de bestuurder. Bedieningselementen zoals schakelsystemen, veiligheids- en rijhulpsystemen (ADAS) en rijmodusselectie bevinden zich op het linkerscherm, gemaksfuncties
zoals audio, airconditioning, telefoon en AI-functies zijn aan de rechterkant gegroepeerd. De conceptcars zijn daarnaast voorzien van digitale spiegels en een extra brede monitor aan de passagierszijde voor toegang tot entertainment- en mobiliteitsapps.
Besturingssysteem Arene
Het nieuwe besturingssysteem Arene biedt nieuwe entertainment- en connectiviteitsmogelijkheden. Met behulp van AI reageert de spraakherkenning snel op gesproken commando’s en kan het ook persoonlijke suggesties doen – een soort persoonlijke butler. Het systeem kan zelfs de routines en voorkeursapps en -functies van de bestuurder leren kennen en die automatisch activeren, zonder dat de bestuurder daarom hoeft te vragen.
Rijplezier vergroten
Lexus benut de specifieke prestatiekenmerken van BEV’s – zoals de krachtige acceleratie en de soepele controle van de aandrijfkracht dankzij de DIRECT4-vierwielaandrijving – om het rijplezier te vergroten en de bestuurder het gevoel te geven dat hij één is met zijn auto.
DIRECT4, dat al aanwezig is in de batterij-elektrische Lexus RZ en de sportieve RX 500, brengt voortdurend het aandrijfkoppel van de voor- en achteras in balans, afhankelijk van de belasting van elk wiel. Dit zorgt voor optimale tractie onder alle omstandigheden, met een meer lineaire acceleratie, verbeterd bochtengedrag en nog meer stabiliteit. Met een steer-by-wire-systeem bieden toekomstige BEV’s van Lexus een intuïtievere besturing, vooral op bochtige wegen.
Het nieuwe besturingssysteem Arene verandert de manier waarop de auto in diverse rijmodi aanvoelt en reageert – bijvoorbeeld als een zeer luxe auto of juist meer als een sportauto. De bestuurder kan ook het niveau van de zintuiglijke ervaring verhogen, waarmee het geluid en de trillingen van de auto veranderen. Deze functies worden mogelijk door de invoering van een steer-by-wire-systeem en draadloze softwareopties.
Gigacasting
Lexus past voor de volgende generatie BEV’s een nieuwe modulaire structuur toe waarin de carrosserie van de auto uit drie delen bestaat: voor, midden en achter. Dit wordt mogelijk door ‘gigacasting’ dat meer vrijheid geeft voor de vorm van de auto.
Door gigacasting kan het aantal onderdelen – de voor- en achterkant van een auto bestaan momenteel uit ongeveer 175 afzonderlijke elementen – worden verminderd. Dat maakt de productietijd drastisch korter en creëert flexibiliteit voor snelle ontwikkeling van uiteenlopende voertuigtypen. De voor- en achtermodules kunnen ieder binnen 2 minuten worden geproduceerd.
De modulaire structuur levert ook de voordelen op van een hogere stijfheid én gewichtsreductie. Dat draagt op zijn beurt weer bij aan een lineaire, natuurlijk aanvoelende rijdynamiek. Daarnaast wordt ook het productieproces getransformeerd: auto’s zullen autonoom door elke productiefase bewegen op een zelfrijdende assemblagelijn.
Multitechnologische aanpak
Tot en met 2026 zet Lexus zijn multitechnologische elektrificatieaanpak voort. Die is gebaseerd op drie voertuigtypen:
- Modellen met meerdere aandrijflijnopties, zoals de SUV’s UX, NX en RX.
- BEV’s die gebaseerd zijn op het huidige wereldwijd gebruikte platform van Lexus, zoals de RZ.
- BEV’s geproduceerd met behulp van gigacasting op het platform van de volgende generatie, zoals de sedan die Lexus in 2026 op de markt brengt en die gebaseerd is op de conceptcar LF-ZC.
De komende jaren introduceert Lexus nieuwe modellen in elk van deze drie categorieën, ook BEV’s, om het modellengamma uit te breiden. De nieuwe modellen profiteren ook allemaal van verbeteringen aan de aandrijflijn en de voortdurende ontwikkeling van de batterijtechnologie. Lexus is dan de eerste die nieuwe batterijtechnologie toepast, zoals een nieuwe lithium-ion batterij die naar verwachting in circa 20 minuten van 10 tot 80% is op te laden en met een actieradius van ongeveer 800 kilometer (WLTP). Er komt ook een goedkopere batterij beschikbaar, wat de keuze voor de klant uitbreidt.
In het voorjaar van 2024 breidt Lexus het RZ-gamma uit met een nieuwe versie met voorwielaandrijving. Daarna wordt voor het eerst de optie One Motion Grip steer-by-wire beschikbaar. Op de planning staat verder een systeem dat het gevoel en de werking van een handgeschakelde transmissie voor BEV’s nabootst – een extra dimensie in de missie van Lexus om het rijplezier te verhogen. Vanbuiten is de auto net zo stil als elke andere BEV, maar de bestuurder ervaart alle sensaties van een auto met handgeschakelde transmissie, inclusief motorgeluid en trillingen.
Groei in Europa
Lexus verwacht in 2023 in Europa ongeveer 74.000 nieuwe auto’s te verkopen. Dat is een stijging van ongeveer 50% ten opzichte van 2022. Daardoor is Lexus een van de snelst groeiende premiummerken. Het zal ook een nieuw recordtotaal zijn voor de regio exclusief Rusland. Dit succes is mede te danken aan het modellengamma, dat de afgelopen twee jaar vrijwel geheel vernieuwd is. Het aanbod omvat drie geheel nieuwe modellen in de belangrijke premium D- en E-SUV-segmenten – de NX, RX en RZ – met hybride elektrische, plug-in hybride elektrische en batterij-elektrische aandrijflijnen.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Verder lezen over Lexus
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekAutomotive16.11.2023
Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX
Automotive06.04.2022
Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan
Fabrikant toont de eerste 'teaser' kiekjesAutomotive14.12.2021
30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030
De Japanse fabrikant begint aan een inhaalslagAutomotive23.10.2019
Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden
Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotorAutomotive30.04.2019
Lexus komt met reclamecampagne voor één auto
De unieke RC F 10th Anniversary Limited EditionAutomotive18.12.2018
Lexus UX wil zich onderscheiden met innovatieve technologieën
De wetenschap achter het portiergeluidAutomotive14.11.2018
Lexus lanceert ’s werelds eerste campagne ontwikkeld m.b.v. kunstmatige intelligentie
Verder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024