Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector heeft nu als nieuwe doel om de CO2-uitstoot in de last mile te reduceren met 90% in 2030.
Enorme groei e-commercesector
De afgelopen jaren is de e-commercesector ongekend hard gegroeid. Waar er in 2018 nog 351 miljoen pakketten verder verstuurd, was dat in 2022 al gestegen naar 611 miljoen verstuurde pakketten. De gemiddelde uitstoot per verzonden e-commercepakket was in 2018 gemiddeld 230 gram CO2 per pakket. In 2022 is dit afgenomen naar 100 gram CO2-uitstoot per pakket (-56%).
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek, en verschillende vervoerders en webwinkels. Volgens Herman Wagter, programmamanager bij Topsector Logistiek laat de e-commercesector hier een mooie samenwerking zien in het steeds beter berekenen van de CO2-uitstoot.
Bezorging bij een afhaalpunt
Gemiddeld genomen zorgt het laten bezorgen van een online bestelling bij een afhaalpunt voor 10% minder CO2-uitstoot dan de bestelling laten thuisbezorgen. Maar het is vervolgens afhankelijk van het vervoersmiddel van de consument of het bezorgen bij een afhaalpunt ook daadwerkelijk beter is voor het milieu. Thuisbezorgen kost gemiddeld 100 gram CO2-uitstoot. Een gemiddelde personenauto die op benzine rijdt, stoot met 1 km rijden meer uit, namelijk gemiddeld 204 gram CO2.
Als je een online bestelling thuis laat bezorgen veroorzaakt dat dus vaak minder CO2-uitstoot dan zelf met de auto naar het afhaalpunt rijden. Uit eerder onderzoek van TNO blijkt dat 33% van de pakketten die afgeleverd wordt bij een afhaalpunt wordt opgehaald met de auto. Als je je pakket dus niet lopend of met de fiets op gaat halen bij een afhaalpunt, is het verstandiger om het pakket dan thuis te laten bezorgen.
Verdere reductie CO2-uitstoot
De e-commercesector heeft de ambitie om de CO2-uitstoot in de last mile met 90% te reduceren in 2030 ten opzichte van 2018. Zo geeft Marlene ten Ham aan: “Uit dit onderzoek blijkt dat nog maar een relatief klein deel van alle pakketten in de last mile zonder CO2-uitstoot bezorgd wordt: bijvoorbeeld door een bus op groene stroom of met de fiets. Hier valt dus nog wat winst te behalen. Ook kijken we naar het transport vóór de last mile: we streven naar meer efficiëntie door slim datagebruik en het gebruik van duurzamere brandstof. Daarnaast adviseren wij webshops om duidelijk te communiceren richting de consument over het maken van duurzamere bezorgkeuzes. Eerder onderzoek wees uit dat consumenten in de check-out van de webwinkel goed te stimuleren zijn om een duurzamere bezorgoptie te kiezen.”
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Nieuws21.11.2023
5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt
Online13.11.2023
In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?
Online06.11.2023
Fraude met online aankopen: de gemiddelde schade neemt toe
Verder lezen over Online Shop
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024