Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’


Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant aankomt qua digitale marketingtrends in 2024.

Digitale marketingtrends 2024

Het begint allemaal met niet al te goed nieuws, want we krijgen helaas te maken met meer economische onzekerheid. Dit zorgt ervoor dat consumenten vaker de hand op de knip houden en dan is marketing nog belangrijker. En Google denkt dat er alsnog groei kan worden bereikt, omdat er veel kansen zijn om je aan te passen, te experimenteren, enzovoort.

Daarbij benadrukt het wel dat vooral je privacy op orde moet zijn, wil je als bedrijf zorgen dat je betrouwbaar overkomt en de mogelijkheden krijgt om te groeien. Slechts 3 procent van de consumenten heeft het idee zelf de touwtjes in handen te hebben als het om hun online data gaat en dat is niet veel. Ook schijnt 43 procent te wisselen van merk als de privacy elders beter is.

Nooit normaal

Volgens Google bevinden we onszelf nu in een staat van ‘nooit normaal’ en dat betekent dat er maar één ding constant is, en dat is instabiliteit. Het betekent dat marketeers zich nog beter moeten kunnen aanpassen en dat niet alleen de marketingafdeling, maar het hele bedrijf moet zorgen dat het flexibel is om zich aan te passen aan de situatie. Toekomstplannen maken en denken dat je die precies kunt gaan uitvoeren als gepland, dat is er niet meer bij. Het betekent dat je dus wel een strategie kunt maken, maar dat je die regelmatig moet herijken.

Daarnaast is AI een interessante trend voor digitale marketeers. Een trend die ook gaat blijven, maar waar je bedachtzaam mee om moet gaan. Zo zegt Google dat als je met AI gaat werken, je moet opletten dat je een soort ultieme key performance indicator moet bedenken voor je AI en dat je op basis daarvan je marketingcampagnes dan optimaliseert. Daarnaast zorg je dat je transparant bent naar je gebruikers over hoe AI bij jou wordt ingezet, zoals om communicatie te personaliseren. Vooral wat er met de data gebeurt is iets essentieels dat je zeker helder moet hebben voor de klant en de potentiële klant.

Duurzaamheid en transparantie

Duurzaamheid is een volgend belangrijk punt: veel bedrijven willen CO2-uitstoot reduceren en introduceren mogelijkheden om te zorgen dat er minder plastic wordt gebruikt. Er gebeurt vaak veel achter de schermen en dat zal in 2024 nog wel even doorgaan, verwacht Google. Google raadt marketingafdelingen en -bedrijven aan om 2024 goed te kijken naar de bredere impact van hun advertenties en hoe marketing een rol kan spelen in positieve veranderingen. Zeker omdat consumenten allang niet meer alleen kijken naar de prijs en kwaliteit van een product. Ze willen ook weten hoe het met de duurzaamheid zit en hoe de ervaring is.

Kortom, we zien veel trends uit 2023 doorgaan, zoals AI, duurzaamheid en helaas ook instabiliteit. Het is nu aan jou om te laten zien hoe goed je kunt inspelen op veranderingen: je weet nu in ieder geval naar welke factoren je hiervoor kunt kijken.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google heeft een nieuwe robothand helpen ontwikkelen met Deepmind. En die heeft het ook meteen even flink geslagen met een hamer.

Technology09.05.2024

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google heeft zijn nieuwe midrange-toestel Pixel 8a aangekondigd. Het toestel lijkt erg op het vlaggenschip van Google.

Mobile07.05.2024

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

De Herineringen-opties van Google Foto's zijn vaak leuk, maar soms zit je op een bepaald persoon niet te wachten. Google Foto's helpt.

Online02.05.2024

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Verder lezen over Online Marketing

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s