Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet aan wil voldoen, dat is onduidelijk. Sterker nog, dat moet geheim blijven.
ACM versus Apple
Ondertussen duurt de strijd voort. De ACM vindt dat drie zaken zijn waaraan Apple niet voldoet. Inmiddels zijn er twee bezwaren weggenomen, maar er is er nog eentje over waarvoor het bedrijf maar niet wil buigen. Het is niet bekend of dit het type rechtszaak wordt dat nog een jaar in beslag zal nemen of dat het snel kan worden beslecht.
De ACM is sinds 2019 bezig met een onderzoek om te kijken of Apple zijn macht misbruikt door bijvoorbeeld geen andere betalingsvormen te accepteren voor apps, buiten de App Store. In die App Store steekt Apple namelijk soms wel 30 procent van de winst van de app in eigen zak. Het bedrijf wordt er -net als Google met zijn Play Store- al jaren in het algemeen op aangesproken dat het te machtig is, zeker omdat het geen andere betalingssystemen duldt. Er komt zelfs wetgeving uit Europa aan die daaraan een einde moet maken.
Betaalproblemen
De ACM loopt tegen eenzelfde soort probleem aan met Apple. De ACM schrijft: “Als appaanbieders betaalde apps voor digitale diensten – zoals datingapps – willen aanbieden, dan moeten zij aan andere voorwaarden voldoen dan appaanbieders voor fysieke producten (denk aan online kledingverkoop). Appaanbieders van digitale diensten moeten op grond van de App Store-voorwaarden onder meer verplicht gebruik maken van het betaalsysteem van Apple (de IAP-voorwaarde) en zij mogen niet naar andere betaalmogelijkheden buiten de App Store verwijzen (de anti-steering-voorwaarde).”
We vragen ons wel af hoe het precies zit: de ACM heeft al eerder gevraagd om toe te staan dat datingapps er wel hun eigen betaalmethoden op na mogen houden. Dat mag en Apple voldeed aan de eisen. Waar het nu dan toch misgaat, dat is zelfs niet met logica bij elkaar te redeneren.
Likes betalen
Dating-apps zoals Tinder en Bumble maken gebruik van allerlei abonnementsvormen waarmee je bijvoorbeeld meer mensen van een ‘like’ of ‘superlike’ voorzien, naast dat je er het privilege door krijgt dat je kunt zien wie jou zoal van een like hebben voorzien. Er zijn ook datingapps waarbij je helemaal geen berichten aan mensen kunt sturen, als je niet eerst betaalt. Waarom de ACM juist die datingapps zo belangrijk vindt, dat is niet duidelijk, maar waar we dachten dat de datingapps een soort gateway naar meer waren, is het verder relatief rustig op het spannende vlak van betalingssystemen en de Play Store en App Store.
We zijn benieuwd of we ooit gaan ontdekken wat dat geheime item toch was, maar het zal ons niets verbazen als dat voor altijd geheim blijft. Het is hierdoor ook moeilijk te zeggen voor wie we moeten juichen in deze rechtszaak..
Verder lezen over Apple
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile10.09.2024
iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt
Gadgets09.09.2024
Apple Event: iPhone 16, maar ook nieuwe Apple Watches & Airpods
Mobile09.09.2024
iPhone 16 onthuld: Apple gaat groot, groter, grootst
Online30.08.2024
Spotify Connect werkt niet meer goed op de iPhone
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile26.08.2024
Apple kondigt aan wanneer iPhone 16 wordt onthuld
Mobile26.08.2024
5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16
Verder lezen over Apps
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Online17.07.2024
AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone
Social Media19.06.2024
TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden
Online17.06.2024
Thuiswerkers, pas op als je af en toe doet alsof je werkt
Cybercrime14.06.2024
5 signalen om datingfraude te herkennen
Mobile11.06.2024
Alles dat je moet weten over iOS 18
Mobile06.06.2024
Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Dating
Gaming29.08.2024
Dating-apps de deur uit: ga op date in je favo game
Social Media16.08.2024
Gaat je partner vreemd op TikTok? Dat kan worden gecheckt
Cybercrime14.06.2024
5 signalen om datingfraude te herkennen
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online22.04.2024
Zo zijn je vrienden beter op de hoogte van je Tinder-date
Technology16.02.2024
Vrouw trouwt deze zomer met hologram-partner in Rotterdam
Online15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligOnline06.02.2024