Marketing05.06.2015

​Van Brand Zero naar Brand Hero met influencer marketing – 4 lessen


Terwijl traditionele media de oplages zien dalen, stijgt het bereik van online media explosief. En met een overload aan digitale informatie wordt de autoriteit van digital influencers steeds belangrijker.

Waar influencer marketing voorheen vooral werd gebruikt door modemerken, is het vandaag een van de snelst groeiende marketingkanalen. Steeds meer merken, van fashion tot food, travel, tech en lifestyle, maken gebruik van influencer marketing om op een authentieke manier hun doelgroep te bereiken.

Uit recent onderzoek van o.a. Burst Media blijkt dat adverteerders gemiddeld $ 6,85 aan ‘earned media’ ontvangen voor elke $ 1,00 die is uitgegeven aan influencer marketing.

Tijdens een recente ontbijtsessie met het thema ‘van Brand zero naar Brand hero’, deelden experts, merken en influencers hun kijk en kennis op het gebied van influencer marketing. Wat kunnen merken er precies mee, hoe past het binnen de bredere marketing strategie en wat zijn de trends?

Het event was een initiatief van Influencer Marketing Agency – IMA, Europa’s grootste bureau gespecialiseerd in influencer marketing. Vier lessen:

1. Aanbevelingen van anderen zijn belangrijk in de communicatie van je merkboodschap

In een overvolle informatiewereld worden aanbevelingen van anderen steeds belangrijker. Vooral de jonge, digitale generatie consumeert media op een geheel nieuwe manier. Er wordt minder TV gekeken, jonge mensen geloven minder in merken en meer in mensen die ze vertrouwen.

Joost Nauta, oprichter en CEO van IMA : “Er is veel onderzoek gedaan naar het vertrouwen dat mensen hebben in de aanbevelingen van personen die dicht bij ze staan. Of het nou vrienden zijn, of mensen die ze kennen en waar ze naar opkijken. Influencers met een stijl die jij mooi vindt, of die lekkere recepten online zetten die vertrouw je.”

2. Authenticiteit en geloofwaardigheid van de boodschap zijn essentieel

Niet alleen het bereik van een influencer is belangrijk, de boodschap moet vooral authentiek en geloofwaardig zijn. Hoe bereik je dat?

Emilie Tabor, oprichter en Strategic Director van IMA: “Een influencer moet wel bij een merk passen. Als wij influencers voor Martini selecteren dan kijken we niet alleen naar bereik. Ze moeten het drankje wel echt lekker vinden en het prive ook weleens drinken.

Anouk van den Broek, manager partnerships van Sensation: “Wij zijn op zoek naar influencers die Sensation een te gek feest vinden. Het gaat erom dat zij naar Sensation gaan met een groep vrienden en een leuke avond hebben. Als ze er zelf nooit heen zouden gaan, komt de boodschap ook niet geloofwaardig over.”

3. Influencer Marketing past binnen elke strategie

Hoe influencer marketing past binnen de bredere marketing strategie hangt af van het soort merk, het doel dat je als merk hebt en het budget.

Bram Dames, Senior Product Manager van Redken: “De grote merken hebben vaak meer budget, maar zijn ook traditioneler. Bij hen begint een campagne nog steeds met awareness creëren via de TVC, vervolgens een online campagne voor achtergrondinformatie over een product en dan een in-store campagne. Maar, bijvoorbeeld bij Redken, een merk met een kleiner budget, gaat het gehele budget naar influencer marketing. Je ziet dus dat het steeds belangrijker wordt.”

Lotte Kerkhof, Marketing and Sustainability bij Sensation: “Bij ons loopt influencer marketing parallel aan de hoofdcampagne, oftewel de ticketing campagne. Wij willen 365 dagen per jaar communiceren over het verhaal achter Sensation. Influencers vertellen dit verhaal vanuit het perspectief van een bezoeker. Dat is content die vanuit onszelf niet geloofwaardig overkomt. Daarnaast bereiken we op deze manier een nieuwe doelgroep en houden we onze campagne levendig.”

4. Influencers zijn de nieuwe merkambassadeurs

Influencers creëren niet alleen meer unieke content voor merken, maar raken ook steeds nauwer betrokken bij het merk. Waar voorheen modellen het gezicht waren van een merk of campagne is er nu veel meer vraag vanuit merken naar ‘echte mensen’. Influencers worden tegenwoordig ingezet als ware merkambassadeurs en raken zelfs betrokken bij het creëren en lanceren van nieuwe producten.

Influencer Anna Nooshin: “Merken die al wat langer bekend zijn met influencer marketing en die het volle potentieel zien, durven nu een stapje verder te gaan. Voor hen is het niet alleen belangrijk dat wij als influencers een product aanprijzen, maar ook dat we samen een nieuw product creëren voor een specifieke doelgroep. Om dat hele proces heen kun je ook weer content creëren die je deelt met je volgers. Op die manier raken zij zo ook betrokken en enthousiast. Wanneer een product dan eenmaal beschikbaar is, rennen ze naar de winkel om het te kopen.

...

Verder lezen over Influencers

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Squid Game was geweldig, de video’s van MrBeast ook: de grootste YouTuber ter wereld haalt zijn Squid Game-show naar Prime Video.

Entertainment26.11.2024

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok