Events11.06.2015

Hoogtepunten van het Congres Facebook Marketing 2015


Het derde Congres Facebook Marketing stond in het teken van content, advertising en het gedrag van de consument. We hebben het gelukkig vandaag de dag niet meer over het behalen van likes en de inzet of waarde van de Facebook EdgeRank formule.

Schandalig is dat we kennelijk nog steeds niet doorhebben dat het draait om mobile. Kijkend naar een willekeurige landingspage schieten de tranen je vandaag de dag in de ogen. Facebook is mobile en hier hoort bij Facebook Advertising uiteraard ook een geoptimaliseerde landingspage bij. Opmerkelijk is dat Facebook momenteel bezig is YouTube te verslaan als videokanaal. Met de nieuwe carrousel ad zijn we als marketeer steeds beter in staat om daadwerkelijk invulling te geven aan storytelling.

Viral Checklist

Peter Minkjan, oprichter van het Facebook-marketingplatform Likeconomic,

gaf in zijn Keynote aan dat het steeds moeilijker wordt om fans organisch te bereiken. Wat is dan het geheim en bestaat er zoiets als een virale content checklist? Waarom gaat content viraal? Eigenlijk zijn er vier verschillende redenen waarom content viraal gaat:

  • Emotie. De post moet een bepaalde sterke emotie uitdrukken en opwekken, pas dan willen mensen deze content met hun vrienden delen. Denk hierbij aan humor, angst, verrassing, woede, nostalgie, trots en frustratie. Je moet mensen nieuwsgierig maken en proberen te verrassen. Verdriet is de enige niet succesvolle emotie voor op Facebook. Hier wil en kan jouw vriend niets mee, hij of zij wil zich hier niet mee identificeren.
  • Zelfexpressie. Uiteindelijk willen we een bepaald beeld van onszelf creëren. Wie ben je, waar sta jij voor en hoe kijk je naar de wereld? Concreet kun je aan de slag met quizjes of lijstjes die men op Facebook moet invullen en delen.
  • Praktische waarde. Zorg ervoor dat je praktische waarde biedt. Jouw vrienden moeten er iets aan hebben. Denk hierbij aan how to’s en video’s. Een hele concrete tip: ga vooral bloggen! Jouw lezers kunnen uit zichzelf content en nuttige informatie met hun vrienden delen.
  • Timing is cruciaal. Timing geeft context en daar moet je steeds sneller op inspelen. Ben je te laat, plaats het dan gewoon niet.

Ons brein

De Keynote van Bart Schutz, (online) consumenten psycholoog en gedragseconoom,

ging over ons brein. Ons brein bestaat uit twee systemen. Het emotionele onderbewustzijn en het rationele zelfbewustzijn. Beide systemen zijn tegelijkertijd aanwezig en hebben elkaar continu nodig. Er is altijd één die de overhand heeft. De keuze van het systeem is afhankelijk van tijdstip en energie. Waarom is dit zo belangrijk en wat is de link met Facebook Marketing? Op social draait het allemaal om systeem nummer één!

We weten dat men in de ochtend alvorens men start met werken op Facebook actief is. Zodra we beginnen met werken zijn we minder actief en als de lunchpauze eraan komt, gaan we weer online op Facebook. Je rationele zelfbewustzijn (systeem twee) raakt uitgeput gedurende de dag. Ons brein wordt immers moe. We zijn ons dus steeds minder bewust van alles wat er gebeurt. Als je dit vertaalt naar Facebook Marketing is het raadzaam om ’s middags makkelijke onderwerpen te posten. Bij moeilijkere onderwerpen hebben we ons bewustzijn nodig. Op het moment dat je ziet dat je verkeer voornamelijk in de avond van Facebook komt, dan moet je dus je best doen en moet de content makkelijk zijn; laat je fans niet teveel nadenken.

Een ander geheugensteuntje is dat we naar mate we dichter bij de vrijdag komen, we massaal gebruik maken van systeem één (emotionele onderbewustzijn). We zijn impulsiever en substantieel minder rationeel in onze keuzes. Wil je dan met je content juist systeem twee wakker maken, dan zul je echt op moeten vallen. Beter is om je content op deze momenten juist af te stemmen op de status van je fan.

Van groot belang is ook om je als merk te blijven realiseren waarom men fan is van jouw pagina en waarom men überhaupt op Facebook zit. Het is immers niet verplicht om op Facebook te zitten. Jouw fans zitten op Facebook omdat ze hier intrinsiek door worden gemotiveerd.

  • Autonomy (Wil het uit mezelf) – Facebook is freewillbook. Er is niemand die jou verplicht om op Facebook actief te zijn. Systeem één haat verplichtingen, men wil graag controle over zijn of haar handelen hebben. Keuze vrijheid werkt hierbij altijd!
  • Competence (Komt het uit mezelf – ben ik competent genoeg?) – We vinden het belangrijk hoe ons handelen uitstraalt op anderen. Wat vinden mijn vrienden van mij? Dat is de essentie! We laten dan ook vooral de leuke, gezellige en mooie dingen aan anderen zien. Facebook = Facadebook!
  • Relatedness (Hoe zien anderen mij?) – We willen ergens bij horen. Wat vinden mijn vrienden ervan? Vinden ze het leuk als ik dit like of share?

Wrap up

Het is bij Facebook Marketing van groot belang om naar het grotere plaatje (gehele consumer journey) te kijken. Hoe past Facebook daar in combinatie met andere kanalen bij? Ben je bewust van het moment van posten en blijf je bewust van het feit dat men primair niet op Facebook zit om dingen te kopen. Men wil worden geïnspireerd, men wil rondstruinen, en vooral leuke, mooie, grappige en gezellige dingen zien. Facebook wordt daarom ook wel eens het ‘discovery platform’ genoemd. Optimaliseer bij Facebook Marketing dan ook niet alles op kliks. Het gaat uiteindelijk erom dat mensen jouw merk en product zien!

fb-congress
fb-congress
Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt