Lexus UX wil zich onderscheiden met innovatieve technologieën

Lexus UX wil zich onderscheiden met innovatieve technologieën

De wetenschap achter het portiergeluid

Vorig artikel Volgend artikel

Lexus is het premium merk van Toyota en maakt al jaren auto’s die zich onderscheiden door een hoge mate van luxe en innovatie. Toch is het merk in Nederland nog steeds na al die jaren niet echt doorgebroken. Daar moet met de komst van de nieuwe Lexus UX nu echt verandering in gaan komen. De fraaie crossover die we inmiddels al hebben kunnen zien op de LA Motorshow is op details luxer uitgevoerd en uitgerust met nog meer innovatieve technologieën. Maar ook andere punten zoals het portiergeluid, bekleding en een slimme achterklep zijn onderdeel van de innovatiedrang van het Japanse automerk.

Naast een opvallend ontwerp en dynamische prestaties moeten nieuwe UX-eigenaren straks ook het vakmanschap en de innovatie kunnen gaan ervaren van de nieuwe crossover die vanaf maart 2019 in de Nederlandse showroom staat. Lexus heeft zeven eigenschappen benoemd die de nieuwe Lexus UX moeten onderscheiden van de concurrentie.

Zeven-unieke-kenmerken-van-de-nieuwe-Lexus-UX-3
De nieuwe Lexus UX in het laboratorium

De wetenschap achter het portiergeluid

Het was ook voor ons even wennen toen we voor de eerste keer kennis maakten met het fenomeen portiergeluid. Met een zwartgemaakte skibril op, compleet met koptelefoon was het in een laboratorium in Duitsland van een ander automerk luisteren naar dichtslaande portieren. Wat doet het geluid met je beoordeling van een auto? Klinkt het eerder solide of juist blikkerig? Alles wat ik me kan herinneren is dat allen die de test deden een duidelijke voorkeur hadden. Geluid maakt een groot verschil (onderbewust of niet) bij de beoordeling van een auto. Het portier is ook het eerste contactmoment tussen de bestuurder en zijn auto.

Dat geluidstechnici van Lexus daarom alles uit de kast proberen te halen en hier zelfs samenwerken met neurowetenschappers om een zo solide mogelijk portiergeluid te realiseren is zeker niet vreemd. Het team van Lexus deed onderzoek naar het gedrag van de hersenen bij het sluiten van een autoportier. Vervolgens werden exclusieve bevestigingsmaterialen geselecteerd en werd de afstelling van de portieren geoptimaliseerd voor het best klinkende solide portiergeluid.

Zeven-unieke-kenmerken-van-de-nieuwe-Lexus-UX-2
Deur open en dicht, net zo lang tot dat het juiste geluid is gevonden

Sashiko-stiksel op met leder beklede stoelen

De Lexus UX is te bestellen met lederen bekleding die geïnspireerd is op ‘Sashiko’, een traditionele, Japanse stiktechniek. Deze techniek wordt gebruikt bij het aanbrengen van een beschermende laag op judo- en kendopakken. Voor een onderscheidend visueel effect dat doet denken aan de Lexus ‘spindle’-grille, naaiden de ambachtslieden van Lexus met uiterste precisie langs de geperforeerde patronen en minuscule stoelventilatieopeningen. Het resultaat is een verfijnde mix van kunst en functionaliteit.

Ventilatieopeningen met draadloze LED-verlichting

Voor extra gebruiksgemak zijn de ultradunne ventilatieopeningen in de Lexus UX voorzien van slechts één bedieningsknop. Hiermee is zowel de luchtstroom als de hoeveelheid lucht te regelen. De ventilatieopeningen van de UX Luxury zijn uitgerust met draadloze LED-verlichting die gevoed wordt door elektrische inductie. Dit detail helpt de bestuurder of passagier om de ventilatieregeling in het donker te vinden. Bovendien geeft de verlichting een gevoel van diepte, ondanks dat de bedieningsknop slechts een diameter van slechts 3 millimeter heeft.


Zeven-unieke-kenmerken-van-de-nieuwe-Lexus-UX-10
Sashiko-stiksel op de stoelen
Zeven-unieke-kenmerken-van-de-nieuwe-Lexus-UX-11
Draadloze LED-verlichting

Elektrisch bedienbare raambediening

Het openen en sluiten van de elektrisch bedienbare portierramen gebeurt dusdanig subtiel dat geluid en vibraties worden voorkomen. Daarnaast zijn alle elektrisch bedienbare ramen voorzien van stop- en beknellingspreventie om de bestuurder en passagiers te beschermen. Het bekneld raken van mouwen of kindervingers wordt hiermee voorkomen.

Ruitenwissers die pauzeren

De ruitenwisserinstallatie van de nieuwe Lexus UX is uitgerust met een regensensor die kan vertragen om zo de concentratie van de bestuurder niet te verstoren. Daarnaast stoppen de ruitenwissers volledig wanneer bij stilstand een voorportier geopend wordt – geheel volgens de geest van ‘Omotenashi’ (Japans voor gastvrijheid). Op die manier worden instappende passagiers niet nat door het opspattende water van de ruitenwissers.

Innovatieve bagagecover

Een innovatief kenmerk dat het moderne design van de Lexus UX moet benadrukken, is de oprolbare bagagecover. Wanneer de bagagecover niet wordt gebruikt, kan deze als een net worden opgevouwen. Op die manier neemt hij minimale ruimte in.

Met uiterste precisie geassembleerde achterklep

Om een vloeiende werking van de achterklep te garanderen, wordt deze en de laadopening op maar liefst 200 referentiepunten opgemeten. De gebruikte digitale meetinstrumenten kunnen zelfs verschillen bepalen onder verschillende temperaturen en luchtvochtigheid. Duidelijk is dat nergens ook meer enige concessie is gedaan op het punt van kwaliteit.

Uiteindelijk moet de toekomstige eigenaar zijn eigen keuze maken maar dat Lexus hoge ogen gaat gooien op het gebied van kwaliteit en innovatie is vrijwel zeker.

Nieuwe_Lexus_UX
De nieuwe Lexus UX rijdt inmiddels al rond

Lexus UX 250h

De Lexus UX 250h wil zich tevens onderscheiden met een rijke standaarduitrusting. Zo is elke UX voorzien van het Lexus Safety System+, bestaande uit onder meer Adaptive Cruise Control, Lane Tracing Assist, Pre-Crash Safety System en verkeersbordenherkenning. Ook bi-LED-koplampen, LED-achterlichten, 17-inch lichtmetalen wielen, climate control en een parkeerhulpcamera zijn standaard.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Lexus UX is veel aandacht besteed aan de rijeigenschappen en het design van de auto. Het nieuw ontwikkelde Global Architecture C-platform zorgt daarbij voor een hoge stijfheid, laag zwaartepunt en voor prima stuureigenschappen. In Nederland is de nieuwe Lexus crossover alleen leverbaar als UX 250h met een zelfladende hybride aandrijflijn. De prijzen van de Lexus UX 250h beginnen bij 44.495 euro.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies