Social Media03.06.2015

Instagram gaat adverteren aantrekkelijker maken voor adverteerder


Toen Instagram drie jaar geleden gekocht werd door Facebook waren fans van het foto-sharing platform in rep en roer, zou Instagram veranderen in een tweede Facebook? Tot nog toe is daar weinig van te merken, in de Verenigde Staten zien gebruikers af en toe een reclamefoto tussendoor, in Nederland is dat helemaal nog niet het geval. Maar dat zou in de nabije toekomst kunnen veranderen, omdat Instagram adverteren voor adverteerders een stuk aantrekkelijker gaat maken.

Adverteerders krijgen namelijk inzicht in Facebookgegevens. In een blogpost vertelde Instagram dat vanaf komende winter, data van je Facebookprofiel gebruikt gaat worden zodat je relevante campagnes te zien krijgt, vergelijkbaar met hoe Facebook campagnes werken. Op dit moment worden in de VS Instagram ads alleen gebaseerd op je leeftijd, geslacht en het land waar je vandaan komt, van de winter moeten ook de dingen die je liked een rol gaan spelen in de campagnes die je te zien krijgt.

Instagram vertelde ook dat het bedrijven ‘van ieder formaat’ advertenties wil gaan laten draaien, een manier om geld te verdienen aan de 300 miljoen actieve gebruikers iedere maand. Op dit moment werkt Instagram alleen samen met grote bedrijven als Budweiser en het Canadese sportmerk Lululemon.

Een woordvoerder van Instagram vertelt aan Business Insider dat deze stap niet direct betekent dat je meer advertenties te zien krijgt, het betekent slechts dat de advertenties die je te zien krijgt, beter op je zijn afgestemd. Maar op het moment dat meer bedrijven kunnen adverteren op het platform, lijkt het ons logisch dat het aantal advertenties ook zal groeien. Vooralsnog geen woord over hoe het met adverteren in Nederland zal gaan.

tumblr_npbzuaxgII1upqzato1_1280
tumblr_npbzuaxgII1upqzato1_1280
Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers