Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk


Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederland mogelijk is om te adverteren op Instagram. Maar dat moet natuurlijk niet de enige reden zijn om dit visuele medium in te zetten. Hieronder daarom 5 redenen op een rijtje waarom je Instagram moet inzetten voor je merk:

1. Rijzende ster

Recent onderzoek van Newcom Research & Consultancy laat zien dat Instagram sterk aan het groeien is in Nederland. Het dagelijks gebruik van Instagram in 2015 is met 35% gestegen, ten opzichte van 2014.

instagram-tip-1
instagram-tip-1

Vooral onder jongeren is het heel populair, waar diezelfde doelgroep juist op Facebook en Twitter afhaakt. Zo maakt 50% van alle Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 jaar gebruik van Instagram. En de verwachting is dat dit blijft groeien.

<i>(Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2015, Newcom Research & Consultancy B.V.)</i>
(Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2015, Newcom Research & Consultancy B.V.)

2. Interactie, interactie, interactie

De voornaamste reden waarom bedrijven überhaupt op social media moeten zijn is om de interactie aan te gaan met hun volgers. En wat dat betreft steekt Instagram er met kop en schouders boven de rest uit. Een studie van Forrester toont aan dat topmerken op Instagram 58 keer meer interactie per volger hebben dan op Facebook en zelfs 120 keer meer dan op Twitter. Het perfecte medium dus om met je volgers in contact te komen.

instagram-tips-3
instagram-tips-3

3. A picture says more…

Than a thousand words. Sterker nog, visuele beelden worden 60.000 keer sneller opgeslagenin ons brein dan tekst. Reden te meer dus om creatief om te gaan met beeld en er is daar geen beter medium voor dan Instagram. Creativiteit wordt ook zeer gewaardeerd op Instagram en kan dus snel je volgers doen groeien. Omdat Instagram in vele optieken nog ‘beperkte’ mogelijkheden biedt wat betreft het posten van content, worden merken gedwongen creatiever om te gaan met wat ze op Instagram posten. En dat is alleen maar goed! Want hoe meer jij als merk je best doet, hoe meer je volgers dat zullen waarderen. Twee mooie voorbeelden van creatieve Instagram campagnes zijn die van Old Spice en Landrover. Beide sturen je op een soort ontdekkingsreis door Instagram, die volgers nieuwsgierig maakt en tot leuke acties aanzet.

Vooral de Old Spice ‘adventure game’ campagne is erg sterk. Ze hebben gebruik gemaakt van de tagging-functie in Instagram, die je in één foto naar een andere Instagram account stuurt, waar het avontuur vervolgens verder gaat. Hierin is Old Spice dichtbij het eigen imago van ‘over de top’ en een beetje gek gebleven. Bovendien is het telkens verrassend wat er gebeurd als je doorklikt naar de tag in de foto en nodigt dus uit het avontuur af te maken. Een beetje out-of-the-box denken dus, maar dit zal zeker resultaat opleveren!

<i>Old Spice \u2018adventure game\u2019 op <a href=\
Old Spice ‘adventure game’ op

4. Influencer heaven

Influencer marketing is al bijna niet meer weg te denken uit het huidige marketinglandschap. Dit is natuurlijk helemaal terecht. Want die zogeheten influencers hebben veel actieve fans die op de voet volgen wat ze doen of adviseren. Bovendien hebben ze (als het goed is) een grote schare volgers.

En die volgen de betreffende influencer natuurlijk niet zomaar. Men kan zich namelijk makkelijk identificeren met deze personen; het zou bijvoorbeeld zomaar je buurmeisje kunnen zijn die blogt over de lekkere recepten die ze met producten van de Appie om de hoek maakt. Door deze laagdrempeligheid zijn ze ook vaak makkelijk te benaderen via social media en hebben ze veel interactie met hun volgers. Een perfecte manier dus om je merk of product onder de aandacht te brengen!

Maar hoe ga je daarmee aan de slag? Je kunt op Instagram gemakkelijk zien in de zoekfunctie welke berichten populair zijn onder je volgers om zo influencers te identificeren. Probeer contact met ze te leggen en nodig ze eens uit om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen. Er zijn hierin genoeg mogelijkheden zoals product reviews, winacties, sponsored content en nog veel meer.

5. Boost je sales

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar Instagram is zeker wel een goede manier om de directe sales voor bijvoorbeeld je webshop een goede boost te geven. Voorwaarde hier is natuurlijk wel het delen van mooie en goede content, hetzij foto’s of video’s. En vooral; wees relevant. Je kunt niet verwachten dat Pietje je product gaat kopen als hij er helemaal niet op zit te wachten natuurlijk.

Deze infographic laat heel mooi de juiste stappen zien die kunt volgen hoe je met Instagram je sales een flinke oppepper te geven. Hierin zijn de volgende stappen het belangrijkst:

  1. Doe research; leer je volgers kennen, zoek uit wat ze interessant vinden, welke content je moet posten, op welk tijdstip etc. Hiermee zorg je dat je relevant bent en dat is, naast kwalitatief goede content, een randvoorwaarde.
  2. Zorg dat je er meer volgers bij krijgt en ga de interactie aan! Reageer bijvoorbeeld ook eens op de foto’s van je volgers of andere Instagram accounts of zet een relevante winactie uit.
  3. Maak de stap van like naar buy zo makkelijk mogelijk. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld een duidelijke call-to-action in de tekst hebt, zoals het verwijzen naar de directe link naar je webshop in de bio en pas je content op de landingspagina aan.
<i>(Bron: <i><a href=\
(Bron:

Zeker nu het ook in Nederland mogelijk is om te adverteren via Instagram, is het belangrijk deze redenen om Instagram in te zetten niet uit het oog te verliezen. Want het is voor jouw bedrijf wellicht wel veel waardevoller influencers te gebruiken of een creatieve visuele campagne te ontwikkelen, dan een groot budget aan Instragram advertenties te spenderen. Vergeet ook niet dat het visuele aspect Instagram heeft gemaakt tot wat het nu is. Neem dit dus altijd als uitgangspunt en kijk goed of je hier als bedrijf iets aan toe kan voegen. Neem dus ook deze tips niet zomaar klakkeloos over, maar zoek altijd goed uit welke activiteiten voor jouw merk het meest relevant zijn. Want meer relevantie is wat we allemaal willen toch? Happy gramming!

Deze blogpost is geschreven door Vera Engelbertink, Digital Marketeer bij Green Orange digital marketing.

...

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Instagram, je weet wel die plaats voor het delen van selfies, is toch ook echt een van de snelst groeiende social media platformen met inmiddels al meer dan 200 miljoen gebruikers. Het levert 15 keer meer engagement...

Social Media07.08.2014

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Infographic

Verder lezen over Instagram

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Als je een goed gevoel hebt over een proefreel en hoe deze presteert, kun je ervoor kiezen om deze met één tik te delen met je volgers.

Social Media12.12.2024

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Meta heeft uitgeschakeld dat ontwikkelaars Instagram kunnen laten uitlezen in hun app, waardoor je Instagram van je Tinder af is.

Social Media09.12.2024

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Deze week hebben we enorm uiteenlopende virals gezien, waarvan Strava Art waarschijnlijk een van de prominentere virals was.

Social Media24.11.2024

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen