Heineken's pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

Heineken's pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

Vorig artikel Volgend artikel

Heb je de nieuwste reclame van Heineken al gezien? De internationale campagne draait helemaal om het leven na corona. Hoewel dat iets te voorbarig was, neemt het bedrijf wel een duidelijk standpunt in. 'The night is young' heet de nieuwste campagne. En dat daar een storm van kritiek op komt, was te verwachten. In het filmpje zien we een oudere doelgroep, de mensen die op dit moment volledig gevaccineerd zijn, weer zorgeloos feestvieren. De reclame wordt afgesloten met de slogan 'the night belongs to the vaccinated'.

Reclamecampagne krijgt veel kritiek, maar ook lof

De nieuwe reclamecampagne krijgt veel kritiek, juist omdat het bedrijf zo'n duidelijk standpunt inneemt. Want niet iedereen wil zich laten vaccineren en het biermerk lijkt op te roepen tot vaccinatie. Dat komt hen op een storm van kritiek te staan. In de (internationale) pers, maar ook op Twitter. Zo wordt de reclame 'medische apartheid' genoemd en lezen we dat twitteraars vinden dat Heineken hiermee sociale druk uitoefent. Waar tegenstanders zijn, zijn ook voorstanders te vinden. Een andere groep mensen vindt het juist sterk dat Heineken zich inzet om de vaccinatiegraad omhoog te krikken. Weer anderen reageren om te vertellen dat ze smullen van de comments op de reclame.

2e boycot voor Heineken in korte tijd

Tijdens het EK voetbal kreeg Heineken ook al een bak ellende over zich heen. Verschillende voetballers maakten duidelijk het niet eens te zijn met een biermerk dat een sporttoernooi sponsort. Uiteindelijk liep 'bottlegate' met een sisser af. De mensen die tegen vaccinatie zijn roepen nu op tot een boycot van het biermerk en vinden het bizar dat er 'vaccinatiereclame' wordt gemaakt of noemen het propoganda. #boycottheineken werd even trending op Twitter. Soms werd een boodschap vergezeld van een filmpje waarin blikjes en flesjes Heineken leeg werden gegoten.

Vooralsnog gaat nu vooral het filmpje viraal en lijkt een boycot niet echt bij een grote groep mensen te spelen. De komende tijd kunnen zomaar meer merken zich gaan uitspreken. Biermerk Budweiser deed dit al in februari, door bekend te maken dat ze de kosten voor zendtijd tijdens de Super Bowl doneerden aan een vaccinatiecampagne.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies