Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”


In gesprek met #spon

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product te schrijven, ook kiezen voor het inzetten van influencers. Dat laatste is echter voor veel bedrijven een soort zwarte doos. Wat kun je verwachten van zo iemand, maar ook: wat mag je verwachten van een influencer? We spraken Koen Dulfer en Eelco Kingma van influencer marketingbureau #spon.

#spon

Koen en Eelco hebben, nadat ze in 2009/2010 begonnen YouTube-video’s te maken, hun strepen binnen dit vak al verdiend. Eelco vlogde, Koen deed sketches en uiteindelijk leerden de twee elkaar digitaal kennen. Ze besloten een bijeenkomst te organiseren voor wat YouTubers, zoals Dusdavid, Dylan Haegens en meer: een evenement genaamd DYTG. Zo werden ze de organisatie achter de grootste online video evenement van Nederland. Dat is ook een van de geheimen van de twee: ze hebben een enorm netwerk van influencers omdat ze een van de eerste in de scene waren en ondertussen vele jaren aan ervaring hebben opgebouwd.

Jullie waren zelf vrij succesvol op YouTube en zeker met het organiseren van die evenementen: waarom dan ook nog met een bureau als #spon op de proppen komen?

Mensen vroegen, door dat evenement, steeds vaker of we ze in contact konden brengen met een bepaalde influencer. Je kunt wel een telefoonnummer geven, maar dat werkt lang niet altijd. We besloten een bedrijf te starten dat brand first werkt: we kijken naar wat een bedrijf wil en wie daarbij zou passen, in plaats van dat we elke keer met dezelfde influencers op de proppen komen. We helpen influencer marketing mogelijk te maken voor allerlei grote bedrijven, juist omdat we graag onze kennis delen over deze wereld. Inmiddels hebben we gewerkt met onder andere Samsung, Disney en SodaStream. Hoewel het vaak via een management loopt die de belangen van een influencer op de eerste plek heeft staan, doen wij het andersom: we zorgen dat we goed begrijpen wat het plan van het bedrijf is, om daar een geschikte influencer bij te vinden en zo de beste resultaten te kunnen garanderen.

Waarom zou je als bedrijf werken met een influencer?

Je kunt veel mensen bereiken op een organische manier, zeker omdat een influencer vaak een bepaalde niche heeft. Hierdoor kun je goed targetten op mensen die binnen de doelgroep zitten die jij als bedrijf wil bereiken. Het is een soort word of mouth on steroids. Een tante die op een verjaardag vertelt dat ze zo blij is met de nieuwe bakker, die bereikt 20 mensen, maar in een video van een influencer heb je meteen 200.000 mensen die dat horen. Vertrouwen is ook heel belangrijk: een influencer is vaak iemand die voor de fans voelt als iemand die heel dichtbij staat, het zit tussen een vreemdeling en de tante in. Je bouwt door video’s te kijken en misschien zelfs interactie te hebben in de reacties, een band op met een influencer: het voelt alsof diegene binnen handbereik is en daardoor neem je eerder iets van ze aan.

Maar wat als een influencer je product helemaal niets vindt? Kun je het sturen?

Door met een duidelijke briefing te werken, proberen we veel mogelijke miscommunicatie te voorkomen. Zo weten beide partijen goed waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Vindt een influencer je product echt slecht, dan kan het erg moeilijk zijn. Er kleeft uiteindelijk altijd een risico aan het koppelen van twee merken. De influencer is een merk en het bedrijf ook, maar het blijft mensenwerk. Niet alleen qua product kan het spannend zijn, maar een influencer kan zich ook zomaar ontpoppen tot een heel vrouwonvriendelijk persoon of ineens gaan delen hoe hij tegen vaccinaties is. Daarom is het belangrijk om influencers te kiezen waarvan je weet wat er voor én achter de schermen speelt.

Waar moet je dan op letten als je een influencer uitzoekt?

Influencers worden vaak gezien als reclameborden. Ga je echter goed met ze in gesprek, dan leer je waar ze enthousiast van raken en dat is de unieke, authentieke content die je zoekt. Als een influencer het alleen voor het geld doet, dan is dat gevaarlijk. Dan loop je kans dat ze de ene week met jou werken en de volgende week met de concurrent. We merken dat er bedrijven zijn die dat wel spannend vinden, maar de meeste bedrijven zijn er wel bekend mee.

Hoe kun je als bedrijf zorgen dat de influencer precies zegt wat jij wenst?

