Online Black Friday verkopen gedaald in de VS

Online Black Friday verkopen gedaald in de VS

Er is echter nog geen reden tot paniek

Vorig artikel Volgend artikel

Voor het eerst is in Amerika tijdens Black Friday minder online geshopt. Volgens gegevens van Adobe Analytics spendeerden de Amerikanen afgelopen vrijdag 8,9 miljard dollar in online winkels. Een jaar geleden was dat nog 9 miljard. Geen al te groot verval dus, maar wel opvallend. Zorgen hoeven de Amerikaanse winkels zich echter nog niet te maken. Volgens Adobe is de daling van de online verkopen op Black Friday hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat steeds meer winkels besluiten de ‘Black Friday-aanbiedingen’ eerder beschikbaar te maken.

Black Friday wordt Black Week of Month

Black Friday is sinds een jaar of zes ook in Nederland een begrip. Wij kennen Black Friday vooral van de duwende, slaande en schoppende Amerikanen die op ‘Black Friday’ winkels bestormen en koopjes proberen te bemachtigen. Gelukkig is die gekte Nederland bespaard gebleven en wordt met de komst van online shoppen ook in de VS veel minder ‘gevochten’.

Uiteraard speelt online shoppen ook een rol daarbij. Mensen hoeven, en gaan, steeds minder vaak naar fysieke winkels. En, zoals reeds gemeld, wordt de Black Friday langzaam maar zeker een ‘Black Week’ of zelfs ‘Black Month’. Aanbiedingen zijn niet meer alleen op de vrijdag na Thanksgiving geldig, maar lopen een hele week of maand.

BlackFriday-aanbieding
De Black Friday duurt steeds langer

En Cyber Monday dan?

Traditioneel is het de maandag na Black Friday ‘Cyber Monday’. Oorspronkelijk was dat de dag dat Black Friday achtige aanbiedingen voor online shoppers gepresenteerd werden. Nu we eigenlijk altijd al online shoppen, en Black Friday steeds ‘langer’ duurt, is het nog maar de vraag of Cyber Monday nog lang zal bestaan. Dit jaar in ieder geval nog wel.

Black Friday geschiedenis

Waar de naam Black Friday vandaan komt, daarover zijn meerdere theorieen in omloop. Die variëren van warenhuizen die de dag na Thanksgiving een ‘uitverkoop’ startten, tot en met de politie van Philadelphia die de term gebruikten om de enorme verkeersdrukte op de vrijdag na Thanksgiving te typeren. In de jaren 80 werd aangenomen dat Black Friday stond voor het feit dat winkels, door de goede verkoopcijfers bij de start van het feestseizoen, weer zwarte cijfers konden schrijven.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies