Marketing18.03.2019

​Wat je moet weten om jouw influencer marketing te verbeteren


Je wilt je allereerste influencer marketingcampagne starten en wilt er zeker van zijn dat het een succes wordt. Of misschien heb je al een paar campagnes uitgevoerd en wil je dat de volgende betere resultaten oplevert. Hoe dan ook, weten hoe je jouw campagne effectief kunt beheren is cruciaal als je er iets positief wilt uit halen.

Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om influencer marketingcampagnes te beheren, zal je het veel gemakkelijker vinden als je de volgende stappen toepast:

1. Stel jezelf een doel

Je moet altijd beginnen met een bepaald doel, ongeacht of het gaat om influencer marketing of een andere marketingcampagne. Je moet een duidelijk beeld hebben van wat je van de campagne verwacht. Wil je…

  • … de naamsbekendheid verhogen?
  • … dat meer mensen bijleren over jouw nieuw product?
  • … meer mensen op jouw website krijgen?

Wat het doel ook is, zorg ervoor dat je het duidelijk definieert. Zelfs als je meer dan één doel hebt, zorg er dan voor dat je het belangrijkste doel schetst, en som dan enkele andere doelen op die je wilt bereiken.

Dit is cruciaal om jouw influencer marketingcampagnes beter te managen. Je kunt je doel als basis gebruiken om een aantal andere belangrijke stappen te zetten. Het zal jou bijvoorbeeld helpen om een beter idee te krijgen van welke metrieken het belangrijkst zijn om de prestaties van jouw campagne te meten.

2. Begrijp jouw prestatiemetingen

Zoals eerder vermeld, kan een gedefinieerd doel jou helpen te begrijpen welke metrieken nodig zijn om de prestaties van jouw campagne te meten. En door jouw campagneprestaties effectief te volgen, kun je er zeker van zijn dat jouw campagne in de juiste richting gaat.

Hier zijn enkele veelgebruikte, op doelen gebaseerde prestatiemetingen:

  • Merkbekendheid: Aantal impressies, aantal click-throughs, niveau van engagement, enz.
  • Conversies: Aantal click-throughs, totaal aantal gegenereerde conversies, etc.
  • Lanceren van een productpromotie: Aantal engagementen, aantal click-throughs, enz.
  • Meer authentieke content: Aantal originele posts die zijn gemaakt, aantal ‘user-generated content’ dat als gevolg daarvan is gemaakt, enz.

Dit zijn slechts voorbeelden van enkele prestatiemetingen die je kunt definiëren op basis van je doel. Jouw doel kan compleet anders zijn dan de hier geschetste doelen. Je kunt altijd de prestatiemetingen aanpassen en customizeren om ze meer toepasbaar te maken voor jouw bedrijf. Vergeet niet dat – indien nodig – een gespecialiseerde agency jou hierbij kan helpen.

3. Weet welke inhoud jij nodig hebt

Ook hier geldt dat je op basis van je doel een duidelijk beeld moet hebben van wat voor soort content je wilt dat je influencers genereren. Misschien wil je alleen foto’s en korte video’s op sociale media om jouw publiek te betrekken. Of misschien wil je gedetailleerde instructies geven met behulp van how-to video’s en tutorials. In sommige gevallen wil je zelfs vertrouwen wekken door invloedrijke personen een eerlijke review over jouw product te laten maken.

Hier zijn de meest voorkomende soorten inhoud die je kunt laten maken door beïnvloeders:

  • Jouw product of dienst vermelden op sociale media
  • Eerlijke beoordelingen van producten of diensten
  • Gesponsorde inhoud
  • Promotie in de vorm van een Instagram story
  • Promotie in de vorm van een Facebook of Instagram live
  • How-to en tutorials
  • Promotie in de vorm van een wedstrijd

Elk van deze soorten inhoud kan worden gebruikt voor het bereiken van specifieke influencer marketing doelstellingen. Maar je kunt ook twee of meer soorten content voor jouw campagne combineren, afhankelijk van wat je nodig hebt.

4. Definieer jouw ideale influencer

Wat de perfecte beïnvloeder allemaal inhoudt, kan per bedrijf verschillen en variëren afhankelijk van de campagne die je uitvoert. Een merk dat het vertrouwen van het publiek wil winnen, kan met micro-influencers werken. Aan de andere kant kan een merk dat de naamsbekendheid wil verhogen, werken met topinfluencers in een relevante niche.

Hoe dan ook, bij het kiezen van influencers om mee te werken, moet je nog steeds rekening houden met de volgende cruciale maatstaven:

  • Relevantie voor jouw merk, industrie, niche en/of campagne
  • Vermogen om aantrekkelijke en originele inhoud te maken
  • Vermogen om een publiek grondig te engageren

Vergeet ook niet dat deze influencer betrouwbaar moet zijn.

5. Kies een compensatiemodel dat werkt

Elke marketingcampagne heeft een vast budget. Hetzelfde geldt voor influencer marketing campagnes. En als je jouw volgende campagne goed wilt managen, moet je ervoor zorgen dat je jouw budget goed plant en je eraan houdt.

Cruciaal hierbij is dat je een duidelijk beeld hebt van hoeveel je jou kunt veroorloven om uit te geven aan elke influencer. Dit betekent dat je ook een goed compensatiemodel moet kiezen dat voor jou werkt en jou helpt jouw budget te behouden.

Je kunt ervoor kiezen om beïnvloeders een vast bedrag te betalen voor elke post die ze voor jouw merk maken. Of je kunt hen betalen op basis van prestaties, zoals voor elke conversie of elke klik op jouw website. Als je echter een beperkt budget hebt, kun je in plaats daarvan gewoon gratis producten leveren aan beïnvloeders.

6. Wees transparant over jouw verwachtingen

Hoewel het belangrijk is om ervoor te zorgen dat jouw beïnvloeders hun creativiteit behouden in de inhoud die ze voor jou creëren, is het ook belangrijk dat hun inhoud aan jouw verwachtingen voldoen. Aan het begin van jullie communicatie moet je hen precies duidelijk maken wat je van hen verwacht.

Praat met hen over de basisrichtlijnen van de campagne, zonder te overmoedig of te restrictief te zijn. Wat voor soort boodschap wil je overbrengen aan de doelgroep? En wat voor soort call-to-action moet de beïnvloeder gebruiken? En zorg er ook voor dat je de tijdlijn en deadline van de inhoud duidelijk met hen communiceert.

Dit zorgt ervoor dat de influencer kwalitatief hoogstaande content levert die aan jouw verwachtingen voldoet. En het zal ook de behoefte aan herzieningen bij de beïnvloeder verminderen. Duidelijke communicatie en transparantie helpen jou dus op een bepaalde manier efficiënter te worden in het beheren en overzien van de content die jouw beïnvloeders creëren.

7. Bijhouden van elke invloedrijke activiteit

Nadat jouw beïnvloeders de content die zij voor jou hebben gemaakt hebben gepubliceerd op sociale media, moet je bijhouden hoe elk stuk content presteert. Dit zal jou helpen om te begrijpen wat voor soort inhoud en berichtgeving de belangrijkste impact heeft op jouw publiek. Bijvoorbeeld, genereert de inhoud van een bepaalde beïnvloeder veel negativiteit? Zo ja, wat zou de reden kunnen zijn? Is de inhoud te promotioneel of heeft het de boodschap niet goed overgebracht?

Zorg er ook voor dat je bekijkt hoe goed elke influencer in de campagne presteert. Hoeveel engagement en impressies kunnen ze genereren? Hoeveel verkeer gaat er per influencer naar jouw website? En het allerbelangrijkste: hoe goed zetten ze hun publiek aan om bij jou een bestelling te plaatsen?

Door dit alles bij te houden, krijg je een duidelijk beeld van wie jouw beste influencers zijn en welke niet echt goed zijn voor jouw campagne. En je kunt inzicht verwerven om jou te helpen de meest ineffectieve influencers uit te schakelen, zodat jouw geld productiever wordt besteed.

8. Hou jouw campagne in het algemeen bij

Natuurlijk is het van cruciaal belang dat je de algemene prestaties van jouw campagne in de gaten houdt. Houd de prestatiemetingen die je eerder hebt gedefinieerd nauwlettend in de gaten, zodat je duidelijk kunt zien waar de campagne naartoe gaat. Hiervoor is het van cruciaal belang om een tool te hebben die gedetailleerde rapporten over jouw campagneprestaties levert. Assembly is een voorbeeld hiervan.

Als je vindt dat jouw campagne niet de gewenste resultaten oplevert, kun je deze nauwkeurig onderzoeken en zien wat je kunt doen om de campagne te verbeteren. Het leukste aan het verhaal is dat je deze prestaties realtime kunt meten, zodat je verbeteringen en aanpassingen kunt doorvoeren vooraleer het te laat wordt. En zelfs als de campagne in het begin niet de gewenste resultaten oplevert, is er nog steeds tijd om dingen te veranderen om indrukwekkende resultaten te leveren.

Conclusie

Dit zijn de top acht zaken die je moet weten als je jouw influencer marketingcampagne beter wilt managen. Sommige van deze tips helpen jou ervoor te zorgen dat jouw campagne goed van start gaat met duidelijk omschreven doelen en prestatiemetingen en een gemeenschap van ideale beïnvloeders.

Een ander deel van deze tips helpen jou ook om ervoor te zorgen dat jouw campagne flexibel en vlot blijft lopen. Zelfs als iets niet gaat zoals verwacht, kun je deze tips gebruiken om aanpassingen te maken en ideale resultaten te leveren.

Ga jij nu ook met deze tips aan de slag?

Deze blogpost is geschreven door Lisanza Faccilongo, Content Marketeer bij Sortlist.

[Afbeelding © momius – Fotolia]

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes