De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Vrijdag 29 november, de vrijdag na Thanksgiving, vieren we ook in Nederland inmiddels Black Friday. Er is wel wat verdeeldheid tussen Nederlandse consumenten over deze uit Amerika overgewaaide feestdag. Er is een groep die het omarmt, vanwege de goede ervaringen en meestal toch mooie kortingen. Aan de andere kant zijn er ook sceptici die het vooral associeren met misleiding.
Uit onderzoek van vergelijkingswebsite voor de telecomsector PrijsVergelijken.nl blijkt dat internetproviders vorig jaar op Black Friday gemiddeld €47,76 korting aan nieuwe klanten boden: dat is negen procent meer korting op de jaarprijs dan normaal. Een resultaat dat toch haaks staat op de uitkomsten van verschillende onderzoeken uit 2018, waaruit bleek dat Black Friday-kortingen lang niet altijd zo exclusief zijn als wordt voorgespiegeld.
Te mooi om waar te zijn?
Het Amerikaanse fenomeen ‘Black Friday’ is aan een flinke opmars bezig in Nederland en deze trend zie je werkelijk overal terug. Dus ook in de aanbiedingen voor internetabonnementen. Vorig jaar konden nieuwe klanten in het Black Friday-weekend profiteren van korting bij KPN, Online, Tele2, Telfort, XS4ALL, Youfone en Ziggo. Dat waren zes providers meer dan het jaar daarvoor, toen alleen nog Ziggo speciale Black Friday-acties aanbood.
Maar… zijn deze Black Friday-deals wel écht zo goed als ze lijken? Uit verschillende onderzoeken uit 2018 bleek dat veel Black Friday-aanbiedingen minder spectaculair zijn dan winkeliers en aanbieders doen voorkomen. Kortingen bleken te mooi om waar te zijn en de ‘van/voor-prijs’ die werd gehanteerd was vaak misleidend. Zo bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat Black Friday-aanbiedingen gemiddeld niet hoger zijn dan de aanbiedingen op andere momenten in het jaar.
De proef op de som
Geldt dat ook voor de aanbiedingen van internetproviders? PrijsVergelijken.nl nam de proef op de som en onderzocht de kortingen op de zogenaamde alles-in-één pakketten, met zowel internet, tv als bellen. Hoeveel verschilde de gemiddelde korting in een jaar met de korting die op Black Friday werd gegeven?
De uitkomsten van dit onderzoek bleken goed nieuws voor de consument: gemiddeld gaven de providers die meededen aan Black Friday negen procent meer korting op de jaarprijs dan normaal. Het gemiddelde bedrag dat nieuwe klanten dankzij Black Friday jaarlijks konden besparen, was €47,76.
Wanneer de Black Friday-deals werden vergeleken met eerdere kortingsacties in hetzelfde jaar, dan bleek dat het om exclusieve acties ging, die op andere momenten in het jaar niet verkrijgbaar waren. Alleen bij internetprovider Online kon je ook na Black Friday dezelfde korting krijgen. Over het algemeen kan dus worden gesteld dat Black Friday een aanwinst is voor consumenten wanneer het gaat om alles-in-één-
Black Friday 2019
Black Friday is nog niet lang vanzelfsprekend. Zo was Ziggo twee jaar geleden de eerste provider die een speciale Black Friday-actie aanbood. Het jaar daarop deden maar liefst zeven providers mee. De verwachting is dat deze trend door zal zetten, aldus Edwin Jonker, een van de oprichters van PrijsVergelijken.nl: “Je ziet dat providers Black Friday steeds serieuzer gaan nemen en vooral met elkaar willen concurreren. We verwachten dat er ook dit jaar weer meer providers met een special Black Friday-actie zullen komen.”
Infographic
In onderstaande infographic staan de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek. Het volledige Black Friday-onderzoek lezen doe je hier. Voor een actueel overzicht van de Black friday deals kun je internet vergelijken op prijsvergelijken.nl
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over KPN
Mobile04.12.2023
Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel
Cybercrime28.11.2023
Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit
Wrong!Mobile10.11.2023
KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door
Nog minimaal tot eind 2028Gaming07.11.2023
NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees
Nieuwe gamestreaming bundel wordt begin 2024 gelanceerdGaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Online09.10.2023
KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor
Voor iedereen die 1 Gbit/s te ‘langzaam’ vindtEntertainment23.06.2023
ViaPlay kun je nu ook een dagje nemen: voor de hoofdprijs
Online01.06.2023
KPN-internet wordt duurder: stijgt minder in prijs dan T-Mobile
Verder lezen over Ziggo
DC Business11.12.2023
Een vliegende start: Tips voor het beginnen van je eigen bedrijf met Ziggo Webmail en Funda Business
Online02.11.2023
Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door
De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonneesEntertainment24.08.2023
De Dutch Grand Prix kijken bij Ziggo… nou ja, soort van
Nieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
Technology26.06.2023
Ziggo verrast ouderen met nostalgietrip Huiskamer van Toen
Nieuws09.06.2023
Komen de F1-rechten terug naar Ziggo?
Technology24.05.2023
VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0
Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabelOnline09.06.2022