Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken


Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram.

Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan 1,4 miljoen gebruikers Nederlands zijn. Dagelijks worden er 70 miljoen foto’s geüpload en worden er 2,5 miljard likes uitgedeeld. Een grappig feitje is dat 64 procent van de Instagram-gebruikers vrouw is en 36 procent man.

De grote vraag is natuurlijk: wat kun jij bieden aan visueel moois en interessants waardoor mensen jou gaan volgen?

Hierbij de 10 geboden voor merken op Instagram op een rijtje:

  1. Heb een killer profieltekst! Wat hebben mensen eraan als ze jou gaan volgen? Zorg voor een paar goede steekwoorden of een kort verhaaltje over wie of wat je bent en wat je doet. Heb je unieke hashtags, communiceer ze dan hier! Dit is ook de enige plek voor een link naar je mobiele landingspagina. Wat je hier zeker niét moet doen is verwijzen naar een ander social media kanaal.
  2. Bied unieke content. Bepaal het type content: inhaakcontent, quotes, nieuws, trends, acties, product en personeel. En, heel belangrijk, post regelmatig foto’s! Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de webbased tool Schedugram (10 euro per maand). Met deze tool kun je posts inplannen en kunnen meerdere personen één account gebruiken. Deze tool is alleen te gebruiken op de computer. Prime time op Instagram is tussen 8 en 9 uur ’s avonds, speel daar dus op in.
  3. Zorg voor een mooie fotofeed. Wanneer mensen je willen gaan volgen checken ze als eerste je fotofeed. Als die er mooi en overzichtelijk uitziet (voorbeeld: flora.forager), heb je sneller kans op een nieuwe volger! Zorg dat je foto’s kloppen bij je profieltekst.
  4. Doelstellingen bepalen. Bedenk van tevoren wat je wil bereiken met Instagram. Kies doelstellingen die in lijn liggen met je marketing- en social media doelstellingen.
  5. Herkenbaarheid, heel belangrijk! Men weet precies waarom zij jou moeten volgen, jouw foto’s zijn namelijk altijd herkenbaar. Denk als een tijdschrift met terugkerende rubrieken, vaste pijlers en een bladritme in je fotofeed. Je plaatst terugkerende vaste items, zoals altijd receptenvideo’s over vis of wekelijks een #vintagefriday foto.
  6. Relevantie. Je biedt content aan waar je volgers iets aan hebben. Content die op andere kanalen lastig(er) te delen is. Met als gevolg dat je volgers vaak zullen reageren en veel vragen zullen stellen. Je account persoonlijk maken werkt meestal niet bij merken, wel bij mensen. Promoot de accounts van je eigen werknemers en focus je op het type foto’s dat jouw volgers het meest waarderen. Voor en na foto’s werken altijd goed op Instagram.
  7. Gebruik hashtags. Door het gebruiken van hashtags verspreid je je foto’s en heb je meer kans op likes. Claim dan ook je eigen hashtag. Wanneer dit niet je eigen merknaam is, komt dit altijd sterker over. Weet je niet wat voor hashtags je moet gebruiken? Hierbij een paar handige apps voor het zoeken van hashtags: Hashtagram, Tagstagram en Instatag. Handige tools voor het vinden van hashtags zijn: Websta.me, Iconosquare, Hashtagig en Gramfeed.
  8. Engagen. Zorg ervoor dat je sociaal bent en laat iedereen meedoen. Bouw een community rondom je merk. Merken waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen zijn GoPro en Fitgirlcode. #follow #feature #engage.
  9. Targeting. Wat ook heel belangrijk is dat je weet wat voor volgers je hebt. Bestudeer ze! Welke foto’s vinden mijn foto’s het leukste en worden het meest geliked? Welke hashtags gebruiken mijn volgers het meest? Op welke foto’s krijg ik de meeste comments? Als foto’s niet lopen, verander, verbeter of verwijder ze dan. Dit jaar zullen er ook meer advertenties in feeds voorbij komen; het Facebook algoritme wordt namelijk ook op Instagram ingezet. Dus: relevante content en engagement = key!
  10. Analyseren. Maak een analyse sheet. Je kan dit doen met de webbased tool Iconosquare. Reken je engagement rate uit door jouw gemiddelde aantal likes te delen door het aantal volgers en dat keer 100 te doen. De meeste engagement rates zitten tussen de 1 en de 5. Daarnaast kun je met deze tool je talk rate (comments) en je spread rate (andere volgers) uitrekenen.

Een extra tip: als je begint met Instagram, ga dan zelf ook mensen volgen, anders krijg je er zelf ook nooit meer volgers bij. Wanneer je na een tijd een flink aantal volgers hebt gecreëerd, kun je ontrouwe volgers weer ontvolgen.

Instagram is nu nog heel erg een persoonsgedreven medium, maar daar komt verandering in wanneer meer merken Instagram actief gaan inzetten als social media kanaal.

Wil je eerst een kijkje nemen bij andere grote merken en bekende Instagrammers? Kijk dan op instagids.com en check de top 100 lijst van Nederland.

Frédérique van Osta

Fréderique is werkzaam als social media marketeer. Nieuwsgierig, een tikkeltje tegendraads en energiek. Zo kun je haar het beste omschrijven.

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Instagram, je weet wel die plaats voor het delen van selfies, is toch ook echt een van de snelst groeiende social media platformen met inmiddels al meer dan 200 miljoen gebruikers. Het levert 15 keer meer engagement...

Social Media07.08.2014

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Infographic

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Verder lezen over Merken

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben