Nieuws25.06.2020

Komt er nu echt een einde aan fake reviews, likes en volgers?


De handel in fake reviews, likes en volgers is enorm. Veel bedrijven en merken profiteren van positieve reacties, reviews en een hoop volgers. Toch is dit voor jou als consument misleidend. Het lijkt tenslotte of je in zee gaat met een betrouwbare partij, hoewel dat helemaal niet zo zeker is als de reviews en volgers zijn gekocht. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat nu tegen die handel optreden. Zij vinden het belangrijk dat iedereen goede informatie krijgt en op basis daarvan beslist of ze een product of dienst willen kopen.

Concurrenten aftroeven met nepreviews

De ACM heeft geconstateerd dat er Nederlandse bedrijven zijn die handelen in online nepreviews, neplikes en nepvolgers. Deze bieden ze tegen betaling aan om te gebruiken op social media en Google. Het zijn geen echte beoordelingen en dus onbetrouwbaar. Maar het zorgt er wel voor dat jij je als consument een bepaald beeld vormt van een merk, product, bedrijf of persoon. Wat ook influencers gebruiken deze manier van manipulatie.

Het gebruik van nepvolgers en likes staat al jaren ter discussie en we dachten dat het inmiddels wel behoorlijk ‘not done’ was. Het kopen van al die fake reviews, likes en volgers is niet het enige. Bedrijven bieden ook negatieve reviews aan die dan gebruikt worden bij de concurrent. De schade voor online adverteerders door nep influencer marketing wordt volgens de ACM wereldwijd geschat op 1,2 miljard euro.

Boetes voor aanbieders van fake reviews

De ACM gaat actief aan de slag met het opsporen van de bedrijven die handelen in alle neppe handel. Zij worden verzocht om te stoppen met hun praktijken en vraagt de klantgegevens op. Stap 2 is dan het aanspreken van de bedrijven, influencers en anderen die misleidende beoordelingen hebben gekocht. Alleen de bedrijven die handelen in de fake reviews, likes en volgers riskeren een boete als zij weigeren om hun activiteiten te stoppen.

Regels waaraan een review moet voldoen

De ACM heeft al eerder regels opgesteld waaraan reviews moeten voldoen, die kun je hier lezen. Zo mag je als bedrijf niet alleen klanten vragen die tevreden waren om een review achter te laten. Of om in je verzoek om een review te sturen op een positieve beoordeling. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je je concurrent negatieve reviews geeft of laat geven door een ander. De ACM gaat ook kijken naar de rol en verantwoordelijkheid van platforms bij het bestrijden van misleidende beoordelingen.

Hoe onderscheid je als consument een echte review van een neppe?

Dat is soms nog best lastig, maar ook hierover geeft de ACM tips. Een account dat reviews achterlaat maar geen foto, contactgegevens of andere informatie bevat, is vaak onbetrouwbaar. Vaak hebben die bedenkelijke accounts een vreemde naam met letters, cijfers en tekens. Je kunt op Instagram vaak zelf gemakkelijk accounts herkennen die volgers en likes hebben gekocht. Als het veel volgers heeft, maar weinig interactie op posts, zijn er waarschijnlijk veel nepaccounts op actief.

Nepreviews zijn vaak kort (er staat bijvoorbeeld maar 1 woord, zoals ‘geweldig’). Echte reviews bestaan veel vaker uit een aantal zinnen. Je kunt als consument ook melding maken bij de ACM als je vermoed dat er iets niet klopt, dat doe je hier.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Fake

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

Een van de beste vormen van reclame die je als ondernemer kunt hebben, zijn tevreden klanten die zich positief uitlaten over jouw diensten. Met de komst van digitale platformen als Google en Trustpilot, wordt het steeds...

Online09.04.2024

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Vorige week, zie het oorspronkelijke bericht hieronder, tweette Elon Musk al dat hij de overname van Twitter ‘on hold’ gezet had. De reden daarvoor was het onverwacht hoge aantal fake accounts waar het sociale netwer...

Social Media17.05.2022

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake is
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Fakenews! Het was één van de favoriete woorden van voormalig president Donald Trump. In zijn ambtsperiode werden we dan ook regelmatig met de neus op de feiten gedrukt, en juist niet. Social media namen meer maatregele...

Social Media30.03.2022

Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Slechts 22% kan het echt
Facebook verwijdert deepfake ‘overgave’ video van Zelensky

Dat de, doorgaans bekende, personen die in deepfake video’s ‘optreden’ vrijwel niet meer van echt te onderscheiden zijn is al langer bekend. Het meest recente spraakmakende voorbeeld daarvan is een video van de Oek...

Nieuws17.03.2022

Facebook verwijdert deepfake ‘overgave’ video van Zelensky

Meer nep-webshops dan ooit actief: pas op

We hebben al vaker gewaarschuwd voor nep-webshops, maar criminelen weten van geen ophouden. Nog steeds worden consumenten namelijk massaal opgelicht omdat ze een bestelling plaatsen bij een niet-bestaande webwinkel. En d...

Cybercrime25.11.2021

Meer nep-webshops dan ooit actief: pas op

Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden

Het lijkt wel of Facebook nooit meer zonder actuele schandalen zit. Nu is het bedrijf van Mark Zuckerberg alweer in opspraak gekomen om een gevoelige kwestie. Volgens The Wall Street Journal knijpt Facebook een oogje toe...

Social Media14.09.2021

Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden

Zoeken met een foto: hoe doe je dat?

Niet iedereen gebruikt online eigen foto's. Zo kan het gebeuren dat je op een datingapp of social media te maken krijgt met een catfish. Iemand die de foto's van een ander gebruikt en zich voordoet als die persoon. We ke...

Search12.09.2021

Zoeken met een foto: hoe doe je dat?

Handig voor meer dan het ontmaskeren van een catfish

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes