Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘Amerikaans gedoe’ waar ze liever niet aan meedoen. Black Friday zit echter wel in ons dna: we houden nu eenmaal van een diepe aanbieding. Niks mis mee, maar er zijn wel Black Friday-valkuilen waar je vooral verre van moet blijven.
1. De van/voor-prijs
Het is een veelgebruikte verkooptechniek: de prijzen stiekem iets opvoeren, zodat de korting met Black Friday extra hoog lijkt. Het gebeurt heel veel en dat is waarschijnlijk de nummer één valkuil voor wie deze week shopt. Het is natuurlijk een lekker gevoel: iets kopen waarvoor iemand ongetwijfeld ooit dat volle pond heeft betaald, terwijl jij ‘wegkomt’ met een veel lagere aanschafprijs. Check echter goed of die prijzen wel zo realistisch zijn. En vooral: voor welke prijs zou jij het willen kopen als je nu uit het niets zou worden gevraagd: wat zou je over hebben voor een X? Let vooral op dat antwoord, in plaats van dat doorgestreepte getal op de website.
2. Is het het geld waard?
Het is heel verleidelijk om je blind te staren op die van-voor-prijs. Je denkt: wow, ik krijg 60 procent korting! Dat is heel veel, maar kijk ook even op de rest van het internet wat zoiets inmiddels doorgaans kost. Misschien was de adviesprijs drie jaar geleden inderdaad 600 euro, maar kun je het artikel nu bijna overal kopen voor 200 euro. En kijk desnoods even op Marktplaats: misschien hoef je helemaal niet iets nieuw te kopen, maar is een tweedehandsje ook prima.
3. Wie is de verzender?
Het is de schrijfster van dit stuk wel eens gelukt om 16 potjes nagellak te kopen die dan ook alle 16 apart verpakt, apart verstuurd werden. Een duurzaamheidsnachtmerrie, naast dat je ook steeds aanwezig moet zijn om al die pakketjes in ontvangst te nemen. Liever niet.. Check als je shopt dus even goed de afzender. Zeker bij Zalando, Amazon en Bol is dit iets dat vaak speelt: je denkt dat je bij één en dezelfde aanbieder winkelt, maar stiekem zijn het allemaal bedrijfjes daaronder die je dan dingen gaan toesturen. Dat is veel post en dat is niet alleen vervelend, maar ook totaal niet duurzaam. Plus: als er iets mee is, dan moet je vaak veel meer moeite doen om je recht te halen.zier!
4. Kun je het wel betalen?
Dat iets een diepe aanbieding is, wil niet zeggen dat je dan het geld ineens wel hebt. Waar je normaal bij het kopen van kleding misschien 150 euro in je mandje klikt, zijn veel mensen geneigd om tijdens Black Friday ineens veel hoger te gaan zitten: 500/600 euro, misschien wel meer. Het feit dat het goedkoper is, dat is natuurlijk aantrekkelijk, maar je moet het maar net kunnen betalen. Bedenk ook wat dat geld eigenlijk betekent: is je huur of hypotheek ook niet ongeveer zo’n bedrag en vind je het dat echt waard?
5. Wacht even een kwartier
Het probleem van Black Friday is dat de hele ‘feestdag’ erop gebrand is om je te laten stressen over de tijdslimiet die eraan zit. Nu hebben we in Nederland ‘gelukkig’ meer een soort Black Fri-week, waardoor je iets meer tijd hebt, maar goed, voorraden raken natuurlijk wel op. Je kunt dus wel degelijk een deal mislopen als je niet snel beslist. Maar waarschijnlijk worden er vooral veel veel te rappe beslissingen genomen die ook wel een kwartier konden wachten. Klik dus lekker je winkelmand vol, maar ga daarna even een kop koffie drinken en overdenk nog even of je dat echt nodig hebt.
Het is heel aantrekkelijk om even snel een deal te scoren tijdens Black Friday, maar met de bovenstaande tips hopen we je te behoeden voor een kat in de zak, of een deurwaarder die aanklopt. Veel shopplezier!
Verder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online13.11.2023
In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?
Online06.11.2023
Fraude met online aankopen: de gemiddelde schade neemt toe
Verder lezen over Online Shop
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024