Microsoft heeft zojuist de eerste preview van Outlook.com gelanceerd als vervanger van het in 1996 gelanceerde Hotmail en volgens de teaser ontworpen voor ‘the next billion mailboxes‘. In de onderstaande video is het in beeld en geluid overduidelijk dat zij vol de strijd met GMail aan willen gaan.
Hotmail was bij de lancering een nieuw en persoonlijk e-mailadres dat je voor de rest van je leven, onafhankelijk van een bedrijf of internet service provider mocht behouden. Acht jaar later, introduceerde Google Gmail met 1 GB aan opslagruimte hetgeen een behoorlijke sensatie was. Daarna is nagenoeg alleen de opslagcapaciteit toegenomen. Aan de maildiensten zelf is weinig fundamenteel veranderd.
Met de komst van Sociale Media is het gebruik van de persoonlijke mailconversaties fors afgenomen. Vandaag hebben we het over ‘empty mailbox’ en schrijven we steeds vaker uit op nieuwsbrieven. De functie van email is aan duidelijk het veranderen en Microsoft wil met de introductie van het nieuwe Outlook.com een nieuwe standaard gaan zetten. Of de wereld Outlook.com breed gaat omarmen zullen we de komende maanden vanzelf gaan zien.