Veel bedrijven vinden het spannend dat ze zelf de kennis niet hebben over influencers, wat ze bang maakt dat ze hun budget door de wc spoelen zonder daar iets voor terug te krijgen. Het is een vrij nieuwe vorm van marketing en als je niet de juiste strategie hebt of duidelijk maakt, dan krijg je niet de boodschap die je wil, of soms krijg je zelfs helemaal geen content. Daarnaast zijn er ook veel minder goede influencerbureaus beschikbaar, die niet weten wat ze doen en daardoor valse beloftes maken. Je moet echt niet zomaar in het diepe springen.

Zorg dus dat je zelf goed weet welke doelstelling je wil bereiken en weet wat je doelgroep is. We vergelijken het altijd met een huis. Als je een huis wil bouwen maar niet weet wat of je een huis van steen of van hout wil hebben, in Groningen of in Amsterdam, een villa of een flat, dan is het lastig eraan te beginnen. Heb je die info wel, dan is het makkelijker. Daarin begeleiden we bedrijven ook: eerst die puzzelstukjes op hun plek. Bij sommige bedrijven is influencer marketing zelfs helemaal de verkeerde tool. Dat kun je maar beter duidelijk hebben.

Daarnaast is het verstandig te beseffen dat influencer marketing geen salestool is. Je hebt wel 7-9 contactmomenten nodig voor mensen een aankoop overwegen. Als je dan één video inkoopt of één Story en verwacht dat dat zichzelf meteen terugverdient, dan kom je van een koude kermis thuis. Mensen gaan niet na één Insta-Story een product kopen van 2.000 euro. Voedsel en drinken misschien wel eerder, want dat koop je sowieso vaker, maar reken maar dat vooral naamsbekendheid mensen over de streep zal halen, niet zozeer één keer in een video van een grote influencer voorbijkomen.

Aan wat voor kosten moeten bedrijven ongeveer denken als ze een influencer inschakelen?

Bij een jaarstrategie is 25.000 euro aan budget vrijmaken realistisch, anders wordt het te kleinschalig. Voor een eenmalige campagne kun je denken aan 10.000 euro, maar het ligt erg aan welke influencer je kiest, welk moment in het jaar, wat voor product je hebt en nog veel meer. Met een beginnende influencer kun je voor één Story voor een paar honderd euro al klaar zijn, maar wil je de grootste influencers van Nederland, dan kijk je al gauw tegen minimaal 20.000 euro aan. We raden sowieso aan om een langere tijd met één influencer te werken. Ambassadeurschap kan heel goed zijn: hoe groter je inkoopt, hoe hoger de korting.

Bereik je met zo’n influencer niet alleen maar jonge mensen die van socials gebruikmaken?

Het is een jong vakgebied en er werken veel jonge mensen in. Het hangt van de influencer af, maar 80 procent van de influencers raakt mensen onder de 35 jaar. Je ziet wel dat het snel omhoog schiet: op TikTok zijn steeds meer mensen van 25 jaar en ouder aanwezig. Wist je dat jongeren eerder een commerciële social media-video afkijken dan op televisie een commercial? Zo effectief is het dus.

Heb je een vraag aan de mannen van #spon? Zij zijn overtuigd dat ze elke vraag over influencer marketing kunnen beantwoorden. Laat nu jouw vraag achter op ons Instagram-kanaal @dutchcowboys.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Creators op TikTok kunnen volgers nu direct geld vragen

Fan van een creator, zodanig dat je al zijn of haar content wel zien? Dat gaat je vanaf nu waarschijnlijk geld kosten. Succesvolle TikTokkers kunnen nu bepaalde video’s achter een betaalmuur zetten. Je ziet ze dan wel...

Video08.03.2023

Creators op TikTok kunnen volgers nu direct geld vragen

Verder lezen over Instagram

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Threads is een vrij nieuw social medium, maar het telt al 150 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat is een flinke prestatie.

Social Media25.04.2024

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Threads toont eindelijk de trending topics

Threads had bij lancering heel veel vrij standaard social media-opties niet, maar daar komt steeds meer verandering in. Zo is binnenkort op Threads de optie om de trending topics te zien live. In de Verenigde Staten zien...

Social Media20.03.2024

Threads toont eindelijk de trending topics

Verder lezen over TikTok

TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht

TikTok en de Verenigde Staten liggen al jaren overhoop, maar nu is er ook echt een wet aangenomen die het TikTok moeilijk moet gaan maken.

Social Media26.04.2024

TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Helaas, het betaalt krijgen om te TikTokken is weer verdwenen. Wij hadden het sowieso nog niet, maar het is de vraag of we het ooit krijgen.

Social Media25.04.2024

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het

TikTokken tijdens het Fortniten? Waarschijnlijk kan het binnenkort. Tegelijk. Er zou een Picture-in-Picture-modus naar de game komen.

Gaming11.04.2024

Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Verder lezen over YouTube

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd