Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook


Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkracht (naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. De criteria voor het Retail Merkenonderzoek zijn mede ontwikkeld met de Universiteit van Amsterda en resulteert in een jaarlijks terugkerende lijst met retailmerken van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Action, Kruidvat en Coolblue in de lift

De nummer 1 positie van Bol blijkt dus al velen jaren onbereikbaar voor de andere 99 retailmerken in de lijst. Veel verschuivingen zijn er binnen de top 10 sowieso nooit. In de top van de lijst van dit jaar vallen vooral het Kruidvat, de Action en Coolblue in positieve zin op. Zij stegen allemaal een aantal plekken. Action ging van 6 naar 3, Kruidvat van 4 naar 2 en Coolblue van 12 naar 10.

Dat betekent dat er ook verliezers zijn. De HEMA is daar een van. Zij ‘kelderden’ uit de top 3, van 2 naar 4. Leuk, maar dat zijn allemaal niet veel meer dan kleine verschuivingen. Kijkend naar grote verliezers dan staan komen we uit bij merken als BCC (-/-11), Primark (-/-10) Mediamarkt (-/-6), Wehkamp (-/-8), Hans Anders (-/-7) en de Bijenkorf (-/-8). Niet geheel toevallig vrijwel allemaal retailers die vooral offline – met fysieke winkels – opereren. In dat licht bezien zijn de Action en Kruidvat uitzonderingen.

Hallo Jumbo, of Doei Jumbo?

Supermarkten doen het qua omzet en winst al Jaren extreem goed. Dat was vóór corona al zo, maar door de pandemie – en de lockdowns – puilen de kluizen en zakken van de aandeelhouders uit als nooit tevoren. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Neem Jumbo. Dat merk daalt voor het eerst in vijf jaar op de ranking van retailmerken. Dat heeft de supermarkt vooral te danken aan het gedoe rondom de inmiddels ex-topman Frits van Eerd, die verdacht wordt van criminele activiteiten en belastingontduiking. Maar ook de reclamemisser rondom het WK voetbal – de dansende bouwvakkers in Qatar – heeft de Jumbo wat merkwaarde gekost.

Niet dat we nu meteen ‘Doei Jumbo!’ moeten zeggen hoor, want in de top 100 staat de gele supermarktketen nog altijd in de top 10. Op nummer 9 om precies te zijn. Een plekje lager dan vorig jaar.

De feestende bouwvakkers in Qatar hebben de merkwaarde van Jumbo geen goed gedaan.
De feestende bouwvakkers in Qatar hebben de merkwaarde van Jumbo geen goed gedaan.

Een andere opvallende stijger is het Chinese online fast fashion retailer SHEIN. Die kwam enige tijd geleden in opspraak rondom slechte arbeidsomstandigheden en dwangarbeid. “Terwijl commotie rond een Nederlandse keten blijft hangen bij de consument, geldt dit duidelijk niet voor een retailer van ver weg. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de consument de mediaberichten over Shein weer snel is vergeten. De waardering voor de internationale modegigant is zelfs significant toegenomen in het afgelopen jaar”, aldus adviseur Henk Beerda.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Tien manieren om je merk met merchandise groot te maken

Een USB-stick of een keycord zijn het allang niet meer. Er zijn veel nieuwe, toffe manieren om je merk aan de man te brengen. Met deze tien producten komen jij en je merk goed beslagen ten ijs. Plus iedereen die deze wan...

DC Business28.07.2022

Tien manieren om je merk met merchandise groot te maken