Het nieuwe gezicht van SsangYong de Korando e-Motion

Het nieuwe gezicht van SsangYong de Korando e-Motion

Nieuwe volledig elektrische SUV

Vorig artikel Volgend artikel

Elektrische SUV’s zijn tegenwoordig makkelijk te plaatsen. Deze SUV’s zijn over het algemeen ruim, zweven redelijk geluidloos over de weg, hebben vaak een complete uitrusting en weten met veel gevoel voor 'emotional pricing' zich te richten op een groeiende potentiële doelgroep van de zakelijke rijder. Dankzij private lease (en torenhoge brandstofkosten) groeit ook het privé gebruik van een EV of hybride uitvoering. Het verschil onderling tussen het inmiddels grote aanbod wordt helaas nog te vaak vrijwel volledig toegeschreven aan het rijbereik (de range) die vooral te maken heeft met het aanwezige batterijpakket. Het aantal kilowatts bepaald in grote mate het maximale bereik van de auto.

In dit groeiende segment komen er in een rap tempo nieuwe modellen (en zelfs soms merken) op de markt. Het is inmiddels 2022, SsangYong, die we vooral kennen als autofabrikant van redelijk uit de kluiten gewassen terreinauto’s mengt zich nu ook tussen alle merken en lanceert de nieuwe Korando e-Motion. Een SUV met een beschaafd uiterlijk, duidelijk minder bruut als een Rexton maar wel volledig elektrisch. Misschien in Nederland niet direct een populair model maar over de grens in België verkoopt het merk aanzienlijk beter. En misschien is deze nieuwe SsangYong Korando e-Motion wel een nieuwe start voor het merk in ons landje waar EV's samen met Scandinavië razend populair zijn.

SsangYongKorando
SsangYongKorando-2
SsangYongKorando-6

Korando interieur

Het interieur en de interface ogen redelijk ingetogen en wijkt niet veel af van de modellen die zijn uitgerust met een klassieke motorisatie. In deze versie heb je een centraal opgesteld multimediascherm tot je beschikking met toegang tot specifieke functies die eigen zijn aan de elektrische aandrijving. Zo kun je de laadfuncties instellen en eenvoudig de verbruiksstatistieken raadplegen.

Bijna traditioneel in elektrische auto's vind je ook in de Korando e-Motion blauwe stijlelementen. Wat communicatie betreft heb je beschikking over Apple CarPlay en Android Auto. Een draadloos oplaadpunt voor de smartphone is als optie in het dashboard geïntegreerd. SsangYong heeft de lat wat betreft geluidsisolatie een stuk hoger gelegd want in de auto is het tijdens het rijden op de Vlaamse wegen opmerkelijk stil.

SsangYongKorando-51
SsangYongKorando-46
SsangYongKorando-3

Krachtige aandrijving

De Korando e-Motion wordt aangedreven door een elektromotor die 140 kW/190 pk levert en over een trekkracht van 360 Nm beschikt. Je kunt via de ‘drive mode’ knop kiezen tussen een sportieve, comfortabele of zuinige rijstand. De aandrijving gebeurt middels een transmissie met vaste overbrengingsverhouding op de vooras. Rap is hij zeker niet, de topsnelheid blijft beperkt tot 156 km/u deels om het energieverbruik en het elektrische rijbereik te optimaliseren.

Elektrische installatie

De elektrische installatie van de Korando e-Motion heeft een lithium-ion batterij met een capaciteit van 61,5 kWh in de bodemplaat van de wagen zodat het zwaartepunt laag zit. SsangYong heeft het vermogen redelijk geknepen (zie boven) om het maximale uit de relatief bescheiden lithium-ion batterij te halen. De Korando e-Motion heeft een elektrisch rijbereik (WLTP) van 339 km. Dit is ook van invloed op de prijs van de auto wat zeker zal hebben meegespeeld. Laden via een DC-gelijkstroom lader kan tot max. 50 kW. Concreet betekent dit dat je onder ideale omstandigheden de batterijcapaciteit tot 80% kan bijladen in 54 minuten.

SsangYongKorando-33
SsangYongKorando-79

Technologie en rij-assistentie

De Korando heeft een aantal veiligheidsverhogende rijhulpmiddelen die worden samengevat onder de noemer Deep Control. Standaard zijn Adaptive Cruise Control (IACC). Wanneer het voertuig een voetganger voor de wagen detecteert, zal de automatische noodremfunctie (AEBS) ingrijpen. Verder is er een actieve rijstrookassistent (LKA), wanneer het voertuig voor je (bij stilstand aan een verkeerslicht) verder rijdt, krijgt je daarvan een subtiel pop-up signaal (FVSW). Als laatste is er een grootlichtassistent (SHB) en geeft de wagen bij vermoeidheid van de bestuurder een signaal (DAW).

SsangYong Korando e-Motion

De SsangYong Korando e-Motion is een een alternatief voor iedereen die op zoek is naar een ruime elektrische auto, liefst een SUV en ook met een scherpe prijs. Onbekend maakt misschien onbemind maar maak eerst een proefrit, dat merk jezelf wat deze auto te bieden heeft. Een samenvatting:

Eerste 100% elektrische SUV voor SsangYong van de nieuwste generatie Korando. Een combinatie van een terreinwagen met die van een elektrisch aangedreven personenwagen.

  • 100% elektrisch aangedreven Korando e-Motion
  • Specifiek koetswerkdesign met aangepaste neus en aërodynamische velgen
  • Slim energiebeheer
  • 20-80% bijladen op 33 minuten
  • Max vermogen 140 kW / 190 pk
  • Autonomie WLTP 339 km (474 km in de stad)
  • Verbruik WLTP 16,8 kWh /100 km
  • Laadsysteem AC lader 6,6 kW, DC snellader 50 kW
  • Batterijcapaciteit lithium-ion 61,5 kWh
  • Topsnelheid 156 km/u
  • Max koppel 360 Nm vanaf 0 opm
  • Sleepvermogen van 1.500 kg
  • Aantrekkelijke basisprijs vanaf €39.990
  • 7 jaar garantie en assistance met een maximum van 150.000 km
  • Deze garantie geldt ook voor de batterij met hoog voltage.

De SsangYong Korando is inmiddels bijna twee jaar op de markt. De marktintroductie liep helaas door de wereldwijde gezondheidscrisis enige vertraging op. De Korando e-Motion is de eerste SUV met emissievrije aandrijflijn van de Koreaanse constructeur en zeker een alternatief voor de zakelijke rijder.

Update 08-02-2022

Het Zuid-Koreaanse Edison Motors heeft volgens buitenlandse media voor een bedrag van 225 miljoen dollar het automerk SsangYong van het Indiase Mahindra overgenomen. De verwachting is dat Edison Motors van SsangYong een volledig elektrisch merk gaat maken.

SsangYong heeft tot nu toe talloze eigenaren gehad. In 2010 verwierf Mahindra een belang van ongeveer 75 procent in het Zuid-Koreaanse merk met de bedoeling het nieuw leven in te blazen door een SUV-carrosserie te bouwen. In 2020 maakte Mahindra bekend niet meer in het Koreaanse merk te investeren.

SsangYongKorando-9
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....