Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van Portugal tegen Hongarije geeft de stervoetballer een persconferentie. Opmerkelijk genoeg schuift hij de prominent in beeld geplaatste flesjes Coca-Cola uit beeld en vervangt ze door flesjes water. Die flesjes cola stonden daar natuurlijk niet geheel toevallig. Coca-Cola is een belangrijke sponsor van het EK voetbal en betaalt veel geld om in beeld te komen.
Waarom deed Ronaldo dit?
Christiano Ronaldo is een van de meest succesvolle voetballers van de afgelopen jaren. Hij neemt zijn carrière heel serieus en hecht veel waarde aan een gezonde leefstijl. Als 36-jarige voetballer nog op dit niveau meedraaien is niet niks. De kritische blik van Ronaldo was eigenlijk duidelijk genoeg. ‘Agua’, roept hij terwijl de flesjes Coca-Cola door hem uit beeld worden gehaald. Daarmee wil hij ongetwijfeld een statement maken dat frisdrank niet past bij een leven als profvoetballer. Hoewel de actie uiteindelijk ook reclame is voor Coca-Cola, zal de sponsor de actie niet echt op prijs stellen. UEFA reageerde op het voorval en liet weten dat ‘Coca-Cola een variatie aan drankjes voor verschillende behoeften aanbiedt, die tijdens het toernooi voor spelers beschikbaar zijn.’
De actie van Ronaldo had meteen effect, zo lijkt het. Aandelen van Coca-Cola waren nog dezelfde dag 4 miljard dollar minder waard. En er dreigt een ‘bottlegate’ te ontstaan met voetballers die zijn voorbeeld volgen.
Bottlegate: ook Pogba zet flesje aan de kant en Locatelli pakt water
Meer voetballers lijken een statement te willen maken en zo worden de acties door de spelers van verschillende landen inmiddels ‘bottlegate’ genoemd. De Franse Paul Pogba zette dinsdag, een dag na de actie van Ronaldo, tijdens een persconferentie een flesje alcoholvrij bier van Heineken aan de kant. Het Nederlandse biermerk had op Twitter eerder die dag een grap gemaakt over de voorkeur die Ronaldo voor water heeft. Hoe dan ook, de actie van de voetballer valt niet bepaald in goede aarde bij Heineken. ‘Iedereen is vrij om een keuze te maken als het om drank gaat’, meldt de bierbrouwer.
En dan is er nog de Italiaanse voetballer Manuel Locatelli, hij werd na de wedstrijd tegen Zwitserland uitgeroepen tot ‘man of the match’. Bij de persconferentie na afloop schoof hij overduidelijk de flesjes Coca-Cola opzij en zette een flesje water neer. Bottlegate is in volle gang en de vraag is bijna wie de volgende voetballer is die een statement maakt.
Sponsoren zijn niet blij
De merken die EURO 2020 (sorry, wij hadden ook liever 2021 gezien) sponsoren, zijn niet blij met deze actie. Dat is logisch, want ze betalen grof geld om prominent in beeld te komen. Deze negatieve publiciteit kunnen ze niet gebroken. Rijst natuurlijk ook de vraag of bepaalde merken wel zo goed passen bij een sporttoernooi. Je kunt je afvragen of frisdranken en alcohol een goede match zijn met voetbal. Hoewel Heineken natuurlijk de 0.0% bier promoot, is het vooral een biermerk. Grote sporters zoals Ronaldo hebben een gigantisch bereik op social media en uit deze actie blijkt maar weer dat zijn invloed groot is. De actie wordt door het publiek dan ook voornamelijk toegejuicht. Geen effect waar het frisdrankmerk gelukkig van wordt. To be continued!
Verder lezen over Coca-Cola
Coffee corner08.02.2024
The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken
Metaverse05.04.2022
Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse
Cola met een Byte?Nieuws29.01.2021
Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?
Nieuws08.10.2019
Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic
Marketing06.06.2019
Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!
Marketing13.07.2017
Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde
van de top 20 foodmerkenCoffee corner07.03.2017
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat
Marketing27.06.2016
Coca-Cola lanceert Coca-Cola Zero Sugar
Verder lezen over Ek
Social Media24.08.2021
Sportzomer 2021: hoogtepunten en waar ging het over op social media?
Media23.06.2021
Regenboogkleuren in München: van BMW tot politie: iedereen maakt statement tegen beslissing UEFA
Nieuws18.06.2021
Goed nieuws: oplossing voor dengue, tv-serie over zielenknijper en mondkapje kan in de prullenbak
Nieuws11.06.2021
EK voetbal start vandaag: wie zijn de favorieten en wat zegt de data?
Nieuws11.06.2021
Goed Nieuws: puppy’s ingesteld op mensen, Bo Burnham en magische manier om een kater te voorkomen
Entertainment31.10.2020
Beeld en Geluid slaat iconisch fragment EK’88 op in DNA
Media26.02.2020
“Nederland is een van de favorieten om Europees kampioen te worden”
Wij spraken met David Villa over UEFA EURO 2020 + win tickets voor de finale!Marketing12.11.2019
Thuisbezorgd wordt sponsor van Euro 2020
En bezorgt maaltijden in stadionsVerder lezen over Heineken
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising14.07.2021
Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek
Nieuws11.03.2020
Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten
ook voor de bedrijfsresultatenOnline07.06.2019
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”
Marketing21.04.2017
KLM scoort een Grand SpinAward
En 33 andere winnaars!Nieuws29.03.2017
Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie
sponsored storyCoffee corner03.03.2017
Het eerste alcoholvrije biertje van Heineken
Heineken 0.0Marketing23.09.2016
Nieuw van Heineken: Biertegoed!
Horeca en retail worden met elkaar verbonden.Verder lezen over Voetbal
Technology03.04.2024
De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing02.02.2024
Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan
Entertainment23.11.2023
Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay
Na Verstappen en HaalandGaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Online22.08.2023
De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen
Entertainment21.08.2023