Proces
Het productieproces bestond uit het ontwikkelen van de op maat gemaakte AI en het trainen ervan. Als input is gebruik gemaakt van bestaande data waaronder 15 jaar bekroonde luxury commercials, emotionele intelligentie en hoe mensen zich betrokken voelen bij de beelden.
Het resultaat is prachtig ook al zal de kijker zich weinig kunnen voorstellen hoe deze opnames werkelijk tot stand zijn gekomen.Tijdens de wereldwijde lancering op de Social Media week in Londen gaf Kevin Macdonald aan dat hij nagenoeg het hele scenario heeft overgenomen zoals Watson dat m.b.v. AI heeft bedacht.
Bedenk dat de data wel degelijk is voortgekomen uit eerdere commercials en dat er onderweg ongetwijfeld ook data van Lexus zelf is gebruikt. Onduidelijk is wat de impact werkelijk gaat zijn van de commercial. Hij is prachtig, heeft emotie, heeft spanning maar heeft ook wat te bekende shots die we al kennen van andere commercials.
Lexus heeft de grens verlegd, noem het een verkenning, AI in de creatieve industrie met als resultaat een prachtige video over de nieuwe Lexus. Er zijn veel vragen maar duidelijk is dat de inzet van big data en AI kan leiden tot nieuwe onverwachte beelden. Man vs Machine, vooralsnog geloof ik in een combinatie van beide en dat is volgens mij precies wat er is gebeurt. Lexus komt er echt aan.