Accounts met neplikes en nepvolgers worden hard aangepakt

Accounts met neplikes en nepvolgers worden hard aangepakt

Vorig artikel Volgend artikel

Het blijft een interessant onderwerp: het kopen van neplikes en nepvolgers. Vooral voor accounts van (nieuwe) webshops en influencers die snel willen groeien lijkt het interessant om zich groter voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn. In juni schreven we al over het optreden van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) tegen de handel in al die neppe accounts. En dat dit inmiddels ook gebeurt blijkt wel uit het bericht dat de ACM de webshop van fitnessvlogger Mo Bicep op de vingers heeft getikt.

Mo Bicep op vingers getikt door ACM

Als de winkel (Bicep Papa) niet stopt met alle neplikes en nepvolgers kan er zelfs een boete worden opgelegd van € 100.000. De vlogger is trouwens zo netjes om zelf meteen een video te plaatsen en uit te leggen hoe het zit en welke actie hij nu onderneemt. Volgens Mo is hij de eerste influencer die voor het kopen van nepvolgers is aangesproken. Het zou gaan om 98.000 fake accounts. Dan houdt hij er nog genoeg over, want inmiddels staat de teller voor de vlogger op 478k volgers.

Online misleiding

De ACM heeft vastgesteld dat Bicep Papa tegen betaling nepvolgers heeft gebruikt om de producten uit de webshop te promoten op Instagram. Onder 'nep' worden volgers en likes verstaan die niet van echte consumenten afkomstig zijn. Dit kan een vertekend beeld schetsen van de werkelijkheid, volgens de ACM. Er kan zo een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan de werkelijkheid is. Volgens de toezichthouder valt dit onder misleiding en dat is verboden.

Volgens de ACM zijn er inmiddels ook meerdere bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes te koop aanbieden. Die zijn aangesproken en worden min of meer gedwongen te stoppen met het aanbieden ervan. Omdat de ACM ook toegang heeft gekregen tot klantbestanden, worden nu de influencers zelf ook aangepakt.

Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien over de kwaliteit en populariteit van webwinkels en hun producten. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. Wij geven hiermee een duidelijk signaal af aan zowel aanbieders als gebruikers van neplikes en nepvolgers: dit moet stoppen.
- Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM

Tips voor consumenten

De ACM geeft zelfs tips voor consumenten om accounts met nepvolgers en likes te herkennen. "Ziet u een mooie aanbieding op social media? Laat u niet misleiden. Sommige bedrijven of influencers gebruiken nepvolgers of neplikes. Dan lijken de producten waar zij reclame voor maken heel populair, terwijl ze dat niet zijn", zo lezen we op de site. Waar je onder andere op kunt letten:

  • De naam van het account, een nepaccount bestaat vaak uit letters, cijfers en bijzondere tekens.
  • Vaak heeft het profiel zelf geen posts, foto of contactgegevens en geen of juist heel veel volgers.
  • Een account heeft heel veel volgers maar krijgt relatief weinig likes op berichten of juist weinig volgers met veel likes.
  • Reacties hebben vaak niets te maken met het onderwerp van de post zelf. Vaak is het alleen 'super' of een ander gangbaar woord, eventueel gevolgd door een emoji.

Wanneer je zelf een account ontdekt met veel nepvolgers en neplikes kun je misschien de beheerder erop aanspreken, mocht het je dwarszitten. Je kunt ook melding maken bij de ACM. Dan wordt er daadwerkelijk onderzoek gedaan en opgetreden. Meestal zijn nepaccounts goed te herkennen en valt het ook op als een account dat je al langere tijd volgt, ineens veel meer volgers heeft gekregen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies