Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen


Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse SsangYong over en komt nu met de eerste auto naar Nederland: de elektrische SUV KGM Torres EVX. Een stoere verrassing, zo noteerden we tijdens de eerste rijtest in Istanbul.

KGM staat voor KG Mobility, waarin de letter KG weer verwijzen naar een enorm Zuid-Koreaans conglomeraat: staal, chemie, voeding, educatie, media en ga zo maar door. Sinds 2022 horen auto’s erbij, na de overname van SsangYong. Het kenmerkende vleugellogo van SsangYong bleef, net zoals de filosofie van het voormalige merk: veel kwaliteit voor een schappelijke prijs. Of dit nog altijd opgaat, moet de eerste kennismaking met de KGM Torres EVX uitwijzen.

Onderscheid? Check!

Maar eerst: hoe onderscheid je je in een markt die uitpuilt van SUV’s, al helemaal wanneer er een stekker aan hangt. Bij KGM menen ze dit onderscheid gevonden te hebben door te kiezen voor stoer, voor het voeden van het vrijheidsgevoel van zijn berijder: een achterklep met een verwijzing naar de bak waarop bij de ruige 4×4’s ooit een reservewiel werd opgeborgen, stijlelementen zoals stevige kunststof blokken op de voorbumper, nutteloze maar wel kek uitziende handgrepen op de hoge motorkap, een brede, zwarte C-stijl, dakrails, getinte achterramen, uitgebouwde wielkasten en een aluminium onderplaat met diffusor aan de achterkant.

Klaar om de wildernis in te gaan. Maar dan alleen virtueel. Vierwielaandrijving, sperdifferentieel en andere terreinwaardige functies zijn niet aan de Torres EVX besteed. Maar het oog is een van de belangrijkere spelers in een aankoopproces en op het visuele aspect scoort de Torres EVX hoog wanneer je ‘in’ bent voor een stoere SUV die je vooral over het asfalt zult sturen.

Koffie in middle of nowhere

Het visuele stoerheidsgehalte van de auto levert meteen mooie dromen op: daktent er op en gaan. Er is zelfs een mogelijkheid om in the middle of nowhere en omstreken de auto elektriciteit terug te laten leveren voor het aansluiten van een je 220 Volt koffiemachine, telefoon- en laptopladers, de televisie of het verlichten van je daktent. Of je caravan, want de elektro-auto trekt tot maar liefst 1.500 kilogram (geremd) en dat is nog steeds best uniek in EV-land. Een reden temeer waarom de auto – zeker in caravan minnend Nederland – hoge ogen kan gaan gooien.

De Torres heeft overigens ook brandstofbroertjes, maar die zullen we niet snel tegenkomen op Nederlands kenteken: de motoren hiervan zitten te hoog in de CO2-uitstoot waardoor ze in het Nederlandse belastingregime te duur worden om concurrerend in verkoopprijs te zijn. De EVX daarentegen heeft echter heel veel in huis om juist wel heel concurrerend te zijn. De prijs laat nog even op zich wachten, maar de importeur verwacht in elk geval een vanafprijs die nog mee kan dingen naar de subsidie voor elektrische auto’s. Dit betekent een prijs onder de subsidiegrens van € 45.000, waarbij de importeur aangeeft zelfs bij de 40 mille in de buurt te willen blijven. Waardoor hij extra interessant wordt particulieren die op zoek zijn naar een ruime auto.

Familieauto en taxi pur sang

Dankzij de flinke afmetingen (4.715mm breed, 1.890 mm breed en 1.725 mm hoog) biedt de Torres EVX een enorme hoeveelheid binnenruimte. Als gezinsauto lijkt hij dan ook amper te kloppen: de been- en hoofdruimte achterin is zelfs voor volwassenen heel riant en dan komt daar nog een meer dan formidabele kofferruimte bij: ruim 700 liter onder de hoedenplank, zelfs 839 liter wanneer de bagagebodemplaat een etage lager wordt gelegd. Met de achterbank omlaag en tot het plafond is er zelfs maximaal bijna 1.700 liter voorhanden. De importeur verwacht daarom dat vanwege die been- en bagageruimte met name taxibedrijven poolshoogte komen nemen bij de KGM-dealer.

Waarbij de taxibedrijven dan meteen hetzelfde verhaal krijgen te horen als alle andere gegadigden: met de actieradius zit het – op papier – ook snor. Volgens de fabrikant laat de Torres EVX in de mix (stad, buitenweg en snelweg) op één stroomlading 462 km onder zich doorglijden. Rij je er alleen in de stad mee, zoals die eerder genoemde taxibedrijven vaak doen, dan zou zelfs 635 km mogelijk moeten zijn. Echter, dit moet de praktijk nog uitwijzen. Tijdens de eerste rij-impressie was er geen mogelijk om de proef op de som te nemen.

Moet je laden, dan gaat dat redelijk snel: met een 3-fase 11 kW lader (veel straatladers bieden dit minimaal) hangt ie 9 uur aan de stekker om de 73.4 kWh batterij van 0 naar 100 procent te laden. Snelladen kan tot maximaal 120 kW, volgens de specs in de brochure. Tijdens de introductie rekende chef R&D Jea-Hoan Kim van KGM echter voor dat 150 kW een meer realistische laadsnelheid is. Dat zou betekenen dat hij nog sneller van 0 naar 80 procent laadt dan de opgegeven 37 minuten. Mits de snellader minimaal de genoemde 150 kW levert.

Hoogwaardig afgewerkt

Heeft de Torres EVX zijn batterijbuikje vol, dan wordt het genieten. Behalve de al eerder aangestipte ruimte verrast de KGM door de hoge kwaliteit van gebruikte materialen, de wat harde, maar daardoor goed zittende en instelbare stoelen en een fraai dashboard, bestaande uit twee heldere schermen waarmee alle functies zijn te bedienen en af te lezen. Een kind doet hier de was, fysieke knoppen zijn tot een minimum gereduceerd. Zelfs de rijselector is niet groter dan een gemiddelde vingertop. Heel zen.

Zet je de rijselector in Drive, dan komt de Torres EVX heel krachtig uit de startblokken. Ben je te enthousiast, is zelfs wielspin mogelijk. Hoewel dit mogelijk ook aan de gekozen banden lag. Bij nattigheid of – zoals tijdens de rijtest bleek – gravel op de weg, zeker bergop in de heuvels rondom Istanbul, bleken de banden niet goed overweg te kunnen met alle power en greep de aanwezige veiligheidselektronica in. Investeren in andere dan de standaard banden is wel een overweging.

Pieperdepiep

Dan meteen ook die andere ergernis meteen even: net zoals zoveel andere moderne auto’s, piept het veiligheidssysteem om alles. Kijk je teveel naar links of rechts: pieperdepiep. Ga je net iets te vaak richting lijnen op de weg: pieperdepiep. Houd je je niet aan de door de auto geconstateerde snelheid (die soms verkeerd is omdat er verkeerde borden worden gelezen): pieperdepiep. Het is gelukt om de meeste pieps uit te zetten, maar niet de vermoeidheidsassistent die maar bleef aangegeven dat het tijd is voor een kopje koffie.

Maar daarmee hebben we zo’n beetje al het negatieve wel benoemd. Want wat een fijne auto is die GM Torres EVX. Zelfs op de niet al te beste wegen in het Turkse buitengebied glijdt de auto over de weg. De vering en demping zijn comfortabel afgesteld, maar daar merk je dan weer niks aan in stevig bochtenwerk: de auto blijft netjes op zijn pad en laat zich zeer precies sturen. Het rijgeluid aan boord is grotendeels – op echt slechte wegen na – op een zeer laag niveau.

<i>Niet echt nuttig, maar wel heel stoer, deze handgrepen op de motorkap.</i>
Niet echt nuttig, maar wel heel stoer, deze handgrepen op de motorkap.

Reiswagen

De conclusie is dan ook heel helder: het vermogen van 207 pk / 152,2 kW en het maximum koppel van 339 Nm zijn ruim voldoende voor een ontspannen trip. Stoelen, geluidsniveau, ruimte: alles bij elkaar is het een reiswagen meer dan waardig. Eentje waarmee je echt kilometers wilt maken. En met een – opgegeven – actieradius van ruim 400 km is ook die lange reis prima te doen met af en toe aanleggen bij het snel uitdijende Europese snellaadnetwerk.

KGM Torres EVX_achterkant
KGM Torres EVX_achterkant
KGM Torres EVX_Brug
KGM Torres EVX_Brug
KGM_GREY & WHITE INTERIOR
KGM_GREY & WHITE INTERIOR
Mark Litjens

Mark schrijft en fotografeert al sinds 1992 over auto’s, motoren, fietsen, brommers, bedrijfswagens, kortom over vrijwel alles dat over de openbare weg beweegt. En meer: niks rondom mobiliteit is hem vreemd.

Verder lezen over Elektrisch rijden

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!
​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

Mercedes-Benz was van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, maar trekt die belofte in. Het heeft aangegeven dat het niet haalbaar is. Drie jaar geleden dacht Mercedes daar nog heel anders...

Automotive23.02.2024

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

Verder lezen over Elektrische auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers