E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie


We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy feature MPP is de belangrijkste KPI ‘open rates’, enorm moeilijk meetbaar geworden.

Vanwege MPP hebben e-mail marketeers nieuwe manieren moeten vinden om het succes van hun e-mails te meten. Hieruit zijn een aantal interessante KPI’s (Key Performance Indicators) gekomen die de toekomst zijn van e-mail marketing. Maar voordat ik ze ga uitleggen: laten we eerst beginnen bij het begin.

Wat is de nieuwe privacy feature van Apple?

Apple had eind 2021 aangekondigd dat ze een nieuwe feature zouden lanceren. Deze feature zou de gebruiker van Apple producten beter online beschermen. De feature werd MPP genoemd. MPP staat voor Mail Privacy Protection, ofwel een functie die je privacy beschermt tijdens het sturen en vooral ontvangen van e-mails. Oké, dit is natuurlijk iets positiefs. Meer bescherming bij het ontvangen van e-mails is zeker fijn. Maar wat heeft dit dan te maken met de open rate KPI?

De nieuwe feature MPP gaat als volgt: wanneer jij een e-mail ontvangt in je mailbox krijgt MPP een seintje. Volgens Moengage zorgt de nieuwe feature ervoor dat de e-mail eerst naar een server wordt gestuurd die de e-mail opent. Hierna wordt de e-mail zogezegd ‘’terug gestuurd’’ naar jouw mailbox, waarin je de e-mail kan openen. Dit gebeurt in enkele milliseconden, dus als gebruiker merk jij er niks van. Helaas is dit niet het geval voor e-mail marketing software. Wanneer de e-mail wordt geopend door de nieuwe feature leest de e-mailsoftware dit als een open van de gebruiker. Hierdoor rekenen zij dit als een open op de e-mail ondanks dat de gebruiker de e-mail helemaal niet heeft geopend.

Hoe groot is de Apple e-maildienst?

Apple is maar één e-maildienst, dus hoeveel impact heeft dit dan? Het korte antwoord is veel. De Apple e-maildienst is de meest gebruikte e-maildienst met 60% van de gebruikers blijkt uit een onderzoek van Litmus. Dit is niet het enige probleem. Het is nu ook bekend dat je niet eens gebruik hoeft te maken van Apple mail om toch de MPP feature te gebruiken. Wanneer je een andere e-maildienst gebruikt, maar deze wel hebt gekoppeld aan je Apple mail app, werkt de MPP feature ook voor e-maildiensten zoals Gmail, Outlook of Yahoo mail.

Hieruit kunnen we dus wel concluderen dat het erg moeilijk te weten is welke e-mails nu zijn geopend door je doelgroep en welke is geopend door MPP. Hierdoor zijn e-mail marketeers hard gaan nadenken over welke KPI’s er dan kunnen worden gebruikt voor e-mail marketing. Dit zijn de 5 beste KPI’s.

Apple-e-maildienst-laptop-oortjes-iPhone
Apple-e-maildienst-laptop-oortjes-iPhone

1. De klik ratio per e-mail

De eerste manier om het succes van je marketing e-mails te meten is de klik rate per e-mail. De MPP feature klikt niet op onderdelen van een e-mail wanneer het de mail opent. Hierdoor weet je zeker dat het een daadwerkelijke gebruiker is. Bovendien kun je bij de KPI klik rate ook duidelijk zien waar je doelgroep op klikt. Zo kun je eventueel ook gaan A/B testen op verschillende CTA’s om zo meer kliks te genereren.

2. De conversieratio per e-mail

Een andere KPI die je kan hanteren om het succes van je e-mails te meten is conversie. Omzet is belangrijk voor ieder commercieel bedrijf. Daarom is de conversieratio KPI een verstandige keuze als succesmeter. Door continue te blijven meten hoe het conversieratio is per e-mail kom je er al snel achter wat werkt en wat niet. Hierdoor kun je gemakkelijk je e-mail marketing optimaliseren en maximale omzet behalen uit je e-mails.

3. Het aantal inschrijvingen voor je e-mail

Nummer 3 die ik graag wil uitlichten is het aantal abonnees die zich inschrijven voor je e-mails. Wanneer mensen zich inschrijven voor je e-mails kun je aannemen dat ze geïnteresseerd zijn in wat je mailt. Hou hierbij de manieren en plekken in de gaten waar ze zich inschrijven. Wanneer je weet waarom ze via een bepaalde weg inschrijven en dankzij welke punten, kun je dit op andere plekken optimaliseren en zo nog meer inschrijvingen binnenhalen.

4. De levenslange waarde van een gebruiker

Tegenwoordig kun je bij (bijna) iedere e-mail marketing software provider makkelijk bijhouden hoeveel een gebruiker heeft gekocht via e-mails. Door bij te houden welke gebruikers een hoge waarde hebben, en dus veel aankopen hebben gedaan, kun je deze nog extra targetten om meer omzet te realiseren. Bovendien kun je binnen deze doelgroep ook zien waarom ze een aankoop doen en dit kun je weer toepassen op je volledige e-mail marketing strategie.

5. Het delen van je e-mails

Oké: omzet, abonnees en kliks zijn belangrijk weten we nu. Maar vaak vergeten e-mail marketeers de kracht van het delen. Door te kijken naar het aantal shares of het aantal keer dat een e-mail is doorgestuurd kun je weten of deze e-mail interessant is. Wanneer je verder gaat kijken naar wie jouw e-mails deelt, kun je een doelgroep maken met gebruikers die jouw e-mails interessant vinden en hier extra e-mails voor maken om zo meer omzet te creëren.

Je e-mail marketing uitbesteden

Natuurlijk zijn dit niet de enige KPI’s die je kan gebruiken om het succes van je e-mail marketing te meten. Onze online partner Red Banana heeft een team van ervaren content marketeers die altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen e-mail marketing. Red Banana is gespecialiseerd in het opzetten van een conversie gerichte e-mail marketing strategie. Wil jij je e-mail marketing uitbesteden aan e-mail marketeers? Neem dan vooral contact op!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Apple

Apple Kaarten kun je nu in de browser gebruiken

Het is in ieder geval voor mensen met een Android-telefoon interessant om zo eens aan Apple Kaarten te kunnen snuffelen.

Mobile25.07.2024

Apple Kaarten kun je nu in de browser gebruiken

De opvouwbare iPhone komt sneller dan je denkt

De vouwbare iPhone die Apple in de maak heeft en dus een heel andere vormfactor heeft dan we gewend zijn, die verwachten we binnen nu en twee jaar.

Mobile24.07.2024

De opvouwbare iPhone komt sneller dan je denkt

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

Eén van die concurrenten is Apple en dat zegt nu ook: “Waar anderen met audioboeken en podcasts aan de slag gaan, zijn wij gericht op muziek met Apple Music.”

Online19.07.2024

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

Eerste teaser voor Apple’s F1-film bevat glimp van Max Verstappen

Apple werkt met Brad Pitt al een hele tijd aan een film over de Formule 1. Geen Drive to Survive-praktijken, maar over het racen zelf: F1.

Automotive08.07.2024

Eerste teaser voor Apple’s F1-film bevat glimp van Max Verstappen

iPhone 16 krijgt waarschijnlijk grotere, vervangbare batterij

iPhone zou best eens een stuk duurzamer kunnen worden en dat heeft alles te maken met de accu.

Mobile01.07.2024

iPhone 16 krijgt waarschijnlijk grotere, vervangbare batterij

Apple Watch X gelekt: zo komt de nieuwe smartwatch eruit te zien

Het zijn geen foto’s van een prototype, maar wel in CAD gemaakte afbeeldingen van hoe de Apple Watch X er hoogstwaarschijnlijk uit komt te zien. 

Gadgets27.06.2024

Apple Watch X gelekt: zo komt de nieuwe smartwatch eruit te zien

Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Volgens de EU overtreedt Apple met zijn App Store zodanig de wet, dat het een miljardenboete boven het hoofd hangt.

Nieuws24.06.2024

Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Verder lezen over Email Marketing

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Gmail

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt

BIMI: het is niet alleen aspergebroccoli, het is ook een manier voor jou om te zien dat het echt de politie is die je mailt.

Online12.06.2024

BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt

Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online

Het coronavirus heeft ons veel narigheid gebracht, maar ook de prettige bijkomstigheid dat je wat meer kunt thuiswerken. Voel je je een beetje ziek, dan hoef je je niet meteen ziek te melden, want je kunt gewoon thuiswer...

Online03.04.2024

Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen

Google gaat Google-accounts verwijderen. Het gaat om accounts die al meer dan twee jaar niet zijn gebruikt. Daarmee wordt bedoeld: er is al meer dan twee jaar geen inlog op geweest en niet iets mee gegoogeld of een video...

Online28.11.2023

​Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
​Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt

Gmail krijgt een nieuwe functie, namelijk een verificatie voor wanneer je e-mail wil doorsturen. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om email uit een bepaalde inbox automatisch laten doorsturen naar een andere box. Dus...

E-mail24.08.2023

​Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt

10 tips en tricks voor Gmail

Gmail heeft voor velen geen geheimen, denken ze. Deze app en browsertoepassing is veelgebruikt, maar er zijn ook heel veel handige foefjes waarmee het Gmail-leven nog beter wordt. We noemen er tien. 1. Snooze meldingen...

Online28.04.2023

10 tips en tricks voor Gmail

Verder lezen over Hotmail

​Goede Doelen scoren goed in open en klikgedrag e-mailcampagnes

DDMA onthulde vandaag de Nationale E-mail Benchmark 2018. Hieruit blijkt dat de Goede Doelen branche het goed doet tussen alle commerciële partijen en is dan ook gemiddeld genomen de grootste stijger wanneer het aankomt...

E-mail21.06.2018

​Goede Doelen scoren goed in open en klikgedrag e-mailcampagnes

Chatten met je Google-contacten via Outlook.com

De afgelopen drie maanden sinds de komst van Outlook.com heeft de dienst verschillende nieuwe features gekregen die de dienst aantrekkelijker moeten maken. Gedacht moet worden aan een modernere Outlook.com kalender, een...

Technology14.05.2013

Chatten met je Google-contacten via Outlook.com

Vanaf vandaag gaan alle Hotmail gebruikers geleidelijk over naar Outlook

Al sinds juli vorig jaar was het voor Hotmail gebruikers mogelijk kennis maken met de preview van Outlook.com, de nieuwe e-maildienst van Microsoft. Sindsdien is Outlook.com de snelst groeiende e-maildienst ter wereld en...

Technology19.02.2013

Vanaf vandaag gaan alle Hotmail gebruikers geleidelijk over naar Outlook

Er zijn al meer dan 25 miljoen actieve Outlook.com gebruikers

Microsoft heeft bekend gemaakt dat Outlook.com inmiddels al meer dan 25 miljoen gebruikers heeft. Dat niet alleen, volgens Microsoft zijn er ook Gmail gebruikers “who loved trying out Outlook.com”.Het is inmiddels...

Technology28.11.2012

Er zijn al meer dan 25 miljoen actieve Outlook.com gebruikers

Gmail haalt Hotmail in als grootste e-maildienst van de wereld

Het zat er al een beetje aan te komen, maar nu is het dan echt zo ver: Google's Gmail is de grootste e-maildienst van de wereld. Volgens onderzoeksbureau ComScore had Gmail 287,9 miljoen unieke wereldwijde bezoekers aan...

E-mail05.11.2012

Gmail haalt Hotmail in als grootste e-maildienst van de wereld

Hotmail domineert als webmail site in Europa

ComScore publiceerde vandaag weer een maandelijks overzicht van internetgebruik in Eruopa. Daarin is te zien dan in juni 2012 er 397,2 miljoen Europeanen online zijn geweest, met gemiddeld 25,9 uur per persoon.De bevindi...

E-mail21.08.2012

Hotmail domineert als webmail site in Europa

Het einde van Hotmail: Microsoft komt met Outlook.com

Microsoft heeft zojuist de eerste preview van Outlook.com gelanceerd als vervanger van het in 1996 gelanceerde Hotmail en volgens de teaser ontworpen voor 'the next billion mailboxes'. In de onderstaande video is het in...

E-mail31.07.2012

Het einde van Hotmail: Microsoft komt met Outlook.com

Hotmail in Zweden wil spammers helpen hun skills op een betere manier te gebruiken

Dit is de meest recente campagne van Microsoft en Hotmail in Zweden. het idee is om spam aan te vechten op een vriendelijke manier, door de spammers uit te nodigen voor een seminar op het kantoor in Stockholm.De campagne...

Technology18.05.2012

Hotmail in Zweden wil spammers helpen hun skills op een betere manier te gebruiken