Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet aan wil voldoen, dat is onduidelijk. Sterker nog, dat moet geheim blijven.
ACM versus Apple
Ondertussen duurt de strijd voort. De ACM vindt dat drie zaken zijn waaraan Apple niet voldoet. Inmiddels zijn er twee bezwaren weggenomen, maar er is er nog eentje over waarvoor het bedrijf maar niet wil buigen. Het is niet bekend of dit het type rechtszaak wordt dat nog een jaar in beslag zal nemen of dat het snel kan worden beslecht.
De ACM is sinds 2019 bezig met een onderzoek om te kijken of Apple zijn macht misbruikt door bijvoorbeeld geen andere betalingsvormen te accepteren voor apps, buiten de App Store. In die App Store steekt Apple namelijk soms wel 30 procent van de winst van de app in eigen zak. Het bedrijf wordt er -net als Google met zijn Play Store- al jaren in het algemeen op aangesproken dat het te machtig is, zeker omdat het geen andere betalingssystemen duldt. Er komt zelfs wetgeving uit Europa aan die daaraan een einde moet maken.
Betaalproblemen
De ACM loopt tegen eenzelfde soort probleem aan met Apple. De ACM schrijft: “Als appaanbieders betaalde apps voor digitale diensten – zoals datingapps – willen aanbieden, dan moeten zij aan andere voorwaarden voldoen dan appaanbieders voor fysieke producten (denk aan online kledingverkoop). Appaanbieders van digitale diensten moeten op grond van de App Store-voorwaarden onder meer verplicht gebruik maken van het betaalsysteem van Apple (de IAP-voorwaarde) en zij mogen niet naar andere betaalmogelijkheden buiten de App Store verwijzen (de anti-steering-voorwaarde).”
We vragen ons wel af hoe het precies zit: de ACM heeft al eerder gevraagd om toe te staan dat datingapps er wel hun eigen betaalmethoden op na mogen houden. Dat mag en Apple voldeed aan de eisen. Waar het nu dan toch misgaat, dat is zelfs niet met logica bij elkaar te redeneren.
Likes betalen
Dating-apps zoals Tinder en Bumble maken gebruik van allerlei abonnementsvormen waarmee je bijvoorbeeld meer mensen van een ‘like’ of ‘superlike’ voorzien, naast dat je er het privilege door krijgt dat je kunt zien wie jou zoal van een like hebben voorzien. Er zijn ook datingapps waarbij je helemaal geen berichten aan mensen kunt sturen, als je niet eerst betaalt. Waarom de ACM juist die datingapps zo belangrijk vindt, dat is niet duidelijk, maar waar we dachten dat de datingapps een soort gateway naar meer waren, is het verder relatief rustig op het spannende vlak van betalingssystemen en de Play Store en App Store.
We zijn benieuwd of we ooit gaan ontdekken wat dat geheime item toch was, maar het zal ons niets verbazen als dat voor altijd geheim blijft. Het is hierdoor ook moeilijk te zeggen voor wie we moeten juichen in deze rechtszaak..
Verder lezen over Apple
Gadgets25.04.2024
Een nieuw Apple-event op 7 mei: iPads, iPads, iPads
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Verder lezen over Apps
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Online06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Mobile12.12.2023
Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosVerder lezen over Dating
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online22.04.2024
Zo zijn je vrienden beter op de hoogte van je Tinder-date
Technology16.02.2024
Vrouw trouwt deze zomer met hologram-partner in Rotterdam
Online15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligOnline06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Online06.12.2023