Advertising30.09.2015

Adverteren op Instagram nu mogelijk voor grote en kleine bedrijven


Bekend was al dat het eraan zat te komen. Advertising op Instagram. Vanaf vandaag is het mogelijk, voor zowel kleine als grote bedrijven, om in Nederland en België advertertentiecampagnes in te zetten op Instagram, op een self service basis.

Technologie

Met Facebooks beste technologie qua advertentie-infrastructuur is het nu mogelijk voor adverteerders om op Instagram gerichter mensen te bereiken, rekening houdend met hun interesses (bijv. mode, sport, auto’s of eten) en voorkeuren.

Adverteerders krijgen ook toegang tot nieuwe advertentievormen om verschillende doelstellingen te behalen. Zo kunnen volgers meer te weten komen over een onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn of zelfs een product kopen, direct vanuit Instagram.

Launch partners

In Nederland werken Facebook en Instagram samen met verschillende launch partners: Heineken, Unilever (Mindshare), Toyota (Havas) en Tommy Hilfiger (Pervorm).

Unilever’s Hellmann’s werkt in Nederland samen met Mindshare. “Ons merk staat over de hele wereld al vaak standaard op tafel, maar in Nederland is Hellmann’s nog relatief nieuw. We zien Instagram als een sterk visueel platform waarop we Hellmann’s een aantrekkelijk podium kunnen bieden,” aldus Harry Dekker, Media Director Unilever Brands over de aanwezigheid op Instagram.

In de VS was KLM een van de eerste testers van Instagram. Met speciaal ontwikkeld beeldmateriaal nam de vliegtuigmaatschappij mensen mee naar de mooiste bestemmingen.

klm-insta
klm-insta

Succesvol

In andere landen waren verschillende campagnes al erg succesvol. Zo zette Gilt Groupe Instagram in om nieuwe klanten aan te trekken. Het gebruikte hiervoor een campagne die zorgde voor een toename van 85% in het aantal app-downloads. De advertenties van designmeubelverkoperMade.com zorgden voor 10% hogere omzetwaarde vergeleken met de benchmark en een campagne van spelontwikkelaar Kabam hielp om nieuwe spelers binnen te halen, die bovendien langer speelden en meer aankopen deden. The North Face gebruikte iconisch beeldmateriaal om meer bekendheid te geven aan een serie sprekers over het thema “believe in the impossible”.

Gesponsord

Bij de advertenties zal wel duidelijk te zien zijn dat het om een gesponsord bericht gaat.

spon
spon

Doe meer met Instagram

Wereldwijd gebruiken inmiddels duizenden bedrijven Instagram als digitale etalage en ze maken het nu gemakkelijker voor hen om het platform breder in te zetten op allerlei gebieden, van advertenties met ‘brand awareness’ als doel tot ‘direct response’.

Onlangs voegde Instagram bovendien de volgende mogelijkheden toe, die ook hier direct beschikbaar zijn:

  • Liggende foto’s en video’s bieden meer creatieve mogelijkheden en geven advertenties een meer cinematografisch gevoel;
  • Met videoadvertenties die 30 seconden kunnen duren, kunnen merken rijkere storytelling inzetten;
  • Met tools en hulpmiddelen kunnen advertenties worden beheerd en gemeten en kan metFacebook- en Instagramcampagnes de beste resultaten worden bereikt.

Aan de slag

Wil je gelijk aan de slag gaan? Advertising voor Instagram is beschikbaar via de Instagram ads API of via de Facebook Power Editor.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe