Marketing12.05.2021

De macht van influencers op Instagram: laat jij je weleens verleiden tot een aankoop?


Het zit natuurlijk al in de titel: influencers weten ons regelmatig te verleiden tot het doen van aankopen. We zien in onze Instagram Stories bijvoorbeeld steeds mooie kleding voorbijkomen en willen die zelf ook hebben. Of zien dat een maaltijdbox toch wel een uitkomst is en nemen ook een proefabonnement. Influencermarketing is daarom echt een uitkomst voor veel merken en een ideale manier om hun doelgroep te bereiken. Uit een Belgisch onderzoek blijkt zelfs dat 1 op de 4 jongeren tussen de 16 en 24 jaar de afgelopen 3 maanden een aankoop heeft gedaan nadat iets door een influencer werd aangeprezen. Wie regelmatig actief is op Instagram laat zich vast een keer verleiden tot het doen van een aankoop.

Geloofwaardige reclame

Influencers prijzen vaak naar eigen zeggen alleen producten of diensten aan waar zij zelf achter staan. Dat maakt de reclame vaak behoorlijk geloofwaardig. Hoewel sommige posts of stories uit het niets lijken te komen, passen veel producten inderdaad goed bij de influencer. En dat is reuze interessant voor adverteerders. Wanneer een product aantrekkelijk wordt aangeprezen en we het vaker voorbij zien komen, worden we er soms onbewust al warm voor gemaakt. Influencermarketing is niet meer weg te denken. Hoewel soms gedacht wordt dat een influencer alleen maar gratis producten krijgt toegestuurd, zit er natuurlijk veel meer achter. En een behoorlijk interessant verdienmodel, want voor reclame moet logischerwijs betaald worden.

Grappig feitje: als je Rianne Meijer heeft maar niet de influencer Rianne Meijer bent, dan krijg je juist altijd net niet de gratis spullen.

Dit is ‘de echte’ influencer:

En dit is de Rianne Meijer die wel steeds wordt benaderd, maar nooit de spullen krijgt:

De beste campagnes met influencers

Wat het werken met influencers voor campagnes zo aantrekkelijk maakt: het is toch net een tikje geloofwaardiger als iemand die niet van WC Eend is je vertelt dat je WC Eend moet kopen. Hoewel de ene campagne beter uitpakt dan de andere, wordt influencermarketing breed ingezet én er wordt goed mee gescoord. Wij gingen op zoek naar een aantal voorbeelden van succesvolle campagnes.

Alle grote merken werken samen met influencers. Verbind je merknaam aan iemand met veel bereik op Instagram en je weet dat items goed gaan scoren. Het is soms bijna een garantie voor succes. Grote influencers zoals Kylie Jenner vragen enorme bedragen voor een enkele post. Maar bijvoorbeeld ook onze eigen Negin Mirsalehi (6,3 miljoen volgers!) doet het heel goed.

Zowel nationaal als internationaal scoren de campagnes van maaltijdbox Hallo Fresh goed. Als je een beetje actief bent op Instagram is de kans groot dat je af en toe een gesponsorde post hebt gezien. En niet alleen in Nederland scoren de campagnes goed. Verschillende vrouwelijke influencers doen campagnes met kledingmerk en webshop NAK-D. Zij showen verschillende outfits en ze staan natuurlijk hartstikke mooi. Logisch dat zo’n merk graag samenwerkt met influencers die laten zien hoe goed de kleding staat. Onder andere op de accounts van Anna Nooshin en Monica Geuze zie je kleding van NAK-D voorbijkomen.

Influencers blijven interessant

Overigens is niet alleen Instagram als medium interessant, ook op TikTok vind je steeds meer influencers die reclame maken. Uit het onderzoek onder Belgische jongeren bleek dat de helft van hen een merk ging volgen op social media omdat een influencer er iets over had gepost. En dat zijn niet alleen high end merken, maar dus ook bekende modeketens, cosmeticamerken en producenten van maaltijdboxen of bakmixen.

Voorlopig blijven influencers enorm interessant voor merken om mee samen te werken. Een doelgroep zo direct bereiken kan bijna nergens anders dan op social media. Het is als merk dé ideale manier om jezelf te positioneren. En de kracht van herhaling helpt ook een handje. Ik zie verschillende influencers dezelfde producten aanprijzen. Nadat deze 10 keer voorbij zijn gekomen ben ik toch geneigd om dan maar even een kijkje te nemen of het iets voor mij is. Hello Fresh heb ik al een tijdje geprobeerd, dus die kortingscodes sla ik even over. En WC Eend promoot voorlopig alleen nog zichzelf.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Influencers

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen