Advertising19.04.2023

​Google: blij met resultaten adverteren zonder thirdparty cookies


Google Chrome wil af van de thirdparty cookies en is daarom flink aan het experimenteren. In 2020 heeft Google aangekondigd dat het dit type cookies wil elimineren en hierop is het gaan kijken hoe het advertenties aanbieden die op de interesse van de gebruikers zijn toegespitst, zonder daarbij iemands privacy te verstoren. Nu deelt het de eerste bevindingen.

Thirdparty cookies

In die resultaten is onder andere te lezen: “We creëerden twee experimenten op een deel van het Chrome-verkeer. In de ene arm bleven we cookies van derden gebruiken. In de andere arm vervingen we cookies van derden door een combinatie van privacybehoudende signalen voor op interesses gebaseerde publieksoplossingen, terwijl we het gebruik van cookies van derden voor andere toepassingen, zoals meting en remarketing, handhaafden.”

Een duidelijk verhaal en een goede vergelijking, maar wat kwam daar voor resultaat uit? Google zegt dat het heeft geleerd dat de op interesse gebaseerde publieksoplossingen met privacybehoud veelblovend zijn. Htee bleek dat de uitgaven van Google Display Ads-adverteerders met 2 tot 7 procent daalden in vergelijking met de cookies van derden. De conversie per dollar liet maar een daling van 1 tot 3 procent zien. Zo zie je maar: het scheelt niet heel veel, terwijl de privacy wel beter wordt gewaarborgd. Nog steeds is het doorklikpercentage binnen 90 procent van de status quo gebleven.

Rol voor AI

Google ziet daarnaast een belangrijkere rol voor kunstmatige intelligentie: “Het experiment suggereert ook dat AI-gestuurde optimalisatieoplossingen de campagneprestaties positief kunnen beïnvloeden. Campagnes met geoptimaliseerde targeting of max-conversions-biedingsstrategieën werden bijvoorbeeld minder beïnvloed door de verwijdering van cookies van derden, wat aangeeft dat machine learning een belangrijke rol kan spelen bij het behalen van resultaten.”

Wel benadrukt Google dat het om een experiment gaat en dat er nu alleen wordt gekeken naar de effectiviteit. Er moet nog worden gekeken naar andere facetten van deze nieuwe manier van adverteren. Toch biedt dit wel een positieve blik en veel energie om weer door te gaan. Google denkt dat het blokkeren van gepersonaliseerde reclame geen goed idee is: het kan leiden tot meer indringende vormen van tracking, zoals fingerprinting, meent het bedrijf. Ook zullen sommigen andere identificatiemiddelen ontwikkelen om mensen toch nog te volgen, wat ook geen goede zaak is.

Nieuwe norm voor privacy

Google: “Wij geloven dat geen van beide goede resultaten zijn voor de privacy van gebruikers en dat ad-tech platforms een nieuwe norm voor privacy kunnen stellen, aan de verwachtingen van consumenten kunnen voldoen en bedrijven de middelen kunnen geven die ze nodig hebben om te groeien door de kracht van innovatie.” Kortom, Google heeft nog genoeg werk aan de winkel om dat als ‘ad-tech platform’ waar te maken. Maar eerst moet er nog volop worden geëxperimenteerd. Later dit jaar komt de zoekmachinereus opnieuw met resultaten. Voor sommigen is dit een teleurstelling: Google zou meer voort moeten maken, want het heeft het killen van de thirdparty cookies nu al meerdere malen uitgesteld.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden