Toyota's e-Palette voertuig moet alles voor iedereen worden

Toyota's e-Palette voertuig moet alles voor iedereen worden

Samenwerking met Amazon, Uber en Pizza Hut

Vorig artikel Volgend artikel

Toyota gaat in samenwerking met Pizza Hut, Amazon en Uber samenwerken onder de naam "e-Pallette Alliance" om een mobiliteitsplatform op te zetten dat zelfrijdende voertuigen gebruikt voor zowel passagiersvervoer en het bezorgen van voedsel. Voor alles, eigenlijk.

Het idee is dat zo'n voertuig helemaal ingericht kan worden voor waar het voor bedoeld is. Zo kun je een werkruimte maken, een klein restaurant (denk foodtruck), mini-casino, bezorgauto of zelfs paskamer voor online bestelde artikelen. Het is allemaal gebaseerd op één specificatie, maar dan wel zo dat alle partijen de inrichting en zelfs besturing kunnen invullen zoals ze dat willen.

Pasklaar

Het e-Palette voertuig is straks in meerder groottes te krijgen tussen vier en zeven meter lang. Het showmodel dat ze op de CES laten zien is bijna vijf meter lang, twee meter breed en 2,25 meter hoog. Zo is voor elke applicatie een geschikte maat te vinden, hoopt Toyota.

Niet alleen dat, doordat het softwarematig zo open is zijn de auto's makkelijk om te vormen voor een andere noodzaak. Dat wordt versterkt doordat het interieur ook modulair is, dus switchen van rol zou vrij snel moeten gaan. De LED-buitenkant kan dan aangeven wat die rol op dat moment precies is.

Dystopia

Dat klinkt handig, maar brengt ons wel weer iets dichterbij een dystopische toekomst waar je alleen maar dezelfde soort voertuigen ziet rondrijden, met als enige variatie wat er op de buitenkant te zien is op het scherm.

Aan de andere kant klinkt het wel goed om voor elk klusje of mogelijkheid een auto paraat te hebben, zeker voor buitenevenementen als bijvoorbeeld festivals, een voorbeeld dat ook terugkomt in de video van Toyota.

toyota-e-palette

Toekomst

Het laat vooral zien dat Toyota een goed idee heeft van waar het heen gaat met de automobielmarkt: meer services en minder enkelvoudige mogelijkheden voor een voertuig. Hoe flexibeler het is, hoe makkelijker het zal worden gebruikt door verschillende bedrijven.

De auto zoals we hem kennen is over twintig jaar toch dood: dan kun je maar beter goed proberen in te schatten wat het dan wel gaat worden. Wanneer Toyota van plan is om verder te gaan met het concept en het op de markt te brengen is niet helemaal duidelijk, maar het testen gaat beginnen rond 2020.

[Afbeeldingen © Toyota]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies