E-mail17.05.2017

Er waren eens 5 e-mailmarketing fabels…


Als kind is mij altijd verteld dat het zeven jaar duurt voordat je kauwgom verteert als je het hebt doorgeslikt. Tot op de dag van vandaag slik ik mijn kauwgom niet door…

Geloofde je dat je minstens 30 minuten moest wachten na het eten om te zwemmen, of dat je vierkante ogen krijgt als je te dicht bij de televisie ging zitten?

Het blijkt dat ik niet de enige ben die deze theorie geloofde. Zo zijn er nog veel meer fabels waar we in kunnen geloven en aan het eind van dit artikel nog even mijn favoriet!

Fabel

Een fabel is een verzonnen verhaal dat een groep mensen met elkaar deelt. Het wordt in elke generatie opnieuw verteld en wordt vaak uiteindelijk een verzonnen waarheid.

Zo krijgen we ook te maken met fabels als marketeers. Ze kunnen je dwaze dingen laten geloven en voorkomen dat je dingen doet die eigenlijk goed voor je kunnen zijn.

Concurrentie is enorm en je kan je niet veroorloven om bepaalde marketingmiddelen te verwaarlozen, enkel omdat anderen geloven dat ze ondoeltreffend zijn.

Denk je dat het verstandig is om te stoppen met het versturen van e-mails, alleen omdat je ergens leest dat e-mailmarketing dood is? Laten we eens een 5-tal fabels onder de loep nemen:

1. E-mail marketing is dood!

Google eens ‘E-mail is dood’ en je ziet hoeveel resultaten je krijgt.

email-google
email-google

Hoewel een aantal van de resultaten deze fabel tegenspreekt, zijn de meeste resultaten het eens met deze stelling.

Eerder schreef ik al een artikel over het feit dat e-mail springlevend is en verschillende onderzoeken bevestigen dit. Zo geeft 92% van de marketeers aan dat e-mailmarketing een positieve ROI geeft!

McKinsey bevestigd dit ook door aan te geven dat e-mailmarketing 40x effectiever is dan social media.

2. Nieuwsbrief uitschrijvingen zijn altijd slecht!

De meeste marketeers houden ervan om op te scheppen over het aantal abonnees dat zij hebben; dit is waarschijnlijk waarom veel merken het aantal abonnees toont die zij op hun blog of nieuwsbrief aanmeldformulieren hebben.

Toegegeven, de cijfers tonen sociale bewijskracht, maar dat is niet de enige reden waarom dit gedeeld wordt. We zijn trots op ons aantal inschrijvingen, omdat dit aangeeft hoe effectief van onze marketing is.

Hoewel een afmeldknop vereist is voor e-mailmarketing, hopen we dat niemand de knop daadwerkelijk gebruikt. Als iemand klikt, is dat geen fijn gevoel, omdat je gelooft dat het een teken is dat je als e-mailmarketeer bent mislukt.

Een uitschrijving betekent niet dat uw e-mailmarketing niet goed is, het betekent gewoon dat die persoon niet de juiste prospect of klant was en dat deze sowieso niets zou kopen (of verder kopen).

Inactieve inschrijvingen is onnodig ballast en heeft een negatieve invloed op je efficiëntie.

Dit is de reden waarom HubSpot handmatig 250.000 inschrijvingen uit hun database heeft gehaald en minder e-mails verzonden heeft.

3. E-mail marketing automatisering is duur en tijdrovend

Marketing automatisering kan wellicht intimiderend klinken, maar als het goed wordt gedaan, zal het een verkoop boost geven.

Via e-mailmarketing automatisering kunt u uw campagnes op een juiste manier segmenteren en automatische gepersonaliseerde berichten op het juiste moment naar het juiste publiek verzenden. Gelukkig zijn er veel betaalbare e-mail marketing automatisering tools beschikbaar zoals Retail Rocket.

4. Personalisatie betekent het gebruiken van voornaam en achternaam

Bij veel marketeers bestaat nog steeds de perceptie dat e-mail personalisatie beperkt is tot het gebruiken van voor-en achternaam in de subjectline en/of als aanhef.

Een andere mogelijkheid om je e-mailmarketing te personaliseren, is om in te spelen op de aankoopgeschiedenis en/of klikgedrag van je klant of bezoeker door gepersonaliseerde content te bieden.

Een goed voorbeeld hiervan is Viata.nl. Zij hebben op basis van websitegedrag hun e-mail gepersonaliseerd door artikelen te tonen in de e-mail waar de bezoeker daadwerkelijk interesse in heeft getoond. Hierdoor hadden ze 53,9% unieke opens, 22,6 unieke kliks en een verhoging van hun gemiddelde orderwaarde van 21%!

viata
viata

5. Er is een perfecte dag om te verzenden

Ben jij een van deze marketeers die uw e-mailberichten altijd op een bepaalde dag op een bepaalde tijd inplant, omdat je van mening bent dat je dan de beste resultaten behaald?

Het blijkt dat er geen enkele dag is die een hogere e-mail conversie garandeert. Onderzoeken tonen tegenstrijdige resultaten.

stats
stats

Wat bewijzen al deze tests (als er al iets is)?

Er is geen perfecte dag om e-mails te sturen om uw hoogste opens en kliks te behalen. Je zal je doelgroep goed moeten leren kennen en A/B tests uitvoeren. Alleen op die manier kom je erachter wanneer je het beste kan verzenden. En dan nog ben je afhankelijk van allerlei externe factoren zoals het weer en jaargetijde.

Laat je e-mail marketingcampagnes niet lijden

Geloof niet in alle hypes en fabels die je leest of hoort over dat e-mailmarketing dood is. Ontdek en test wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Blijf niet vasthouden aan vaste verzendmomenten en blijf dit geregeld testen en stuur relevante content.

Zoals beloofd als afsluiter nog even mijn favoriete fabeltje waar ik vroeger heilig in geloofde:

Je krijgt grote spierballen als je veel spinazie eet, kijk maar naar Popeye!

Norman Blokdijk

Norman Blokdijk is personalisatie specialist. Van de ruim 20 jaar ervaring in marketing en sales, helpt hij de laatste 10 jaar dagelijks bedrijven bij personalisatie trajecten. Naast het schrijven van blogs, spreekt hij ook regelmatig voor grote groepen op verschillende evenementen over dit onderwerp. In zijn vrije tijd sport hij graag en om zijn werkdag vol energie te beginnen, start hij regelmatig zijn dag met een bezoek aan de sportschool.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland