5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederland mogelijk is om te adverteren op Instagram. Maar dat moet natuurlijk niet de enige reden zijn om dit visuele medium in te zetten. Hieronder daarom 5 redenen op een rijtje waarom je Instagram moet inzetten voor je merk:

1. Rijzende ster

Recent onderzoek van Newcom Research & Consultancy laat zien dat Instagram sterk aan het groeien is in Nederland. Het dagelijks gebruik van Instagram in 2015 is met 35% gestegen, ten opzichte van 2014.

instagram-tip-1

Vooral onder jongeren is het heel populair, waar diezelfde doelgroep juist op Facebook en Twitter afhaakt. Zo maakt 50% van alle Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 jaar gebruik van Instagram. En de verwachting is dat dit blijft groeien.

Instagram-tips-2
(Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2015, Newcom Research & Consultancy B.V.)

2. Interactie, interactie, interactie

De voornaamste reden waarom bedrijven überhaupt op social media moeten zijn is om de interactie aan te gaan met hun volgers. En wat dat betreft steekt Instagram er met kop en schouders boven de rest uit. Een studie van Forrester toont aan dat topmerken op Instagram 58 keer meer interactie per volger hebben dan op Facebook en zelfs 120 keer meer dan op Twitter. Het perfecte medium dus om met je volgers in contact te komen.

instagram-tips-3

3. A picture says more…

Than a thousand words. Sterker nog, visuele beelden worden 60.000 keer sneller opgeslagenin ons brein dan tekst. Reden te meer dus om creatief om te gaan met beeld en er is daar geen beter medium voor dan Instagram. Creativiteit wordt ook zeer gewaardeerd op Instagram en kan dus snel je volgers doen groeien. Omdat Instagram in vele optieken nog ‘beperkte’ mogelijkheden biedt wat betreft het posten van content, worden merken gedwongen creatiever om te gaan met wat ze op Instagram posten. En dat is alleen maar goed! Want hoe meer jij als merk je best doet, hoe meer je volgers dat zullen waarderen. Twee mooie voorbeelden van creatieve Instagram campagnes zijn die van Old Spice en Landrover. Beide sturen je op een soort ontdekkingsreis door Instagram, die volgers nieuwsgierig maakt en tot leuke acties aanzet.

Vooral de Old Spice ‘adventure game’ campagne is erg sterk. Ze hebben gebruik gemaakt van de tagging-functie in Instagram, die je in één foto naar een andere Instagram account stuurt, waar het avontuur vervolgens verder gaat. Hierin is Old Spice dichtbij het eigen imago van ‘over de top’ en een beetje gek gebleven. Bovendien is het telkens verrassend wat er gebeurd als je doorklikt naar de tag in de foto en nodigt dus uit het avontuur af te maken. Een beetje out-of-the-box denken dus, maar dit zal zeker resultaat opleveren!

Instagram-tips-4
Old Spice ‘adventure game’ op Instagram.

4. Influencer heaven

Influencer marketing is al bijna niet meer weg te denken uit het huidige marketinglandschap. Dit is natuurlijk helemaal terecht. Want die zogeheten influencers hebben veel actieve fans die op de voet volgen wat ze doen of adviseren. Bovendien hebben ze (als het goed is) een grote schare volgers.

En die volgen de betreffende influencer natuurlijk niet zomaar. Men kan zich namelijk makkelijk identificeren met deze personen; het zou bijvoorbeeld zomaar je buurmeisje kunnen zijn die blogt over de lekkere recepten die ze met producten van de Appie om de hoek maakt. Door deze laagdrempeligheid zijn ze ook vaak makkelijk te benaderen via social media en hebben ze veel interactie met hun volgers. Een perfecte manier dus om je merk of product onder de aandacht te brengen!

Maar hoe ga je daarmee aan de slag? Je kunt op Instagram gemakkelijk zien in de zoekfunctie welke berichten populair zijn onder je volgers om zo influencers te identificeren. Probeer contact met ze te leggen en nodig ze eens uit om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen. Er zijn hierin genoeg mogelijkheden zoals product reviews, winacties, sponsored content en nog veel meer.

5. Boost je sales

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar Instagram is zeker wel een goede manier om de directe sales voor bijvoorbeeld je webshop een goede boost te geven. Voorwaarde hier is natuurlijk wel het delen van mooie en goede content, hetzij foto’s of video’s. En vooral; wees relevant. Je kunt niet verwachten dat Pietje je product gaat kopen als hij er helemaal niet op zit te wachten natuurlijk.

Deze infographic laat heel mooi de juiste stappen zien die kunt volgen hoe je met Instagram je sales een flinke oppepper te geven. Hierin zijn de volgende stappen het belangrijkst:

  1. Doe research; leer je volgers kennen, zoek uit wat ze interessant vinden, welke content je moet posten, op welk tijdstip etc. Hiermee zorg je dat je relevant bent en dat is, naast kwalitatief goede content, een randvoorwaarde.
  2. Zorg dat je er meer volgers bij krijgt en ga de interactie aan! Reageer bijvoorbeeld ook eens op de foto’s van je volgers of andere Instagram accounts of zet een relevante winactie uit.
  3. Maak de stap van like naar buy zo makkelijk mogelijk. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld een duidelijke call-to-action in de tekst hebt, zoals het verwijzen naar de directe link naar je webshop in de bio en pas je content op de landingspagina aan.

Zeker nu het ook in Nederland mogelijk is om te adverteren via Instagram, is het belangrijk deze redenen om Instagram in te zetten niet uit het oog te verliezen. Want het is voor jouw bedrijf wellicht wel veel waardevoller influencers te gebruiken of een creatieve visuele campagne te ontwikkelen, dan een groot budget aan Instragram advertenties te spenderen. Vergeet ook niet dat het visuele aspect Instagram heeft gemaakt tot wat het nu is. Neem dit dus altijd als uitgangspunt en kijk goed of je hier als bedrijf iets aan toe kan voegen. Neem dus ook deze tips niet zomaar klakkeloos over, maar zoek altijd goed uit welke activiteiten voor jouw merk het meest relevant zijn. Want meer relevantie is wat we allemaal willen toch? Happy gramming!

Deze blogpost is geschreven door Vera Engelbertink, Digital Marketeer bij Green Orange digital marketing.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies