Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’


Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant aankomt qua digitale marketingtrends in 2024.

Digitale marketingtrends 2024

Het begint allemaal met niet al te goed nieuws, want we krijgen helaas te maken met meer economische onzekerheid. Dit zorgt ervoor dat consumenten vaker de hand op de knip houden en dan is marketing nog belangrijker. En Google denkt dat er alsnog groei kan worden bereikt, omdat er veel kansen zijn om je aan te passen, te experimenteren, enzovoort.

Daarbij benadrukt het wel dat vooral je privacy op orde moet zijn, wil je als bedrijf zorgen dat je betrouwbaar overkomt en de mogelijkheden krijgt om te groeien. Slechts 3 procent van de consumenten heeft het idee zelf de touwtjes in handen te hebben als het om hun online data gaat en dat is niet veel. Ook schijnt 43 procent te wisselen van merk als de privacy elders beter is.

Nooit normaal

Volgens Google bevinden we onszelf nu in een staat van ‘nooit normaal’ en dat betekent dat er maar één ding constant is, en dat is instabiliteit. Het betekent dat marketeers zich nog beter moeten kunnen aanpassen en dat niet alleen de marketingafdeling, maar het hele bedrijf moet zorgen dat het flexibel is om zich aan te passen aan de situatie. Toekomstplannen maken en denken dat je die precies kunt gaan uitvoeren als gepland, dat is er niet meer bij. Het betekent dat je dus wel een strategie kunt maken, maar dat je die regelmatig moet herijken.

Daarnaast is AI een interessante trend voor digitale marketeers. Een trend die ook gaat blijven, maar waar je bedachtzaam mee om moet gaan. Zo zegt Google dat als je met AI gaat werken, je moet opletten dat je een soort ultieme key performance indicator moet bedenken voor je AI en dat je op basis daarvan je marketingcampagnes dan optimaliseert. Daarnaast zorg je dat je transparant bent naar je gebruikers over hoe AI bij jou wordt ingezet, zoals om communicatie te personaliseren. Vooral wat er met de data gebeurt is iets essentieels dat je zeker helder moet hebben voor de klant en de potentiële klant.

Duurzaamheid en transparantie

Duurzaamheid is een volgend belangrijk punt: veel bedrijven willen CO2-uitstoot reduceren en introduceren mogelijkheden om te zorgen dat er minder plastic wordt gebruikt. Er gebeurt vaak veel achter de schermen en dat zal in 2024 nog wel even doorgaan, verwacht Google. Google raadt marketingafdelingen en -bedrijven aan om 2024 goed te kijken naar de bredere impact van hun advertenties en hoe marketing een rol kan spelen in positieve veranderingen. Zeker omdat consumenten allang niet meer alleen kijken naar de prijs en kwaliteit van een product. Ze willen ook weten hoe het met de duurzaamheid zit en hoe de ervaring is.

Kortom, we zien veel trends uit 2023 doorgaan, zoals AI, duurzaamheid en helaas ook instabiliteit. Het is nu aan jou om te laten zien hoe goed je kunt inspelen op veranderingen: je weet nu in ieder geval naar welke factoren je hiervoor kunt kijken.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen