DC Business09.07.2021

​WADM helpt Excelsior Rotterdam met corporate identity


WADM (voorheen: Waal aan de Maas) heeft de Rotterdamse eerste-divisie-voetbalclub Excelsior geholpen met haar corporate identity. De bijpassende nieuwe huisstijl, inclusief een restyle van het oude logo, is op 28 juni aan het publiek gepresenteerd door Daan Bovenberg, Algemeen Directeur van de club uit Kralingen.

Het blootleggen van de identiteit en in het bijzonder de bijpassende kernwaarden was voor Bovenberg een fundamentele stap in de route die de club toekomstbestendig moet maken en weer terug moet brengen naar het hoogste niveau van het Nederlandse voetbal – ambitieus met respect voor het verleden.

Excelsior kijkt vooruit

Bovenberg: “Een paar jaar geleden zijn wij gedegradeerd en dit jaar speelden we, veelal zonder publiek, slechts in de middenmoot van de Keuken Kampioen Divisie. Dat matcht niet bij de ambities van Excelsior. Daarom hebben wij als club, in nauw overleg met supporters en sponsoren, een routekaart geschetst dat van Excelsior een stabiele eredivisionist moet maken. Wij willen dat gestructureerd en gefundeerd doen, vanuit onze kernwaarden. Daardoor kwamen we bij WADM terecht, met hun BrainSells-aanpak. Een aanpak die precies heeft blootgelegd waar Excelsior voor staat en wat ons anders maakt dan andere clubs in de regio.”

Neuro-marketing-methoden

Erwin Oskam, Strategisch Directeur van WADM, valt Bovenberg bij: “Dat is plat gezegd wel wat wij doen: organisaties positioneren. Met neuro-marketing-methoden een organisatie ontleden en de ware aard naar de oppervlakte brengen. En die ware aard vertalen naar een corporate identity, een boodschap en uiteindelijk een huisstijl waarmee Excelsior zich op haar geheel eigen wijze kan onderscheiden van de concurrentie. En die concurrentie moet je in dit geval heel wat breder zien dan Sparta, Feyenoord en andere sportclubs. Denk ook aan Netflix, de kroeg en de sportschool. Dat onderscheiden doen we overigens niet door zo maar iets te verzinnen; het moet wel echt waar zijn.”

Oskam vervolgt: “Met sprookjes vertellen ga je namelijk de oorlog niet winnen – zeggen we altijd ‘op Zuid’. De identiteit moet kloppen en je moet jouw unieke eigenschapen durven in te zetten om je ook echt te onderscheiden. Daan en zijn team durfden dat. Accepteerden zelfs dat wij ons aan hun logo waagden. Eigenlijk iets dat wij niet standaard doen; als iets goed is, blijf je ervan af. Maar hier klopte het gewoon niet. En het was bovendien een allegaartje van merken en logo’s geworden daar op Kralingen. Past ook wel bij Excelsior, maar het helpt niet als je een sterk merk wil bouwen. Daarom zijn we begonnen met de merkenstructuur. Past wel bij de gestructureerde manier van werken van Daan.”

Bovenberg: “Om die logo-verandering hadden we vooraf inderdaad niet gevraagd. Maar al snel bleek dat als we een volgende stap wilden zetten met de gehele club en onze bijbehorende entiteiten ook het wijzigen van ons logo essentieel was. Het past bij onze toekomstvisie, maar doet geen afbreuk aan het verleden. Net als het verhaal van Excelsior, dat we nu goed en helder op papier hebben gezet. Met als nuttig distillaat weer een heldere missie en visie, inclusief kernwaarden. Die pakken we er nu echt telkens bij als we een belangrijk besluit moeten nemen. Ja, het gaat zelfs zo ver dat een speler bij die kernwaarden moet passen. Wat dat betreft verschilt een voetbalclub weer niet heel veel van een doorsnee bedrijf.”

Oskam reageert daarop: “Wat natuurlijk wel anders is zijn de actoren en factoren die een rol spelen. Je hebt te maken met supporters en sponsoren, personeel en spelers. De club is van iedereen, er zit veel emotie omheen. Dat maakte deze klus anders dan we normaal gewend zijn. Onze sweetspot is B2B, maar onze eigen BrainSells-aanpak is na bijna 100 trajecten zo uitgekristalliseerd dat we er ook een merk als Excelsior Rotterdam mee kunnen helpen. Let wel: ‘Excelsior Rotterdam’ vanaf nu en niet langer ‘S.B.V. Excelsior’ – ook dat kon gevoelig liggen, maar zoals Daan al zei doen we nooit iets zonder reden. En Daan ook niet, vandaar dat hij voor WADM koos. Zijn we trots op. Met recht: hashtag samensterk.”

Mission accomplished

Oskam vervolgt: “Zo’n traject is ook echt teamsport, bureau kan niet zonder klant en klant kan niet zonder bureau. Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele organisatie dit zelf kan, hoeveel knappe koppen je ook in de directie of op de communicatieafdeling hebt zitten. Al met al een geslaagd traject en ik denk dat we met onze aanpak prima invulling hebben gegeven aan de concrete opdracht van Daan: help Excelsior met de positionering en een authentiek verhaal dat waar is, onderscheidend is, inspireert, relevant is en trots oproept. Lever een helder document op waaruit Excelsior haar ambities, beleid, boodschappen, uitingen en producties voor de komende jaren kan extraheren. Mission accomplished, lijkt mij.”

WADM-Excelsior-Street-Displays
WADM-Excelsior-Street-Displays
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Design

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

Het kiezen van een nieuwe vloer voor je huis kan een spannende maar ook uitdagende taak zijn. Met zoveel verschillende opties beschikbaar, kan het moeilijk zijn om te weten waar te beginnen. Hier zijn drie handige tips o...

Lifestyle09.04.2024

3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Zeg je Italië, design en automotive, dan kom je al snel uit bij een Italiaans automerk zoals Alfa Romeo. En dat merk begint het jaar allesbehalve slecht. Ze openen 2024 namelijk met een speciale serie die wereldwijd wor...

Automotive13.02.2024

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Verder lezen over Voetbal

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

In Nederland is nu voor het eerst een voetbalwedstrijd te zien in virtual reality. Het gaat dus niet om een virtuele voetbalwedstrijd: het is een echte wedstrijd tussen twee topteams, namelijk AZ en PSV die ook in VR wor...

Technology03.04.2024

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Het gonst van de geruchten over de uitzendrechten van de Formule 1: er wordt gezegd dat die eer straks aan Ziggo is, maar dat is nog niet definitief. Wel is er een kleine verhuizing: de Formule 1-uitzendingen zijn straks...

Entertainment02.04.2024

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Real Madrid Club de Fútbol, ook bekend als de Koninklijke of Los Blancos, heeft vandaag tijdens een gezamenlijke ondertekeningsceremonie in Ciudad Real Madrid, het trainingscomplex van de Madrilenen, een wereldwijde tec...

Marketing02.02.2024

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Viaplay kondigde deze week met trots een nieuwe driedelige documentaire ‘Cody Gakpo Psalm 20:4’ aan over de opkomst van de Nederlandse voetballer Cody Gakpo. Kijkers kunnen Cody's reis volgen van de PSV-jaren in de E...

Entertainment23.11.2023

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Na Verstappen en Haaland
​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

​De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen

De een spreekt er schande van, de ander vindt het helemaal terecht: voetballers met een hoge prijskaart. De duurste voetballer ooit was Erling Haaland, die voor 245,1 miljoen euro naar Manchester City werd gehaald. Maar...

Online22.08.2023

​De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen

Neymar opgehaald in Parijs met een 747

Dit weekend is de Braziliaanse voetbal superster, die enkele weken geleden zijn transfer naar het Saoedische Al Hilal bekendmaakte, naar zijn nieuwe club vertrokken. Nu is het al lang geen nieuws meer dat grote voetbalcl...

Entertainment21.08.2023

Neymar opgehaald in Parijs met een 747

Toestel vliegt met één passagier van Parijs naar Ryadh