E-mail06.10.2021

50 jaar e-mail: van ecard naar webshopbevestiging


Vroeger stuurde je elkaar weleens een ecard: dat was dan heel speciaal. Tegenwoordig tag je elkaar in een meme op Facebook. E-mail is al 50 jaar onder ons en ondanks social media is dit stokoude online kanaal nog lang niet verdwenen.

50 jaar e-mail

E-mail bestaat al 50 jaar, al is het eigenlijk iets langer: in 1965 was er al berichtenverkeer tussen mainframes, maar pas in 1971 ging het los. Toen stuurde Raymond Tomlinson zijn eerste e-mail waarbij hij met een apenstaartje het verschil aanduidde tussen de gebruiker en het netwerk. Dat doen we nu nog steeds: vaak zijn e-mailadressen laura@naamvandewebsite.nl, of algemeen: info@naamvandewebsite.nl.

Allemaal leuk natuurlijk, maar in 1978 gebeurde er iets met e-mail dat veel mensen nog een doorn is in het oog: e-mailmarketing. De eerste spam werd verstuurd door een verkoper van DEC. Het ging in een keer naar 600 e-mailgebruikers. De verkoper werd meteen verketterd: maar daar moesten we onze dure computers niet voor gebruiken?!

Inmiddels weten we beter. Sterker nog, vaak blijken verkooppraatjes per e-mail heel goed te werken. Aan de andere kant zorgt spam ook voor succesvolle phishing-aanvallen. Nog steeds denken veel mensen dat phishingmails echt bij de banken vandaan komen, zelfs als ze er geen rekening hebben.

Niet alleen smartphone

Je zou het niet verwachten, maar e-mail wordt nog steeds veel gebruikt voor persoonlijke communicatie. Daarnaast is de hoofdreden voor het gebruik van e-mail volgens onderzoek van Spotler (onder 2.153 Nederlanders) om bevestigingen van aankopen in webwinkels te ontvangen. Onze e-mail lezen we echter allang niet meer alleen op een computer: zelfs 65+-ers gebruiken daarvoor veelvuldig hun smartphone. Al is het wel ongeveer per kwart verdeeld: smartphone, tablet, laptop en desktop.

We gebruiken onze e-mail ook om nieuwsbrieven te ontvangen, maar we schrijven ons niet eens zo heel vaak in op zo’n nieuwsbrief. Het afgelopen jaar zegt 21 procent van de mensen zich op zes tot 10 nieuwsbrieven te hebben ingeschreven. Die blijken ook nog eens heel vaak heel effectief te zijn: 57 procent van de mensen zegt onderzoek dit jaar meer dan 1 keer iets te hebben aangeschaft door e-mail. Dat ligt veel lager als we kijken naar bijvoorbeeld de brievenbus (29 procent), Facebook (24 procent) en Instagram (19 procent).

300.000.000.000 e-mails

E-mail voelt inmiddels wel een beetje oud, maar het is nog steeds op veel gebieden een belangrijke vorm van identificatie, of tenminste een manier om te zorgen dat websites weten wie je bent. Nog steeds loggen mensen vaak in door hun e-mailadres te combineren met een wachtwoord. We ontvangen na zoveel jaar ook gigantische aantallen e-mails per dag. In 2021 schijnen dit er ruim 300.000.000.000 per dag (!) te zijn. Gelukkig niet allemaal in één mailbox, maar over de hele wereld. Best knap voor een medium dat eigenlijk al 50 jaar vrijwel exact hetzelfde is gebleven.

Fotocredits: Geralt

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Gmail

Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online

Het coronavirus heeft ons veel narigheid gebracht, maar ook de prettige bijkomstigheid dat je wat meer kunt thuiswerken. Voel je je een beetje ziek, dan hoef je je niet meteen ziek te melden, want je kunt gewoon thuiswer...

Online03.04.2024

Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen

Google gaat Google-accounts verwijderen. Het gaat om accounts die al meer dan twee jaar niet zijn gebruikt. Daarmee wordt bedoeld: er is al meer dan twee jaar geen inlog op geweest en niet iets mee gegoogeld of een video...

Online28.11.2023

​Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
​Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt

Gmail krijgt een nieuwe functie, namelijk een verificatie voor wanneer je e-mail wil doorsturen. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om email uit een bepaalde inbox automatisch laten doorsturen naar een andere box. Dus...

E-mail24.08.2023

​Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt

10 tips en tricks voor Gmail

Gmail heeft voor velen geen geheimen, denken ze. Deze app en browsertoepassing is veelgebruikt, maar er zijn ook heel veel handige foefjes waarmee het Gmail-leven nog beter wordt. We noemen er tien. 1. Snooze meldingen...

Online28.04.2023

10 tips en tricks voor Gmail

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​5 tips om Gmail nog handiger te gebruiken

We hebben het als het om communicatie gaat vaak vooral over WhatsApp, Snapchat en andere social media, maar nog steeds maken we dagelijks ook nog heel veel gebruik van Gmail. Voor nieuwsbrieven van webshops, voor werkopd...

Online31.07.2022

​5 tips om Gmail nog handiger te gebruiken