​Goede Doelen scoren goed in open en klikgedrag e-mailcampagnes

​Goede Doelen scoren goed in open en klikgedrag e-mailcampagnes

Vorig artikel Volgend artikel

DDMA onthulde vandaag de Nationale E-mail Benchmark 2018. Hieruit blijkt dat de Goede Doelen branche het goed doet tussen alle commerciële partijen en is dan ook gemiddeld genomen de grootste stijger wanneer het aankomt op de ratio’s.

Wat verder opvalt is dat kleine campagnes met dynamische en persoonlijke content zorgen voor het grootste effect bij de ontvanger. En er worden steeds meer nieuwe technieken ingezet om relevante e-mailcampagnes op te zetten. De daling van de hard bounce rate (HBR) drie jaar op rij duidt op een gestage verbetering van de afleverkwaliteit van emailcampagnes. Dit en meer blijkt uit de jaarlijkse analyse van 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes beschikbaar gesteld door 6 e-mail service providers in Nederland.

COR, CTR, CTO

De meest gebruikte ratio’s die laten zien wat er met e-mails gebeurt en die dus iets kunnen zeggen over het succes ervan zijn de Click Open Rate (COR), de Click Through Rate (CTR) en de Click to Open Rate (CTO). Uit de analyse blijkt dat er voor het derde jaar op rij meer e-mails zijn geopend. De COR is gestegen met 0,5% naar 38,0%. De CTR en CTO zijn beiden stabiel met 6,9% CTR en 16,3% CTO.

De energie branche heeft met 65% de hoogste COR, Goede Doelen hebben de hoogste CTR (16,5%) en CTO (25,7%). Daarmee is duidelijk dat de Goede Doelen branche de hardste overall stijger is op deze ratio’s.

Kleine campagnes succesvoller

E-mailcampagnes met de kleinste omvang, 500 tot 1.000 e-mails, hebben de grootste positieve impact op de COR, met +9.5%. Dit kan een bewijs zijn dat kleinere campagnes beter op hun publiek zijn toegesneden en dus relevanter zijn voor de lezer. Hoe groter de campagnes, hoe kleiner het resultaat. Campagnes die groter zijn dan 10.000 e-mails tonen lagere ratio’s.

Lage campagne frequentie

Bedrijven die 1-10 campagnes per jaar versturen, hebben de meest positieve open en klikratio’s. Van de onderzochte organisaties verstuurde 44%, 1 tot 10 campagnes per jaar. 35% verstuurde tussen de 11 en 50 campagnes en 20,5% verstuurde meer dan 50 campagnes per jaar.

Verzenden in de ochtend populair

E-mails worden het meest geopend in de middag en avond, terwijl er een piek te zien is in de verzending in de ochtend. Van alle campagnes werd 78% verstuurd tijdens kantooruren. 08.00 uur donderdagochtend is met stip het meest populaire verzendmoment van de week. e-Commerce stuurt 59% van al haar berichten om 08.00 uur uit, net als telecom met 40%.

Gepersonaliseerde onderwerpregel

Het gebruik van technieken als dynamische content, gepersonaliseerde onderwerpregel en responsive design is toegenomen sinds vorig jaar. Responsive design is de meest gebruikte techniek met 85%, gevolgd door dynamische content met 40%, de gepersonaliseerde onderwerpregel wordt door slechts 7% gebruikt maar resulteert wel in een 10% hogere open ratio (COR). Daarmee heeft het gebruik van gepersonaliseerde onderwerpregels de grootste impact op ratio’s gevolgd door dynamische content.

Overdag is desktop populair

Van alle campagnes wordt 39% geopend op een mobiel apparaat en 61% op een desktop. De top 3 branches waarvan de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn Horeca (60%), Recreatie (53%) en eCommerce (51%). Tijdens kantooruren wordt e-mail het meest op een desktop geopend. In de avond en het weekend gebeurt dit relatief vaker op mobiel.

Dit waren de belangrijkste bevindingen uit de Nationale E-mail Benchmark van 2018. Meer weten? Check dan hier het hele onderzoek.

[Afbeelding © sapunkele - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies