Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy feature MPP is de belangrijkste KPI ‘open rates’, enorm moeilijk meetbaar geworden.
Vanwege MPP hebben e-mail marketeers nieuwe manieren moeten vinden om het succes van hun e-mails te meten. Hieruit zijn een aantal interessante KPI’s (Key Performance Indicators) gekomen die de toekomst zijn van e-mail marketing. Maar voordat ik ze ga uitleggen: laten we eerst beginnen bij het begin.
Wat is de nieuwe privacy feature van Apple?
Apple had eind 2021 aangekondigd dat ze een nieuwe feature zouden lanceren. Deze feature zou de gebruiker van Apple producten beter online beschermen. De feature werd MPP genoemd. MPP staat voor Mail Privacy Protection, ofwel een functie die je privacy beschermt tijdens het sturen en vooral ontvangen van e-mails. Oké, dit is natuurlijk iets positiefs. Meer bescherming bij het ontvangen van e-mails is zeker fijn. Maar wat heeft dit dan te maken met de open rate KPI?
De nieuwe feature MPP gaat als volgt: wanneer jij een e-mail ontvangt in je mailbox krijgt MPP een seintje. Volgens Moengage zorgt de nieuwe feature ervoor dat de e-mail eerst naar een server wordt gestuurd die de e-mail opent. Hierna wordt de e-mail zogezegd ‘’terug gestuurd’’ naar jouw mailbox, waarin je de e-mail kan openen. Dit gebeurt in enkele milliseconden, dus als gebruiker merk jij er niks van. Helaas is dit niet het geval voor e-mail marketing software. Wanneer de e-mail wordt geopend door de nieuwe feature leest de e-mailsoftware dit als een open van de gebruiker. Hierdoor rekenen zij dit als een open op de e-mail ondanks dat de gebruiker de e-mail helemaal niet heeft geopend.
Hoe groot is de Apple e-maildienst?
Apple is maar één e-maildienst, dus hoeveel impact heeft dit dan? Het korte antwoord is veel. De Apple e-maildienst is de meest gebruikte e-maildienst met 60% van de gebruikers blijkt uit een onderzoek van Litmus. Dit is niet het enige probleem. Het is nu ook bekend dat je niet eens gebruik hoeft te maken van Apple mail om toch de MPP feature te gebruiken. Wanneer je een andere e-maildienst gebruikt, maar deze wel hebt gekoppeld aan je Apple mail app, werkt de MPP feature ook voor e-maildiensten zoals Gmail, Outlook of Yahoo mail.
Hieruit kunnen we dus wel concluderen dat het erg moeilijk te weten is welke e-mails nu zijn geopend door je doelgroep en welke is geopend door MPP. Hierdoor zijn e-mail marketeers hard gaan nadenken over welke KPI’s er dan kunnen worden gebruikt voor e-mail marketing. Dit zijn de 5 beste KPI’s.
1. De klik ratio per e-mail
De eerste manier om het succes van je marketing e-mails te meten is de klik rate per e-mail. De MPP feature klikt niet op onderdelen van een e-mail wanneer het de mail opent. Hierdoor weet je zeker dat het een daadwerkelijke gebruiker is. Bovendien kun je bij de KPI klik rate ook duidelijk zien waar je doelgroep op klikt. Zo kun je eventueel ook gaan A/B testen op verschillende CTA’s om zo meer kliks te genereren.
2. De conversieratio per e-mail
Een andere KPI die je kan hanteren om het succes van je e-mails te meten is conversie. Omzet is belangrijk voor ieder commercieel bedrijf. Daarom is de conversieratio KPI een verstandige keuze als succesmeter. Door continue te blijven meten hoe het conversieratio is per e-mail kom je er al snel achter wat werkt en wat niet. Hierdoor kun je gemakkelijk je e-mail marketing optimaliseren en maximale omzet behalen uit je e-mails.
3. Het aantal inschrijvingen voor je e-mail
Nummer 3 die ik graag wil uitlichten is het aantal abonnees die zich inschrijven voor je e-mails. Wanneer mensen zich inschrijven voor je e-mails kun je aannemen dat ze geïnteresseerd zijn in wat je mailt. Hou hierbij de manieren en plekken in de gaten waar ze zich inschrijven. Wanneer je weet waarom ze via een bepaalde weg inschrijven en dankzij welke punten, kun je dit op andere plekken optimaliseren en zo nog meer inschrijvingen binnenhalen.
4. De levenslange waarde van een gebruiker
Tegenwoordig kun je bij (bijna) iedere e-mail marketing software provider makkelijk bijhouden hoeveel een gebruiker heeft gekocht via e-mails. Door bij te houden welke gebruikers een hoge waarde hebben, en dus veel aankopen hebben gedaan, kun je deze nog extra targetten om meer omzet te realiseren. Bovendien kun je binnen deze doelgroep ook zien waarom ze een aankoop doen en dit kun je weer toepassen op je volledige e-mail marketing strategie.
5. Het delen van je e-mails
Oké: omzet, abonnees en kliks zijn belangrijk weten we nu. Maar vaak vergeten e-mail marketeers de kracht van het delen. Door te kijken naar het aantal shares of het aantal keer dat een e-mail is doorgestuurd kun je weten of deze e-mail interessant is. Wanneer je verder gaat kijken naar wie jouw e-mails deelt, kun je een doelgroep maken met gebruikers die jouw e-mails interessant vinden en hier extra e-mails voor maken om zo meer omzet te creëren.
Je e-mail marketing uitbesteden
Natuurlijk zijn dit niet de enige KPI’s die je kan gebruiken om het succes van je e-mail marketing te meten. Onze online partner Red Banana heeft een team van ervaren content marketeers die altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen e-mail marketing. Red Banana is gespecialiseerd in het opzetten van een conversie gerichte e-mail marketing strategie. Wil jij je e-mail marketing uitbesteden aan e-mail marketeers? Neem dan vooral contact op!
Verder lezen over Apple
Gadgets25.04.2024
Een nieuw Apple-event op 7 mei: iPads, iPads, iPads
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Verder lezen over Email Marketing
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail31.03.2022
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland
Cybercrime27.12.2021
Waarom trappen zoveel mensen nog steeds in phishingmails?
Verder lezen over Gmail
Online03.04.2024
Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Online28.11.2023
Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen
Online06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitE-mail24.08.2023
Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt
Online28.04.2023
10 tips en tricks voor Gmail
Online31.07.2022
5 tips om Gmail nog handiger te gebruiken
E-mail06.10.2021
50 jaar e-mail: van ecard naar webshopbevestiging
Verder lezen over Hotmail
E-mail21.06.2018
Goede Doelen scoren goed in open en klikgedrag e-mailcampagnes
Technology14.05.2013
Chatten met je Google-contacten via Outlook.com
Technology19.02.2013
Vanaf vandaag gaan alle Hotmail gebruikers geleidelijk over naar Outlook
Technology28.11.2012
Er zijn al meer dan 25 miljoen actieve Outlook.com gebruikers
E-mail05.11.2012
Gmail haalt Hotmail in als grootste e-maildienst van de wereld
E-mail21.08.2012
Hotmail domineert als webmail site in Europa
E-mail31.07.2012
Het einde van Hotmail: Microsoft komt met Outlook.com
Technology18.05.2012