Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk (66%), maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Ze zijn wel bereid om hun gedrag aan te passen. Zo zegt 84% bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden, en 68% zou kiezen voor een duurzame afleveroptie als die wordt aangeboden. Iets meer dan een derde van de consumenten (36%) is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging. Zo blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor.
Volgens Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, is het goed nieuws dat de consument in de enquête aangeeft zijn gedrag aan te willen passen om duurzamer online te shoppen. “We moeten consumenten handvatten geven voor hoe ze dat moeten doen. Consumenten zien webwinkels als belangrijke informatiebron als het gaat om duurzaamheid over het product of de afleveroptie, geeft het onderzoek aan. Het is cruciaal om klanten inzicht te geven, om transparant te zijn over duurzamere keuzes, en om ze voor te lichten en duurzame opties aan te bieden. Die moet je duidelijk te laten zien.”
Efficiënte logistiek in Nederland
Slechts 28% van de consumenten denkt dat standaardlevering de volgende dag een duurzame afleveroptie is. Opvallend, want de CO2-impact van een online bezorging hangt vooral af van de vulgraad van de vrachtwagens en busjes. “De logistieke processen zijn helemaal ingericht op ’s avonds inpakken en de volgende dag leveren. Een pakje thuis bezorgen met efficiënte logistieke processen heeft een ongeveer even grote CO2-impact als het leveren van het pakket aan een winkel of afhaalpunt”, aldus Herman Wagter van Topsector Logistiek.
De consument heeft wel goed in de gaten dat de auto pakken om een pakket op te halen de minst gunstige optie is. Helaas is de auto wel het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland voor het doen van aankopen. In die gevallen kan de consument beter online bestellen en aan huis laten leveren.
Duurzaam verpakken voor verzending
Op de vraag wat webwinkels zelf kunnen doen om te verduurzamen, staat het reduceren van plasticgebruik voor de consument bovenaan (88%), gevolgd door minder verpakkingsmateriaal gebruiken (86%). “De vraag is of hiermee écht de grootste impact wordt gemaakt. Uiteindelijk is het vooral belangrijk om pakketten zo klein mogelijk te maken, omdat verzending van lucht zorgt voor een verhoogde CO2-uitstoot tijdens de distributie. In verzendzakken van (gerecycled) plastic verzend je geen lucht, waardoor er veel meer pakketten in 1 vervoersmiddel passen en er minder gereden hoeft te worden”, licht Ten Ham toe.
Duurzaam aanbod en eigen verantwoordelijkheid
Webwinkels kunnen ook een grote impact maken in het verduurzamen van hun assortiment. “Online winkels kunnen op het gebied van duurzaam verpakken en logistiek nog veel doen. Een grotere milieuwinst valt echter te behalen in de producten die verkocht worden. Slechts 1% van de MVO-bewuste webwinkels in Europa heeft een volledig duurzaam assortiment. Als meer webwinkels overstappen op een groter duurzaam productaanbod, kunnen we echt het verschil maken”, zegt Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam.
De meeste impact van een product zit namelijk vaak in de productie ervan. Een groter aanbod van duurzame producten is voor de consument echter minder belangrijk (77%) dan het verduurzamen van de verpakking.
Nederlanders willen ook wel zelf hun gedrag aanpassen om de bezorging te verduurzamen. 84% zegt bewuste keuzes te maken in een webshop, zodat ze het retour sturen van producten kunnen vermijden. En 68% zou kiezen voor een duurzame afleveroptie als die wordt aangeboden. De consument laat de keuze voor bij welke webwinkel hij aankopen doet, nog in beperkte mate afhangen van duurzaamheid (36%).
Consumenten verwachten van webwinkels veel meer informatie en actie op het gebied van duurzaam online winkelen. Dat is dus een kans voor webwinkels om aan de slag te gaan met duurzaamheid. Maak je klanten bewust van de keuzes die jij hebt gemaakt en de keuzes die hij als klant kan maken en die daadwerkelijk impact hebben. Werk daarin samen met je klant. De wil om duurzaam online te kopen is er. Nu is het tijd om de handen ineen te slaan.
[Fotocredits – 22January © Adobe Stock]
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Duurzaam
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Marketing16.03.2024
Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid
Tony Chocolonely nog steeds op éénNieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023