Wat als bedrijven zich als consumenten gaan gedragen…

Wat als bedrijven zich als consumenten gaan gedragen…

Vorig artikel Volgend artikel

Een mock-facebook post van Burger King Nederland gaat viral. In de post trekt de fastfoodketen van leer tegen Bert Kooijman, “een volwassen man uit Doetinchem met een baan en een huis”, die eerst zegt dat hij geen mayo bij zijn patat wil, en vijf minuten later toch om mayo komt vragen. “Natuurlijk hebben we meteen een klacht ingediend bij Bert thuis,” aldus BKN. Grappig, die omgekeerde wereld. Natuurlijk gaat dat viral.

omgekeerde wereld
Omgekeerde wereld

Maar een moment van bezinning laat zien dat het nog helemaal niet zo ver gezocht is, dat bedrijven zich als consumenten gaan gedragen.

Gig Economy

Met de toetreding van de millenials flexibiliseert de arbeidsmarkt. Deze generatie groeide op tijdens de crisis en heeft daardoor een radicaal ander perspectief op werk. Tien jaar geleden had 45 procent van alle 23-jarigen in Nederland een vast contract, op dit moment is dat nog maar 28 procent. Bijna een derde van de 25- tot 35-jarigen stroomden tussen 2012 en 2015 door van een flex- naar een vast contract; tien jaar terug was dat meer dan 40 procent.

Voor oudere generaties klinkt dat misschien zorgwekkend, maar voor veel Millenials is dat een bewuste keuze. Eén baan zou eenzijdig zijn. Te weinig persoonlijke ruimte bieden. Nooit het volledige palet aan talenten tot z’n recht laten komen. Veel millenials kiezen ervoor meerdere banen naast elkaar te hebben (bijvoorbeeld Barista/Blogger/Bezorger) en bouwen zo een kleurrijke portfoliocarrière op. Het is duidelijk: de Gig Economy begint ook in Nederland voet aan de grond te krijgen. En dat zet aan tot nadenken.

Schaalbaar zakendoen

De opkomst van de flexibele werknemer is onlosmakelijk verbonden met het succes van flexibele werkgevers zoals Deliveroo, Foodora en Uber. In de steeds onrustigere economie zien we dat bedrijven die het hardst kunnen groeien schaalbaar ingericht zijn. Dat wil zeggen: bedrijven die hun vaste lasten laag houden. Booking.com heeft geen eigen hotels, Airbnb geen huizen, Snappcar geen auto’s, Flixbus geen bussen, Uber heeft geen taxi’s en ook geen chauffeurs in dienst en ook Helpling heeft geen schoonmakers op de payroll. Vaste medewerkers zijn immers vaste lasten. Deze bedrijven realiseren continue groei met behulp van een flexibele schil. Dat wil zeggen: in plaats van vaste werknemers worden portfolioprofessionals ingezet, die geen verdere kosten met zich meebrengen wanneer je ze niet meer nodig hebt.

Subscription economy

Terwijl bedrijven hun kosten zoveel mogelijk van vast naar flexibel omzetten, vertoont zich bij hun inkomsten een tegengestelde verschuiving. In het nieuwe businessmodel staat niet het aantal producten dat verkocht wordt centraal, maar de langdurige relatie met de klant. Liefst in de vorm van een abonnement. Online kopen mensen geen muziek, films, software of opslagruimte meer, maar huren ze maandelijkse toegang. Ook offline dringt het fenomeen door: van verse ingrediënten om mee te koken via HelloFresh tot duurzaam wc-papier van The Good Roll. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is abonnement voor. Voor de Netflixen, Spotifies, Clouds en Helplings van deze wereld komt dat komt de voorspelbaarheid van hun cashflow ten goede, met grote voordelen voor de bedrijfsvoering als gevolg.

Stoelendans

We bevinden ons op een interessant omslagpunt: vroeger hadden bedrijven vooral hoge vaste lasten en variabele inkomsten. Het businessmodel van de toekomst is juist gebaseerd op flexibele lasten en stabiele inkomsten. Op het niveau van het individu zien we juist een tegengestelde ontwikkeling: van stabiele inkomens en variabele lasten naar flexibele inkomsten en een stabiel uitgavepatroon. De stoelendans van de arbeidsmarkt anno 2017 is niet die van kandidaten onderling. Het zijn bedrijven/werkgevers en consumenten/werknemers die kruislings van positie wisselen. Er is fundamentele verschuiving zichtbaar waar bedrijven zich als personen gaan gedragen, en personen als bedrijven. Maar of dat echt zo grappig is…

Deze blogpost is geschreven door Deborah Klaassen, Content Director bij topofminds.

[Afbeelding © Rawpixel.com - Adobe Stock]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies