Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023


De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en ambitieuze sprekers aanwezig die niet bang waren om te delen wat hun grote levenslessen zijn in de uitoefening van hun beroep.

1. De klant wil je op social media zien

44 procent van de kopers gebruiken social als primaire bron voor het ontdekken van nieuwe producten. Dat komt door video’s die aantrekkelijk zijn. “Customers don t want to search, they want to get social”. Ze willen bovendien niet meer weten door klikken en zoeken, maar ze willen gesprekken aangaan. Hallo [naam] is niet meer persoonlijk genoeg,” stelt Yamini Rangan, CEO van HubSpot. Het moet op maat gemaakt, je moet de klant echt kennen. En bovenal: het mag niet reactief zijn: het moet proactief zijn, aldus Hubspot.

Hubspot
Hubspot

2. Thuiswerkers moeten meer worden vrijgelaten

In de sessie ’How to curate a vibrant remote-first culture at scale’ vertelde Jen Spencer, CEO van SmartBug Media hoe een bedrijf dat vooral thuiswerkers heeft succesvol is. Spoiler: dat is niet door mensen van 9 tot 5 te laten werken, of mensen af te wijzen als ze even wat eten op de camera. Het is door ook het persoonlijke aandacht te geven en door foto-avonden te organiseren waarin iedereen laat zien wat voor leuke dingen ze samen hebben gedaan (op een paar niet-remote uitjes dus). Het ‘samen’ vieren, ook al ben je altijd bij elkaar in de ruimte, dat zorgt dat je je close voelt, ook al ben je dat fysiek misschien niet altijd. Maar vooral dat vertrouwen dat het werk gedaan wordt, in de tijd dat iemand zelf het allerbeste functioneert, is heel belangrijk volgens Jen Spencer. “Ik ben het meest creatief tussen 7 en 9 uur ‘s avonds, maakt mij dat een slechte ceo? En ik doe graag een meeting terwijl ik met de hond wandel: is dat een probleem?” Zij vindt van niet, en ze runt op die manier een succesvolle organisatie, die overigens ook volop in Slack aanwezig is en praat over huisdieren, sporten, gaming, en uiteraard, werk.

3. Je kunt zelf leiden in de weg naar een bedrijfscultuur waarin alles mogelijk is

De nieuwe realiteit zou moeten zijn dat Sales en Marketing beter met elkaar praten. Ze moeten beide meer van elkaar weten, maar ook van de klant. Iedereen heeft hetzelfde doel, maar de weg ernaartoe veroorzaakt soms wrijving tussen Sales en Marketing. George B. Thomas van Hubspot denkt dat je vaker moet praten met eigenlijk alle afdelingen binnen het bedrijf waar je werkt, je helder moet communiceren wat je wil en waar je naartoe wil, maar ook empathie moet hebben voor anderen. Op die manier ben je prettig om mee te werken en ontwikkel je een cultuur waarin van alles mogelijk is. Een van de belangrijkste dingen daarbij is vertrouwen: als dat er niet is, dan is er een toxic sfeer en daarin kan niemand prettig werken. Maar, door veelvuldig het gesprek aan te gaan en daarin helder te zijn, kun je vertrouwen kweken en ontstaat er die cultuur van mogelijkheden.

Inbound stage
Inbound stage

4. Je moet veel falen: veel meer dan de concurrentie

In de sessie Focus on the Future: Navigating the Next Decade was Steven Bartlett te gast: host van de enorm populaire podcast the Diary of a CEO, maar ook de jongste Dragon uit het Britse tv-serie Dragon’s Den. Een aantal keer van school gestuurd, gestopt met de universiteit, toen een succesvol social medium opgezet, bij een investeringsfonds voor psychedelics gewerkt en nu heeft hij een nieuw bedrijf dat wederom een succes is. Het lijkt wel alsof alles wat hij aanraakt in goud verandert. Logisch dus om hem te vragen wat de toekomst is. Hij wil vooral een grotere faalrate van mensen: hij wil dat mensen experimenteren. “Je moet je competitie ‘overfalen’ zodat jij eerder bij de oplossing bent.”

5. Doe iets absurds

In de marketing vergeten we soms outside the box te denken, en dat is een doodzonde, meent Steven Bartlett. Ja, hij kwam ook voorbij bij punt 4, maar deze man is nu eenmaal enorm inspirerend. Hij vertelt er een anekdote bij om het uit te leggen: “Mijn vriendin ging naar een nieuwe fitnesszaal, en ze kwam thuis en zei: ‘Wow, het was een geweldige fitnesszaal: ze hadden zelfs een 30 meter hoge klimmuur!’” Steven was gefascineerd en ging ook bij die fitnesszaal, en hij zei het voort. “Klom er ooit iemand op die muur? Zeker niet. Maar dat ze dat zei, impliceerde dat ze dan waarschijnlijk wel 30 hardloopbanden hadden.” Hetzelfde gold voor zijn kantoor: “Ik heb in mijn social mediabedrijf 13.000 pond geïnvesteerd in een blauwe glijbaan op kantoor. Het ene na het andere medium kwam over ons kantoor schrijven, en die blauw glijbaan vertelde zoveel over ons: dat we jong zijn, dat we speels zijn, en dat we duidelijk iets nieuws doen, iets anders.” Dus wees niet bang om iets absurds te doen: graag zelfs.

Development
Development

6. Sta met je merk op TikTok

TikTok is steeds meer het social medium van mond-tot-mond-reclame. Het is ook een platform waarop we aan de lopende band dingen kopen die we helemaal niet van plan waren te kopen. Dingen waarvan we soms niet eens wisten dat ze bestonden. #Tiktokmademebuyit, dus. TikTok-gebruikers zijn volgens Tabitha Karol van TikTok 70 procent eerder geneigd om een ongeplande aankoop te doen. Reden dus om ook daar aanwezig te zijn met je merk. Zelfs als je denkt dat je merk helemaal niet zo bij TikTok past, dan zal het platform je waarschijnlijk nog verbazen. De video hoeft zelfs niet eens gepolijst te zijn: liever niet zelfs. Authenticiteit is waarop TikTok draait.

7. Als je een mening hebt, moet je geen vraag stellen

Tijdens de bijeenkomst ‘Getting Candid’ heeft auteur Kim Scott uitgelegd hoe ze het zou aanpakken als iemand anders op werk strijkt met de eer voor het werk dat anderen hebben gedaan. Hoe pak je dat aan? “Geen vragen stellen. Ik heb duidelijk een mening over hoe deze persoon zich gedroeg. Na de meeting dus even aanklampen en de feedback meteen geven. Het is een gesprek dat je ofwel face-to-face hebt, ofwel via een privé-videocall. Dit kun je beter niet doen over de mail of een appje. Je kunt beter gaan wandelen: je loopt dan al dezelfde kant op. Kan het echt niet face-to-face, doe het dan niet in een ingeroosterde videocall: gewoon meteen even bellen.” Het spontaan houden dus. Kim raadt af om op zijn persoonlijkheid in te spelen. “Hey, tijdens de meeting viel me op dat je de credit nam voor werk van anderen.” Dan heeft hij vervolgens een kans om zich te realiseren dat hij dat deed. of zij natuurlijk. Kim vindt medeleven belangrijk: wees humble en behulpzaam, geeft ze aan.

Stand
Stand

8. Kunstmatige intelligentie heeft altijd mensen nodig

Kate Bradley Chernis is de ceo van Lately.ai en zij gaf een talk over hoe je generatieve AI kunt gebruiken voor social media-teksten. Of eigenlijk vertelde ze over hoe we er zo zijn gekomen: van de geboorte van machine learning in 1950 tot de eerste neurale netwerken en dan het jaar 2023, waarin we met zijn allen 120 zettabytes aan data bij elkaar maken (1 triljoen gigabytes dus). Wat ze echter vooral helder maakte, is dat wanneer je AI gebruikt, je dat niet zomaar moet doen. AI heeft een mens nodig om mee samen te werken: de mens schrijft de input, de mens beoordeelt wat de AI doet. Sowieso meent ze dat we het brein best wat meer credit mogen geven voor wat we dagelijks doen: beslissingen nemen, patronen herkennen: het houdt die hersens maar bezig. En ja, dus ook als we AI hebben om bij een deel van ons werk te helpen.

9. NO staat voor Next Opportunity

Dr. Yvette Noel-Schure is vice-president van de Schure Media Group, maar dat zegt je waarschijnlijk niet zoveel. Wat je waarschijnlijk meer zegt, dat is dat deze vrouw de publicist is van niemand minder dan Beyoncé. En dat werd ze niet omdat ze Beyonce al kende of omdat ze dat in haar schoot geworpen kreeg. Nope. Ze heeft toen Destiny’s Child nog heel opkomend was de dames benaderd om publicist te worden en te zorgen dat de dames zo worden neergezet als ze willen overbrengen. Een rol die ze kreeg na heel vaak nee te hebben gehoord. Of, zoals ze zelf zegt: “No staat voor Next Opportunity. Als ik nee hoorde, dan dacht ik: wanneer krijg ik de kans weer om met een persoon te praten die me naar die ja krijgt?” Kortom, vastbijten dus, en creatief blijven denken om toch dat te krijgen wat je wil. Inmiddels is Yvette nog steeds de publicist van Beyoncé en reist ze met de artiest mee op haar concerten om haar werk uit te voeren.

Hall of Fame
Hall of Fame

10. Pas clear contracting toe

Normaliseer clear contracting in je bedrijf. Je kunt dan samen duidelijk zijn over de taak, over deadlines, volgende stappen en -ook belangrijk- wanneer mensen tevreden zijn. Dit stellen Peter Coppinger (CEO Teamwork.com) en Gray MacKenzie (Zenpilot) in hun talk over productiviteit. Ze laten zich hierbij inspireren door Brene Brown, die zegt dat duidelijk communiceren aardig is, en dat niet duidelijk communiceren dat niet is. Iets waar wij als rechtstreekse Nederlanders weinig moeite mee zouden moeten hebben, maar ook in ons bedrijfsleven sluipt soms veel vaagheid. Wees helder, zo stellen de heren MacKenzie en Coppinger: schrijf op wat de verwachtingen zijn en houd elkaar op de hoogte als die toch niet op het afgesproken moment waargemaakt zullen worden.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Email Marketing

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Verder lezen over Software

Alles dat je moet weten over iOS 18

iOS 18 bevat gloednieuwe aanpassings­mogelijkheden, een compleet vernieuwde Foto’s-app, een nieuwe verbindingsoptie en Apple Intelligence, het persoonlijke intelligentiesysteem van Apple.

Mobile11.06.2024

Alles dat je moet weten over iOS 18

Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst

AI. Elk bedrijf is er wel op zijn eigen manier mee bezig en kan daarbij vaak wel wat hulp gebruiken. Die krijgt het van bijvoorbeeld een SoftwareOne, een bedrijf in softwareoplossingen en services.

Technology03.06.2024

Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst

Hét chatprogramma uit de 90’s stopt ermee: vaarwel ICQ

Ga je nu naar ICQ, dan zie je de melding dat de chatapp stopt op 26 juni en dat je VK Messenger of VK Workspace kunt gebruiken.

Online26.05.2024

Hét chatprogramma uit de 90’s stopt ermee: vaarwel ICQ

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

5 tips om online veilig te zijn

Heb jij wel eens een bericht ontvangen, met een eis om nu te betalen of je foto’s zullen online worden gezet? Of je krijgt een telefoontje en je hoort een tape van een of andere officiële instelling zoals Interpol, met de mededeling dat jouw identiteit is betrokken bij een fraudezaak en met de te nemen stappen.

Online20.05.2024

5 tips om online veilig te zijn

App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties

Cybercrime15.05.2024

App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties

En dat in slechts 4 jaar tijd
Cybercriminelen maken sneller misbruik van nieuwe kwetsbaarheden

Fortinet heeft een nieuwe editie van het Global Threat Landscape Report uitgebracht. In deze nieuwe editie van dit halfjaarlijkse rapport zien we de trends uit de periode van juli tot en met december 2023.

Cybercrime08.05.2024

Cybercriminelen maken sneller misbruik van nieuwe kwetsbaarheden

Zo blijkt uit nieuw Global Threat Landscape Report van Fortinet
Techmysterie: indrukwekkende AI-tool verschijnt én verdwijnt

Een mysterie in de wereld van AI. Er is een tool online verschenen en toen weer offline gehaald. Niemand lijkt te weten waar het vandaan komt.

Online05.05.2024

Techmysterie: indrukwekkende AI-tool verschijnt én verdwijnt