Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De handel in fake reviews, likes en volgers is enorm. Veel bedrijven en merken profiteren van positieve reacties, reviews en een hoop volgers. Toch is dit voor jou als consument misleidend. Het lijkt tenslotte of je in zee gaat met een betrouwbare partij, hoewel dat helemaal niet zo zeker is als de reviews en volgers zijn gekocht. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat nu tegen die handel optreden. Zij vinden het belangrijk dat iedereen goede informatie krijgt en op basis daarvan beslist of ze een product of dienst willen kopen.
Concurrenten aftroeven met nepreviews
De ACM heeft geconstateerd dat er Nederlandse bedrijven zijn die handelen in online nepreviews, neplikes en nepvolgers. Deze bieden ze tegen betaling aan om te gebruiken op social media en Google. Het zijn geen echte beoordelingen en dus onbetrouwbaar. Maar het zorgt er wel voor dat jij je als consument een bepaald beeld vormt van een merk, product, bedrijf of persoon. Wat ook influencers gebruiken deze manier van manipulatie.
Het gebruik van nepvolgers en likes staat al jaren ter discussie en we dachten dat het inmiddels wel behoorlijk ‘not done’ was. Het kopen van al die fake reviews, likes en volgers is niet het enige. Bedrijven bieden ook negatieve reviews aan die dan gebruikt worden bij de concurrent. De schade voor online adverteerders door nep influencer marketing wordt volgens de ACM wereldwijd geschat op 1,2 miljard euro.
Boetes voor aanbieders van fake reviews
De ACM gaat actief aan de slag met het opsporen van de bedrijven die handelen in alle neppe handel. Zij worden verzocht om te stoppen met hun praktijken en vraagt de klantgegevens op. Stap 2 is dan het aanspreken van de bedrijven, influencers en anderen die misleidende beoordelingen hebben gekocht. Alleen de bedrijven die handelen in de fake reviews, likes en volgers riskeren een boete als zij weigeren om hun activiteiten te stoppen.
Regels waaraan een review moet voldoen
De ACM heeft al eerder regels opgesteld waaraan reviews moeten voldoen, die kun je hier lezen. Zo mag je als bedrijf niet alleen klanten vragen die tevreden waren om een review achter te laten. Of om in je verzoek om een review te sturen op een positieve beoordeling. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je je concurrent negatieve reviews geeft of laat geven door een ander. De ACM gaat ook kijken naar de rol en verantwoordelijkheid van platforms bij het bestrijden van misleidende beoordelingen.
Hoe onderscheid je als consument een echte review van een neppe?
Dat is soms nog best lastig, maar ook hierover geeft de ACM tips. Een account dat reviews achterlaat maar geen foto, contactgegevens of andere informatie bevat, is vaak onbetrouwbaar. Vaak hebben die bedenkelijke accounts een vreemde naam met letters, cijfers en tekens. Je kunt op Instagram vaak zelf gemakkelijk accounts herkennen die volgers en likes hebben gekocht. Als het veel volgers heeft, maar weinig interactie op posts, zijn er waarschijnlijk veel nepaccounts op actief.
Nepreviews zijn vaak kort (er staat bijvoorbeeld maar 1 woord, zoals ‘geweldig’). Echte reviews bestaan veel vaker uit een aantal zinnen. Je kunt als consument ook melding maken bij de ACM als je vermoed dat er iets niet klopt, dat doe je hier.
Verder lezen over Fake
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtNieuws17.03.2022
Facebook verwijdert deepfake ‘overgave’ video van Zelensky
Cybercrime25.11.2021
Meer nep-webshops dan ooit actief: pas op
Social Media14.09.2021
Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden
Search12.09.2021
Zoeken met een foto: hoe doe je dat?
Handig voor meer dan het ontmaskeren van een catfishVerder lezen over Influencers
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Gaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Gadgets25.10.2023
Een pop-up barber op tramstation Leidseplein
Social Media03.10.2023
Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”
In gesprek met #sponSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Social Media18.04.2023
Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023